Ruch pustelniczy i hezychazm
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-FW-CRU |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Ruch pustelniczy i hezychazm |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WT-FW-CRU |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia mają za zadanie przybliżyć podstawowe wiadomości dotyczące zagadnień związanych z ruchem pustelniczym i praktyką hezychastyczną w przestrzeni Kościoła w kontekście teologicznym, historycznym i kulturowym. Ponadto mają zapoznać z praktyką modlitwy wyciszenia i obecności oraz wdrożyć zdobytą wiedzę w życiu osobistym. |
Pełny opis: |
Poruszane zagadnienia: 1. Zagadnienia wstępne i propozycje dostępnej literatury. 2. Podstawowe informacje o ruchu pustelniczym i praktyce hezychastycznej - terminologia. 3. Podstawy teologiczne i wpływ na duchowość. 4. Historia ruchu pustelniczego. 5. Główni przedstawiciele. 6. Historia praktyki hezychastycznej. 7. Główni przedstawiciele. 8. Analiza tekstu Filokalii. 9. Modlitwa monologiczna. 10. Podsumowanie. |
Literatura: |
Filokalia, Teksty o modlitwie serca, tł. J. Naumowicz, Tyniec 2012. Księga Starców (Gerontikon) tł. M. Borkowska, Kraków 1983. Meterikon, Mądrość Matek Pustyni, tł. B. Widła, Warszawa 2010. Metropolita Kallistos Ware, Tam skarb Twój, gdzie serce twoje, red. K. Leśniewski, W. Misijuk, Lublin 2011. Opowieści Pielgrzyma, Szczere opowieści pielgrzyma poświęcone duchownemu ojcu, tł. M. Cyrulski, Kraków-Tyniec 2011. Simon M., Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa, tł. E. Bąkowska, Warszawa 1992. Wencel K., Życie pustelnicze, Kraków 2000. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: ocat19q Udział w ćwiczeniach - 30 godz. Lektura zalecanej literatury - 15 godz. Praca samodzielna z tekstem - 10 godz. Przygotowanie pracy pisemnej - 5 godz. EK 1. Student posiada pogłębioną wiedzę na temat historii i znaczenia teologicznego ruchu pustelniczego i hezychastycznego. Zna i rozumie terminologię. EK 2. W zakresie umiejętności student zna najważniejszych przedstawicieli i spuściznę literacką przez nich pozostawioną. EK 3. W zakresie szerokiej przestrzeni praktyki życia chrześcijańskiego posiada świadomość wartości tej tradycji i popularyzuje zdobytą wiedzę. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody podające: -wykład, dialog, prezentacja, wspólna lektura tekstów źródłowych. Weryfikacja efektów kształcenia: zaliczenie na ocenę. Kryterium oceniania: warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest osiągnięcie założonych celów kształcenia, obecność i udział czynny w zajęciach, wykonanie pracy tematycznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.