Psychologia kliniczna 2 [WF-PS-N-PK2]
Semestr letni 2019/20
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Psychologia kliniczna 2 [WF-PS-N-PK2] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019/20_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Monika Frajnt-Dąbrowska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Aleksandrowicz J.: Zaburzenia nerwicowe. WL PZWL, Warszawa 1998. Bilikiewicz A., Psychiatria, PZWL, Warszawa 2007 Bizoń Z.: Społeczność lecznicza. W: H. Wardaszko-Łyskowska (red.): Terapia grupowa w psychiatrii. Wyd. 2, PZWL, Warszawa 1980, s. 358-404. Carson, R.C ,Butcher, J.Nl ,Mineka, S., Dietrich, W, Psychologia zaburzeń, GWP, Gdańsk 2003 Cierpiałkowska L. (red.): Psychologia zaburzeń osobowości. Wybrane zagadnienia. UAM, Poznań 2004. Grzesiuk L. (red.): Psychoterapia. T. 1-3, ENETEIA, Warszawa 2005. Jakubik A.: Zaburzenia osobowości. Wyd. 3. uaktualnione, WN PZWL, Warszawa 2003. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. UWM Vesalius – IPiN, Kraków-Warszawa 1997. Meyer R. G, Psychopatologia, GWP, Gdańsk 2003 Millon T., Davis R.: Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. IPZ, Warszawa 2005. Paluchowski W. J.:Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe.WN "Scholar", Warszawa 2001. Seligmann E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., Psychopatologia, Zysk i S-ka, Poznań 2003 Sęk H. (red.): Psychologia kliniczna. T. 1-2, WN PWN, Warszawa 2005. Sęk H.: Wprowadzenie do psychologii klinicznej. WN Scholar, Warszawa 2001. Simon F. B., Stierlin H.: Słownik terapii rodzin. GWP, Gdańsk 1998. Stemplewska- Żakowicz, Wywiad psychologiczny, EMU, Warszawa Stepulak M.:Podejście systemowe we współczesnej psychologii polskiej. RW KUL, Lublin 1995. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
kształtowanie właściwych postaw wobec osób doświadczających kryzysu psychicznego oraz praktycznych aspektów przedmiotu umiejętność nawiązywania kontaktu, przeprowadzanie wywiadu i zastosowania właściwych metod diagnozy psychologicznej 1.Systemy klasyfikacji i diagnozy (DSM, ICD). 2. Diagnoza kliniczna - -wywiad i obserwacja kliniczna (genogram) - pacjent z zaburzeniami psychicznymi; - zastosowanie wybranych metod badania psychologicznego (MMPI-2; SCID, PID, KPD oraz metod przesiewowych ) 3. Komunikacja z pacjentem |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
EK1 - student zna podstawowe pojęcia z obszaru psychologii klinicznej EK2 - student dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień wchodzących w obszar psychologii klinicznej EK3 - student posiada wiedzę odnośnie teoretycznych koncepcji wyjaśniających przyczynę zaburzeń psychicznych w określonych okresach rozwojowych człowieka Umiejętności EK4 - student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień z obszaru psychologii klinicznej EK5 - student potrafi trafnie dobrać bazę teoretyczną dla wyjaśnienia zagadnień z obszaru psychologii klinicznej i krytycznie odnieść się do ich koncepcji EK6 - student potrafi dotrzeć do źródeł właściwych dla określonego problemu psychologicznego z obszaru psychologii klinicznej, właściwie ocenić te źródła i wykorzystać w swoim działaniu Kompetencje EK7 - student potrafi różnicować zaburzenia życia psychicznego i zaplanować sposoby ich rozwiązywania EK8 - potrafi wskazać i zastosować właściwe środki naukowe z dziedziny psychologii klinicznej dla rozwiązania problemów dotyczących zaburzeń życia psychicznego jednostki przygotowanie i prezentacja wybranych zagadnień z psychologii klinicznej oraz zajęcia praktyczne z zastosowania genogramu i metod diagnostycznych |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
*zaliczenie pisemne (zal. 60 %) • prezentacja wybranego zagadnienia poruszanego podczas zajęć • aktywny udział w zajęciach • obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności – bez usprawiedliwienia) - na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi scharakteryzować problemów, z jakimi spotykają się osoby po kryzysach psychicznych, nie jest w stanie zaplanować postępowania diagnostyczno - terapeutycznego - na ocenę 3 (dst.): Student jest w stanie scharakteryzować problemów pacjentów po kryzysach psychicznych, zna metody używane w diagnostyce i potrafi je opisać, bez przełożenia na praktykę, - na ocenę 4 (db.): Student wskazuje i krótko omawia poszczególne struktury metody; rozumie zachowania pacjenta, które wskazują na konieczność procesu diagnostycznego. - na ocenę 5 (bdb.): Student doskonale orientuje się w tematyce psychologii klinicznej w zakresie prezentowanego materiału |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.