Biologiczne podstawy zachowania 2 [WF-PS-N-EUR2]
Semestr letni 2019/20
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Biologiczne podstawy zachowania 2 [WF-PS-N-EUR2] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019/20_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jarosław Jastrzębski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Buss, D. M. (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: GWP. Kalat, J. (2006). Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa: PWN. Oniszczenko, W. (2002). Geny i środowisko a zachowanie. Warszawa: PWN. Oniszczenko, W. (2005). Genetyczne podstawy ludzkich zachowań. Gdańsk: GWP. Plomin, R, DeFries, J. C, McClearn, G. E., McGuffin, P. (2001). Genetyka zachowania. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Buss, D. M. (2014). Zazdrość. Niebezpieczna namiętność. Gdańsk: GWP. De Catanzaro, D. A. (2003). Motywacje i emocje. Poznań: Zysk i S-ka. Diamond, J. (2019). Trzeci szympans. Kraków: Copernicus Center Press. Etcoff, N. (2002). Przetrwają najpiękniejsi. Warszawa: Cis; WAB. Fisher, H. (2016). Anatomia miłości. Nowe spojrzenie. Poznań: Rebis. Hammer, D., Copeland, P. (2002). Geny a charakter. Warszawa: CiS. Miller, G. (2004). Umysł w zalotach. Jak wybory seksualne kształtowały naturę człowieka. Poznań: Rebis. Pisula, W., Oniszczenko, W. (2014). Genetyka zachowania i psychologia ewolucyjna, W: D. Doliński i J. Strelau (red.), Psychologia akademicka. Tom 1, Gdańsk: GWP. Ridley, M. (2000). Czerwona królowa. Poznań: Rebis; Ridley, M. (2001). Genom. Poznań: Rebis Ryan, F. (2017). Tajemniczy świat genomu ludzkiego. Warszawa: Prószyński i S-ka. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pochodzenie płci i teoria Czerwonej Królowej; 2. Goefreya Millera hipotezy na temat ewolucji ludzkiego mózgu i umysłu; 3-4. Neuroendokrynologiczne podstawy zachowań seksualnych i tożsamości płciowej; 5. Nancy Etcof hipotezy na temat ewolucji atrakcyjności i pożądania; 6-8. Anatomia i chemia miłości według Helen Fisher i Robina Dunbara; 9. Adaptacyjna funkcja zazdrość według Davida M. Bussa; 10-11. Wprowadzenie do genetyki zachowania; 12-13. Genetyczne podstawy charakteru według Deana Hammera; 14. Powtórzenie materiału; 15. Kolokwium. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Asymilacja wiedzy: dyskusja i praca z literaturą przedmiotu; Samodzielne dochodzenie do wiedzy: metoda symulacyjna, uczenie się poprzez odkrywanie, Praktyczne: realizacja zadań badawczych, uczenie się przez działanie. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność w czasie zajęć; Kolokwium; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.