Wstęp do Misjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-FW-WDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do Misjologii |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W01 TMA_W06 TMA_W11 TMA_W13 TMA_W16 TMA_W18 TMA_W21 TMA_W23 TMA_W26 TMA_W28 TMA_W29 TMA_U02 TMA_U07 TMA_U08 TMA_U11 TMA_U14 TMA_U17 TMA_U18 TMA_U20 TMA_U24 TMA_U26 TMA_K01 TMA_K03 TMA_K04 TMA_K07 TMA_K08 TMA_K12 TMA_K13 TMA_K16 TMA_K18 TMA_K19 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie wybranych zagadnień związanych z misjologią, czyli naukową refleksją o misjach. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć 1. Misjologia jako nauka teologiczna i interdyscyplinarna 2. Misja-posłannictwo, misje 3. Biblijne podstawy misji 4. Ojcowie Kościoła o misjach 5. Misje na pięciu kontynentach 6. Najważniejsze dokumenty Kościoła na temat misji 7. Uzasadnienie działalności misyjnej 8. Inkulturacja na misjach 9. Misje w kontekście innych religii i nowych ruchów religijnych |
Literatura: |
Będziński M., Personalistyczna misjologia Jana Pawła II, „Lumen Gentium” 40(2020) nr 2, s. 44-63. Biernacki M., Współczesne rozumienie działalności misyjnej Kościoła, w: Cisło W., Różański J. (red.), Między religioznawstwem a teologią, t. 2, Pelplin 2022, s. 223-255. Górski J., Trójca Święta podstawą działalności misyjnej Kościoła, w: Szyszka T. (red.), Trójca Święta w kontekstach kulturowych, Warszawa-Włocławek 2018, s. 35-40. Jabłoński F., Konspekty do wykładów z misjologii, Górna Grupa 2016. Karotemprel S. (red.), Kościół misyjny. Podstawowe studium misjologii, Warszawa 1997. Kowalak W., Misja-posłannictwo, misje, „Nurt SVD” 78(1997) z. 3, s. 35-43. Kurek A., Misjologia biblijna, „Annales Missiologici Posnanienses” 2000 t. 11, s. 65-81. Phan P.C., Nauczanie misjologii w świecie chrześcijańskim i dla niego. Treść i metoda, „Annales Missiologici Posnanienses” 2019 t. 24, s. 85-99. Różański J., Jan Paweł II – nowy język i koncepcja misjologii, w: Mikołajczak S., Wrześniewska-Pietrzak M. (red.), Jan Paweł II w trosce o słowo i prawdę, Poznań 2011, s. 59-75. Różański J., Misje a promocja ludzka według dokumentów soborowych i posoborowych oraz praktyki misyjnej Kościoła, Warszawa 2001. Różański J., Wokół koncepcji inkulturacji, Warszawa 2008. Sokołowski P.A., Główne trendy misjologiczne, „Nurt SVD” 108(2004) z. 4, s. 7-44. Sokołowski P.A., Misyjność jako cecha Kościoła, „Nurt SVD” 110(2005) z. 2, s. 27-72. Szyszka T., Misjologia jako nauka teologiczna i interdyscyplinarna, „Studia Nauk Teologicznych PAN” 2022 t. 17, s. 57-75. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: 48oa0nn Wiedza Student: - wykazuje pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, szczególnie w zakresie teologii biblijnej, systematycznej, praktycznej oraz dialogu międzyreligijnego; - prezentuje pogłębioną wiedzę na temat religii monoteistycznych i ich instytucji religijnych i kulturalnych; - prezentuje pogłębioną wiedzę na temat działalności misyjnej Kościoła i dialogu międzyreligijnego; - podaje przykłady powiązania treści teologicznych z innymi dziedzinami nauki; - rozpoznaje współczesne zagrożenia życia duchowego i sytuacje kryzysowe i podaje propozycje przeciwdziałania im; - wskazuje możliwości kształtowania życia osobistego, społecznego i zawodowego w świetle nauki Kościoła; - omawia proces rozwoju religijno-duchowego, jego uwarunkowania i zagrożenia; - wskazuje uniwersalne zasady etyczne i uzasadnia ich obowiązywalność w zmieniających się warunkach; - charakteryzuje procesy zmian zachodzące w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy; - omawia kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii w aspekcie historycznym i społecznym; - dowodzi orientacji we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej i jej zagrożeń. Umiejętności Student: - posługuje się w badaniach metodologią właściwą dla nauk teologicznych; - dobiera metody i narzędzia przekazu treści teologicznych w działalności zawodowej; - przedstawia zdobytą wiedzę teologiczną z zastosowaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych; - posługuje się dostępnymi metodami i narzędziami interpretacji tekstów teologicznych; - prawidłowo konstruuje i interpretuje przekazy komunikacyjne posługując się różnymi formami komunikacji; - wyraża złożone zagadnienia teologiczne w języku zrozumiałym dla odbiorcy; - prawidłowo interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczne, od których zależna jest jego działalność naukowa lub zawodowa; - dobiera argumenty i kontrargumenty w ramach dyskusji na tematy teologiczne i w dialogu światopoglądowym, międzyreligijnym i ekumenicznym; - posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami Kościoła katolickiego (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) w rozwiązywaniu konkretnych problemów i wspieraniu funkcjonowania różnych wspólnot; - wskazuje sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu teologii i poszerzania umiejętności badawczych. Kompetencje społeczne Student: - krytycznie odnosi się do zebranych źródeł teologicznych w ramach wypowiedzi i autorskich opracowań naukowych; - w wyrażanych opiniach wzmacnia swe stanowisko odwołując się do innych nauk; - potwierdza słuszność swych opinii powołując się na oficjalne nauczanie Kościoła; - korzysta z dostępnych narzędzi i środków, by prezentować nauczanie Kościoła na temat odpowiedzialności społecznej; - wskazuje możliwość zaangażowania inspirowanego Ewangelią w ramach różnych form działalności społecznej i zawodowej; - wskazuje powinności wynikające z pełnienia określonych ról w ramach posłannictwa Kościoła; - proponuje możliwości twórczego realizowania zadań w ramach posłannictwa Kościoła; - omawia zasady etyczne obowiązujące w działalności naukowej i zawodowej interpretując je w kontekście współczesnych wyzwań; - przedstawia propozycję myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, zgodny z chrześcijańskim systemem wartości; - krytycznie ocenia współczesne działania społeczne sprzeczne z chrześcijańskim systemem wartości. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa obejmuje - aktywne uczestnictwo w zajęciach; - rozmowę lub pracę pisemną śródsemestralną; - zaliczenie w postaci krótkiej rozmowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ireneusz Klimczyk | |
Prowadzący grup: | Ireneusz Klimczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Szuppe | |
Prowadzący grup: | Paweł Szuppe | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.