Prawo rzymskie II sem. [WP-PRZ-PR2-ćw]
Semestr letni 2019/20
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Prawo rzymskie II sem. [WP-PRZ-PR2-ćw] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019/20_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 9:30
sala 231 Kampus Wóycickiego Bud. 21 jaki jest adres? |
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Renata Kamińska | ||||||||||||||||
Literatura: |
Teksty źródłowe (1. 'Leges regiae'. Tekst-tłumaczenie-komentarz,tłum. Anna Tarwacka, "Zeszyty Prawnicze" 4.1/2004, s. 233-260; 2. M. i J. Zabłoccy, Ustawa XII Tablic. Tekst-tłumaczenie-objaśnienia, Warszawa 2013; 3. Gaius, Instytucje, tłum.C. Kunderewicza (Warszawa 1982) lub W. Rozwadowskiego (Poznań 2003); 4. Justynian, Instytucje, tłum. C.Kunderewicza, Warszawa 1986); 5. O sprawiedliwości i prawie. 1 tytuł 1 księgi Digestów.Tekst-tłumaczenie-komentarz, tłum. A. Tarwacka, "Zeszyty Prawnicze" 3.2 (2003), s. 57-370; 6. O początkach prawa i wszystkich urzędów oraz o następstwie prawników. 2 tytuł 1 księgi Digestów. Tekst-tłumaczenie-komentarz, tłum. A. Tarwacka, "Zeszyty Prawnicze" 3.1 (2003), s. 197-242; 7. Czym jest wniosek, czym ustawa, czym plebiscyt, czym przywilej - Aulus Gellius, 'Noce attyckie' 10,20. Tekst-tłumaczenie-komentarz, tłum. Anna Tarwacka, "Zeszyty Prawnicze" 10.1/2010, s. 325-330;) Literatura podstawowa (1. W. Wołodkiewicz, M. Zabłocka, Prawo rzymskie. Instytucje, Warszawa 2009;) Literatura uzupełniająca (1. A. Kacprzak, J. Krzynówek, F. Longchamps de Berier, J. Urbanik, 565 zagadek z prawa rzymskiego; 2. A. Kacprzak, J. Krzynówek, Repetytoria Becka. Prawo rzymskie; 3. E. Gintowt, Rzymskie prawo prywatne w epoce postępowania legisakcyjnego, Warszawa 2005; 4. H. Kupiszewski, Prawo rzymskie a współczesność, Warszawa 1988; 5. H. Kupiszewski, Rozważania o własności rzymskiej, "CPH" 36/1984 z. 2, s. 27-55; 6. J. Zabłocki, Rozważania o procesie rzymskim w 'Noctes Atticae' Aulusa Gelliusa, Warszawa 1999; 7. M. Kuryłowicz, Prawo i obyczaje w starożytnym Rzymie, Lublin 1994; 8. M. Kuryłowicz, Prawo rzymskie. Historia-tradycja-współczesność, Lublin 2003; 9. W. Wołodkiewicz, Rzymskie korzenie współczesnego prawa cywilnego, Warszawa 1978; 10. W. Wołodkiewicz, 'Obligationes ex variis causarum figuris', Warszawa 1968; 11. J. Zabłocki, 'Leges de plebiscitis', "PK" 35 (1992) nr 1-2, s.235-246, 12. A. Sokala, 'Meretrix' i jej pozycja w prawie rzymskim, Toruń 1998; 13. W. Dajczak, Zwrot 'bona fides' w rozstrzygnięciach dotyczących kontraktów u prawników rzymskich okresu klasycznego, Toruń 1998; 14. A. Tarwacka, 'Ei foras, mulier', czyli rozwód w komediach Plauta, "Zeszyty Prawnicze" 4.1 (2004), s. 7-26; 15. E. Loska, Legat w prawie rzymskim, "Zeszyty Prawnicze" 3.1 (2003), s. 69-92; 16. F. Longchamps de Bérier. 'Summum ius summa iniuria'. O ideologicznych założeniach w interpretacji starożytnych tekstów źródłowych, "Zeszyty Prawnicze" 5.1, s. 51-68; 17. M. Talamanca, Istituzioni di diritto romano, Milano 1990; 18. M. Kaser, Das römische Privatrecht, München 2005;). |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
