Psychologia religii [WF-PS-N-PRL]
Semestr letni 2019/20
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Psychologia religii [WF-PS-N-PRL] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019/20_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Piotr Szydłowski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Głaz, S. (Red.) (2006). Podstawowe zagadnienia psychologii religii. Kraków: Wydawnictwo WAM. Głaz, S. (2009). Człowiek i jego życie religijne. Kraków: Wydawnictwo WAM. Griffith, J. L. (2013). Religia, która uzdrawia. Religia, która szkodzi. Wskazówki dla terapeutów i szukających pomocy. Kraków: Wydawnictwo WAM. Grom, B. (2009). Psychologia religii. Kraków: Wydawnictwo WAM. Grzymała-Moszczyńska, H. J. (2004). Religia a kultura: Wybrane zagadnienia z kulturowej psychologii religii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Hood Jr, R. W., Hill, P. C., Spilka, B. (2018). The psychology of religion: An empirical approach. New York/London: The Guilford Press. Ladd, K. L., Spilka, B. (2014). Psychologia modlitwy. Spojrzenie naukowe. Kraków: Wydawnictwo WAM. Niemirowski, T. (2012). Rozwój świadomości religijnej u młodzieży. Badania empiryczne osób w wieku od 12 do 24 lat. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM. Paloutzian, R. F. (2017). Invitation to the Psychology of Religion. New York/London: The Guilford Press. Paloutzian, R. F., Park, C. L. (2013). Handbook of the Psychology of Religion and Spirituality. New York/London: The Guilford Press. Watts, F. (2017). Psychology, Religion, and Spirituality. Concepts and Applications. Cambridge: Cambridge University Press. Wulff, D. (1999). Psychologia religii. Klasyczna i współczesna. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Treści programowe: 1. Analiza komponentów świadomości religijnej. 2. Obrazy Boga - pojęcia Boga. 3. Typologie religijności – religijność personalna i apersonalna 4. Ekstaza i stany wyjątkowe. Doświadczenie objawienia i doświadczenie opętania. 5. Udział w życiu grupy religijnej. 6. Kiedy choroba psychiczna przenika życie religijne. 7. Modlitwa i zdrowie. 8. Znaczenie życia religijnego z perspektywy psychologii religii. 9. Neuropsychologia doświadczenie religijnego. 10. Kognitywne teorie religijności. 11. Teorie początków religijności. 12. Kulturowe teorie religijności. 13. Społeczna psychologia religii. 14. Metody i techniki badania religijności. 15. Religijność a duchowość. Duchowość teocentryczna i antropocentryczna. Test sprawdzający wiedzę, umiejętności i kompetencje. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń: 1. Liczba nieobecności nieprzekraczająca trzech (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie). 2. Przygotowanie prezentacji na podstawie artykułu (rozdziału) z psychologii religii oraz przygotowanie pięciu punktów do dyskusji (brak przygotowania skutkuje obniżeniem oceny o 1,0). 3. Aktywny udział w zajęciach (nieprzygotowanie do ćwiczeń skutkuje obniżeniem oceny o 0,5). 4. Zaliczenie testu. Kryteria ocen: Wiedza: - na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury religijności, objaśnia formy życia religijnego oraz charakteryzuje znaczenie życia religijnego z perspektywy psychologii religii, zna podstawowe narzędzia do pomiaru religijności. - na ocenę 4 (db.): dobrze wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury religijności, objaśnia formy życia religijnego oraz charakteryzuje znaczenie życia religijnego z perspektywy psychologii religii, zna podstawowe narzędzia do pomiaru religijności. - na ocenę 3 (dst.): słabo wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury religijności, objaśnia formy życia religijnego oraz charakteryzuje znaczenie życia religijnego z perspektywy psychologii religii, zna podstawowe narzędzia do pomiaru religijności. - na ocenę 2 (ndst.): nie wyjaśnia podstawowych zagadnień dotyczących struktury religijności, nie objaśnia form życia religijnego oraz nie charakteryzuje znaczenia życia religijnego z perspektywy psychologii religii, nie zna podstawowych narzędzi do pomiaru religijności. Umiejętności: - na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze porządkuje zagadnienia podjęte w prezentacji, poddaje krytyce w ramach dyskusji, posługuje się narzędziami do badania religijności. - na ocenę 4 (db.): dobrze porządkuje zagadnienia podjęte w prezentacji, poddaje krytyce w ramach dyskusji, posługuje się narzędziami do badania religijności. - na ocenę 3 (dst.): słabo porządkuje zagadnienia podjęte w prezentacji, poddaje krytyce w ramach dyskusji, posługuje się narzędziami do badania religijności. - na ocenę 2 (ndst.): nie porządkuje zagadnień podjętych w prezentacji, nie poddaje krytyce w ramach dyskusji, nie posługuje się narzędziami do badania religijności. Kompetencje (Postawy): Dyskutuje nad poruszanymi zagadnieniami z zakresu religijności, zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, wykazuje się odpowiedzialnością za wypowiadane słowo, zachowuje otwartość na różne formy życia religijnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.