Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie konfliktami w ochronie środowiska [WF-OB-ZKOS] Semestr zimowy 2019/20
Cwiczenia 2, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Zarządzanie konfliktami w ochronie środowiska [WF-OB-ZKOS]
Zajęcia: Semestr zimowy 2019/20 [2019/20_Z] (zakończony)
Cwiczenia 2 [CW2], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi piątek (parzyste), 13:15 - 14:45
sala 1904
Kampus Wóycickiego Bud. 19 jaki jest adres?
co drugi piątek (parzyste), 15:00 - 16:30
sala 1904
Kampus Wóycickiego Bud. 19 jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 8
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Katarzyna Iwińska
Literatura:

1) Tekst „Konwencji z Aarhus” http://ec.europa.eu/environment/aarhus/ (z dnia 1.05.2010)

polskie tłumaczenie: http://www.kp.org.pl/pdf/prawo/konw_aarhus.htm.

2) USTAWA z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko

http://lex.pl/serwis/du/2008/1227.htm.

3) Jendrośka J., Bar M. (red.). 2008. Wspólnotowe prawo ochrony środowiska i jego implementacja w Polsce trzy lata po akcesji. Centrum Prawa Ekologicznego, Wrocław.

4) Długosz D., Wygnański J.J. 2005. Obywatele współdecydują: przewodnik po partycypacji społecznej. Stowarzyszenie na rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych, Warszawa.

5) Matczak P. 1996. Społeczne uwarunkowania eliminacji syndromu NIMBY, w: Cichocki R. (red.), Podmiotowość społeczności lokalnej. Wyd. UAM, Poznań.

6) Chełpa S., Witkowski T. 1995. Psychologia konfliktów: praktyka radzenia sobie ze sporami. WSiP, Warszawa.

7) Ury W. 1998. Odchodząc od nie – negocjowanie od konfrontacji do kooperacji. PWE, Warszawa.

8). Iwińska, K., M. Troszyński. 2014. "Infrastructural investments decision making processes within environmental democracy", TRANSFORMACJE: an interdisciplinary journal; 1-2 (80 -81).

9) Arnstein, Sherry R. Drabina Społecznej Partycypacji, Magazyn Amerykańskiego Instytutu Planistów, 1969, tłum. Łukasz Stępnik

10) Dubel A. , 2013. Metody rozwiązywania konfliktów ekologicznych na obszarach Natura 2000, Stowarzyszenie Centrum Rozwiązań Systemowych Wrocław, Kraków.

11) Derwich P., K. Iwińska. 2010. „Konsultacje społeczne - przymus czy wsparcie realizacji inwestycji?” w: „Jak projektować i prowadzić działania informacyjno-konsultacyjne na obszarach chronionych?” red. M. Grodzińska-Jurczak i M. Tarabuła-Fiertak, Kraków

Dodatkowo:

https://www.researchgate.net/profile/Karolina_Krolikowska/publication/272566027_Metody_rozwiazywania_konfliktow_na_obszarach_Natura_2000/links/559f80f308ae02b96ae6055d/Metody-rozwiazywania-konfliktow-na-obszarach-Natura-2000.pdf

http://natura2000.org.pl/e-szkolenia/e11-spoleczenstwo-obywatelskie-2/

Zakres tematów:

1.Infrastruktura i środowisko przyrodnicze i społeczne. Spory o ochronę dóbr natury. Spory o sąsiedztwo z przedsięwzięciem. „Demokracja środowiskowa”. Konsultacje podejmującego decyzję. Program promocyjno-konsultacyjny inwestora.

2. Konflikt. Co to jest konflikt, rodzaje konfliktów, model kluczowych umiejętności mających znaczenie dla przebiegu konfliktu, przyczyny konfliktu

3. Tworzenie mapy konfliktu: Beneficjenci, poszkodowani i interwenienci. Interesy uczestników postępowania decyzyjnego. Konflikty: danych, relacji, interesów i wartości. Zasięg obszarowy konfliktu. Możliwe scenariusze konfliktów

4.Analiza danych, diagnoza: badanie opinii publicznej. Rola socjologów i wprowadzenie do metodologii badań społecznych

5.Dylematy zrównoważonego rozwoju (analizy przypadków)

6.Negocjacje problemowe (1) Odchodzenie od NIE. Działania na zasadzie "wygrana-wygrana" - rola negocjacji problemowych: kwestie, pozycje, interesy; ustalenia proceduralne.

7.Negocjacje problemowe (2) Fazy negocjacji w strategii problemowej, konsekwencje

8.Działania promocyjno – komunikacyjne. Komunikacja: informowanie, konsultowanie i angażowanie zainteresowanych grup społecznych. Techniki działań komunikacyjnych. Przykład: program promocyjno – konsultacyjny w związku z modernizacją gospodarki ściekowej dla Warszawy

9.„Twoja opinia jest dla nas ważna”: czyli narzędzia konsultacji społecznych. Kanały wymiany informacji, rola Internetu, badania opinii publicznej, world cafe, clearing house.

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Wykład stosowany na przemian z metodami aktywnymi. Zajęcia mają na celu oddanie samokontroli i przekazanie odpowiedzialności Uczących się osób, dlatego w miarę postępującego procesu uczenia się coraz więcej zadań i metod będzie prowadzonych w formie aktywnego współudziału Studentów (np poprzez metode "odwróconej lekcji", tzw flipped classroom).

Studenci oceniani są za:

1.) realizację prac pisemnych, podlegających konsultacji w trakcie całego cyklu zajęć

Prace pisemne oceniane są pod względem adekwatności przedstawionych treści do zadanego tematu, wykorzystania źródeł i materiałów prezentowanych w trakcie wykładu, umiejętności syntetycznego przedstawienia opisywanych zagadnień, wyciągania odpowiednich wniosków, przejrzystości przekazu i formy graficznej

2.) aktywność w trakcie zajęć,

Oceniane na podstawie przedstawionych przez studentów w trakcie zajęć prezentacjach, przygotowaniu materiałów oraz uczestnictwie w zadaniach (grach, symulacjach, itp) prowadzonych w trakcie zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Studenci oceniani są za:

1.) realizację prac pisemnych, podlegających konsultacji w trakcie całego cyklu zajęć

Prace pisemne oceniane są pod względem adekwatności przedstawionych treści do zadanego tematu, wykorzystania źródeł i materiałów prezentowanych w trakcie wykładu, umiejętności syntetycznego przedstawienia opisywanych zagadnień, wyciągania odpowiednich wniosków, przejrzystości przekazu i formy graficznej

2.) aktywność w trakcie zajęć,

Oceniane na podstawie przedstawionych przez studentów w trakcie zajęć prezentacjach, przygotowaniu materiałów oraz uczestnictwie w zadaniach (grach, symulacjach, itp) prowadzonych w trakcie zajęć.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)