Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rodzina w Biblii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-FW-CRB
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rodzina w Biblii
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

TMA_W01, TMA_W05, TMA_U02, TMA_K02, TMA_K05



Skrócony opis:

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z zagadnieniami małżeństwa i rodziny, które są zawarte w Biblii.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Współczesny kontekst rodziny.

2. Rodzina wspólnotą stworzoną przez Boga.

3. Typy rodziny w Piśmie świętym.

4. Małżeństwo w Biblii.

5. Dziecko w rodzinie. Obowiązki małżeńskie i rodzinne.

6. Śmierć i zwyczaje pogrzebowe.

Literatura:

1. Vaux, R. de, Instytucje Starego i Nowego Testamentu, T. I i II, Poznań 2004, s. 29-71.

2. Filipiak, M., Problematyka społeczna w Biblii, Warszwa 1985, s. 102-193.

3. Witaszek, G. (red.), Życie społeczne w Biblii, Lublin 1998, s. 203-248.

4. Witaszek, G. (Red.), Biblia o rodzinie, Lublin 1997.

5. Romaniuk K., Małżeństwo i rodzina w Biblii, Warszawa 1994.

6. Jelonek, T., Małżeństwo i rodzina w Piśmie świętym, Kraków 2007.

7. Bartnicki, R., Będą dwoje jednym ciałem. Małżeństwo w świetle Nowego Testamentu, Warszawa 2007.

8. Kułaczkowski, J., Jedność małżeńska w ujęciu Biblii, Lublin 2004.

9. Sarmiento, A., Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii, Kraków 2002.

10. Pawlaczyk B., Matka i dziecko w świecie Biblii, Poznań 2013.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

KOD DOSTEPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: k3db273

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

Wiedza

TMA_W01 - ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych. Student zna elementarną terminologię używaną w biblistyce ze szczególnym odniesieniem do małżeństwa i rodziny.

na ocenę 2 (ndst) - nie wykazuje jakiejkolwiek wiedzy na temat terminologii biblijnej odnoszącej się do małżeństwa i rodziny,

na ocenę 3 (dst) - wykazuje podstawową wiedzę w w/w zakresie,

na ocenę 4 (db) - wykazuje w dobrym stopniu wiedzę w w/w zakresie i omawia problematykę zagadnień rodzinnych opisanych w Biblii,

na ocenę 5 (bdb) - wykazuje pełną wiedzę nt. terminologii biblijnej odnoszącej się do małżeństwa i rodziny, omawia problematykę zagadnień rodzinnych opisanych w Biblii przytaczając przykłady.

TMA_W05 - ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej.

na ocenę 2 (ndst) - nie wykazuje jakiejkolwiek wiedzy na temat teologii biblijnej,

na ocenę 3 (dst) - wykazuje podstawową wiedzę w w/w zakresie,

na ocenę 4 (db) - wykazuje w dobrym stopniu wiedzę w w/w zakresie,

na ocenę 5 (bdb) - wykazuje pełną wiedzę nt. temat teologii biblijnej oraz zna proces powstawania ksiąg biblijnych.

Umiejętności

TMA_U02 - posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów.

na ocenę 2 (ndst) - nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać profesjonalnych umiejętności w zakresie biblijnym,

na ocenę 3 (dst) - wskazuje wybrane sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy,

na ocenę 4 (db) - omawia wybrane sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwoju profesjonalnych umiejętności,

na ocenę 5 (bdb) - omawia różnorodne sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy biblijnej i rozwoju profesjonalnych umiejętności.

Kompetencje społeczne

TMA_K02 - rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno‐duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny.

na ocenę 2 (ndst) - nie rozumie potrzeby formacji religijno-duchowej i intelektualnej,

na ocenę 3 (dst) – wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy w stopniu dostatecznym,

na ocenę 4 (db) – ma świadomość potrzeby formacji intelektualnej oraz religijno-duchowej oraz czyni to w praktyce,

na ocenę 5 (bdb) - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego).

TMA_K05 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.

na ocenę 2 (ndst) - nie wykazuje potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów małżeństwa i rodziny,

na ocenę 3 (dst) - przytacza zasłyszane argumenty nt. interdyscyplinarnego podejścia w/w zakresie,

na ocenę 4 (db) - uzasadnia sens i potrzebę interdyscyplinarnego podejścia i podaje przykłady współpracy dyscyplin,

na ocenę 5 (bdb) - uzasadnia sens, wartość i potrzebę interdyscyplinarnego podejścia; samodzielnie planuje tę działalność i poszukuje możliwości jej realizacji, uwzględniając współpracę dyscyplin.

Na ocenę końcową składają się:

1. obecność na zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność, każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;

2. pisemna praca zaliczeniowa.

3. aktywny udział w zajęciach.

6 godzin: aktywny udział w ćwiczeniach

15 godzin: przygotowanie do ćwiczeń, samodzielna praca

4 godziny: przygotowanie pracy pisemnej

RAZEM: 25 godzin

ECTS: 1 PUNKT

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)