I. Czynności prawne II. Źródła prawa III. Prawo osobowe IV. Prawo małżeńskie V. Patria potestas VI. Prawo rzeczowe VII. Prawo spadkowe VIII. Prawo zobowiązań IX. Proces rzymski |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody dydaktyczne: - dyskusja - analiza przypadku (rozwiązywanie kazusów) - samodzielna praca w parach/grupach Weryfikacja efektów kształcenia: - dyskusja - kolokwium końcowe |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
na ocenę 2 EK1: Nie umie stosować wiedzy na temat źródeł współczesnych instytucji prawa cywilnego w ich historycznym rozwoju EK2: Nie potrafi klasyfikować instytucji prawa rzymskiego EK3:Nie posiada umiejętności analizy tekstów prawniczych i rozumienia występujących w nich terminów technicznych EK4: Nie posiada umiejętności rozwiązywania kazusów EK5: Nie rozumie potrzeby sięgania do wartości prawa rzymskiego w celu oparcia współczesnego prawa na odpowiednim fundamencie etycznym na ocenę 3 EK1: Potrafi w stopniu ostatecznym stosować wiedzę na temat źródeł współczesnych instytucji prawa cywilnego w ich historycznym rozwoju EK2: Klasyfikuje instytucje prawa rzymskiego w stopniu podstawowym EK3: Potrafi odtworzyć właściwie analizę tekstów prawniczych i posiada umiejętność rozumienia występujących w nich terminów technicznych EK4: Posiada umiejętność rozwiązywania kazusów: prostszych samodzielnie, bardziej skomplikowanych w grupie EK5: Rozumie potrzebę sięgania do wartości prawa rzymskiego w celu oparcia współczesnego prawa na odpowiednim fundamencie etycznym na ocenę 4 EK1: Potrafi dobrze stosować wiedzę na temat źródeł współczesnych instytucji prawa cywilnego w ich historycznym rozwoju EK2: Dobrze klasyfikuje instytucje prawa rzymskiego i potrafi wyjaśnić związki między instytucjami prawa rzymskiego, a współczesnego. EK3: Posiada umiejętność samodzielnej analizy tekstów prawniczych i rozumienia występujących w nich terminów technicznych EK4: Posiada dobrą umiejętność rozwiązywania samodzielnie kazusów i uzasadniania odpowiedzi EK5: Dobrze rozumie potrzebę sięgania do wartości prawa rzymskiego w celu oparcia współczesnego prawa na odpowiednim fundamencie etycznym na ocenę 5 EK1: Potrafi bardzo dobrze stosować szczegółową wiedzę na temat źródeł współczesnych instytucji prawa cywilnego w ich historycznym rozwoju EK2: Bardzo dobrze klasyfikuje instytucje prawa rzymskiego i potrafi wyjaśnić związki między instytucjami prawa rzymskiego, a współczesnego. EK3: Posiada umiejętność samodzielnej wnikliwej analizy tekstów prawniczych i rozumienia występujących w nich terminów technicznych EK4: Posiada bardzo dobrą umiejętność rozwiązywania kazusów, również o wysokim stopniu skomplikowania, wykazując niezależność myślenia i potrafi wyjaśnić tok rozumowania EK5: Bardzo dobrze rozumie potrzebę sięgania do wartości prawa rzymskiego w celu oparcia współczesnego prawa na odpowiednim fundamencie etycznym i potrafi przytoczyć przykłady. |
||||||||||||||||
Uwagi: |
ćwiczenia I rok PN |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.