Struktura i podmiot duszpasterstwa rodzin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-FW-CST |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Struktura i podmiot duszpasterstwa rodzin |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W07 TMA_W11 TMA_U01 TMA_K03 TMA_K05 |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie uczestników ze strukturą i podmiotem duszpasterstwa rodzin. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają za zadanie przybliżenie podstawowych wiadomości na temat struktury i podmiotu duszpasterstwa rodzin. 1. Papieska Rada do spraw Rodziny 2. Światowe spotkania rodzin 3. Rada do spraw Rodziny Konferencji Episkopatu Polski 4. Krajowy Ośrodek Duszpasterstwa Rodzin 5. Diecezjalny duszpasterz rodzin 6. Diecezjalny doradca życia rodzinnego 7. Małżeństwo i rodzina jako podmiot duszpasterstwa rodzin 8. Komplementarność między kapłaństwem a małżeństwem 9. Formacja pracowników świeckich do duszpasterstwa rodzin 10. Formacja prezbiterów do duszpasterstwa rodzin |
Literatura: |
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio, Watykan 1981 r. Franciszek, Adhortacja apostolska Amoris laetitia, Watykan 2016 r. Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego, Wskazania na temat formacji seminarzystów odnośnie problemów związanych z małżeństwem i rodziną, Watykan 1995 r. Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium duszpasterstwa rodzin, Warszawa 2003 r. J. Kamiński, Struktury i funkcje duszpasterstwa rodzin, w: Duszpasterstwo rodzin. Refleksja naukowa I działalność pastoralna, red. R. Kamiński, G. Pyźlak, J. Goleń, Lublin 2013 r. A. Skreczko, Sposoby przygotowania świeckich pracowników duszpasterstwa rodzin, w: Duszpasterstwo rodzin. Refleksja naukowa I działalność pastoralna, red. R. Kamiński, G. Pyźlak, J. Goleń, Lublin 2013 r. A. Skreczko, Przygotowanie przyszłych kapłanów do duszpasterstwa rodzin w warunkach współczesnych, Studia Teologiczne Biał., Droh., Łom., 17(1999). J. Goleń, Formacja alumnów do duszpasterstwa rodzin, w: Duszpasterstwo rodzin. Refleksja naukowa I działalność pastoralna, red. R. Kamiński, G. Pyźlak, J. Goleń, Lublin 2013 r. J. Szymołon, Formacja osób pracujących w duszpasterstwie rodzin, w: Duszpasterstwo rodzin. Refleksja naukowa I działalność pastoralna, red. R. Kamiński, G. Pyźlak, J. Goleń, Lublin 2013 r. R. Bieleń, Kapłani i diakoni w posłudze współczesnemu małżeństwu i rodzinie w świetle najnowszych wskazań Kościoła, Seminare 18(2002). Z. Zarembski, Apostolat rodziny naglącą potrzebą Kościoła, w: Duszpasterstwo w Polsce. 50 lat inspiracji Soboru Watykańskiego II, M. Fiałkowski (red.), Lublin 2015 r. G. Pyźlak, Formacja świeckich pracowników duszpasterstwa rodzin. Studium z duszpasterstwa rodzin w świetle badań doradców życia rodzinnego i absolwentów diecezjalnych studiów rodziny, Lublin 2013 r. M. Brzeziński, W trosce o życie, małżeństwo i rodzinę. Nauczanie Papieskiej Rady ds. Rodziny w latach 1981 - 2016, Lublin 2016 r. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza TMA_W07 – ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu struktury i podmiotu duszpasterstwa rodzin; na ocenę 2 (ndst) - nie wykazuje jakiejkolwiek wiedzy o strukturze i podmiocie duszpasterstwa rodzin na ocenę 3 (dst) - wykazuje podstawową wiedzę w w/w zakresie; na ocenę 4 (db) - wykazuje w dobrym stopniu wiedzę w w/w zakresie i omawia zadania świeckich i duchownych w duszpasterstwie rodzin; na ocenę 5 (bdb) - wykazuje pełną wiedzę nt. struktury duszpasterstwa rodzin oraz omawia podmiot duszpasterstwa rodzin i sprawnie posługuje się wiadomościami w odniesieniu do konkretnych wymiarów w/w struktury TMA_W11 - ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat duszpasterstwa rodzin; na ocenę 2 (ndst) - nie wykazuje jakiejkolwiek wiedzy o współczesnym nauczaniu Kościoła na temat małżeństwa i rodziny na ocenę 3 (dst) - wykazuje podstawową wiedzę w w/w zakresie; na ocenę 4 (db) - wykazuje w dobrym stopniu wiedzę w w/w na ocenę 5 (bdb) - wykazuje pełną wiedzę nt. duszpasterstwa rodzin oraz uzupełnia znajomość współczesnego nauczania Kościoła na temat małżeństwa i rodziny; Umiejętności TMA_U01 – potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej; na ocenę 2 (ndst) - nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać profesjonalnych umiejętności; na ocenę 3 (dst) - wskazuje wybrane sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy; na ocenę 4 (db) - omawia wybrane sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwoju profesjonalnych umiejętności; na ocenę 5 (bdb) - omawia różnorodne sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwoju profesjonalnych umiejętności Kompetencje społeczne TMA_K03 – potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; na ocenę 2 (ndst) - nie podaje możliwości współpracy w grupie; na ocenę 3 (dst) - podaje możliwości własnego zaangażowania w prace grupy, wypełniając zlecone zadania; na ocenę 4 (db) - wymienia możliwości zaangażowania w prace grupy przyjmując różne role; na ocenę 5 (bdb) - wymienia możliwości zaangażowania w prace grupy przyjmując różne role oraz proponuje działania możliwe do podjęcia stosownie do posiadanych przez niego zdolności. TMA_K05 – ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. na ocenę 2 (ndst) - nie wykazuje potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów małżeństwa i rodziny na ocenę 3 (dst) - przytacza zasłyszane argumenty nt. interdyscyplinarnego podejścia w/w zakresie na ocenę 4 (db) - uzasadnia sens i potrzebę interdyscyplinarnego podejścia i podaje przykłady współpracy dyscyplin; na ocenę 5 (bdb) - uzasadnia sens, wartość i potrzebę interdyscyplinarnego podejścia; samodzielnie planuje tę działalność i poszukuje możliwości jej realizacji, uwzględniając współpracę dyscyplin. 6 godzin: aktywny udział w ćwiczeniach 15 godzin: przygotowanie do ćwiczeń, samodzielna praca 4 godziny: przygotowanie i prezentacja projektu RAZEM: 25 godzin ECTS: 1 PUNKT KOD DOSTEPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: 6j0wr0c |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia realizowane metodą podającą (wykład informacyjny), poszukującą (ćwiczeniowo – praktyczna) oraz metodami eksponującymi. Kryteria oceny: 1. obecność na ćwiczeniach, 2. przygotowanie w grupach prezentacji na wybrany temat. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.