Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria literatury [WH-FP-I-3-TeorLit-Z] Semestr zimowy 2019/20
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Teoria literatury [WH-FP-I-3-TeorLit-Z]
Zajęcia: Semestr zimowy 2019/20 [2019/20_Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 11:30 - 13:00
sala 410
Kampus Dewajtis Nowy Gmach jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: 17
Zaliczenie: Zaliczenie
Prowadzący: Wiesława Tomaszewska
Literatura:

SEMESTR ZIMOWY

LEKTURA OBOWIĄZKOWA

Teoria literatury jako nauka

1. J. Sławiński, Problemy literaturoznawczej terminologii, [w:] tenże, Dzieło – język – tradycja, Warszawa 1998.

2. R. Ingarden, Podział wiedzy o literaturze, [w:] tenże, Studia z estetyki, Warszawa 1966, t. I.

O dziele literackim, jego istocie i interpretacji

3. M. Heidegger, Hölderlin i istota poezji, tłum. K. Michalski, [w:] Teoria badań literackich za granicą. Antologia, red. S. Skwarczyńska, Kraków 1981, t. II, cz. 2.

4. W. Propp, Morfologia bajki, tłum. S. Balbus, „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 4, s. 203-241 lub [w:] tenże, Morfologia bajki, Warszawa 1976, rozdz. II, III, Załącznik II.

5. M. Bachtin, Typy słowa prozatorskiego, [w:] tenże, Problemy poetyki Dostojewskiego, tłum. N. Modzelewska, Warszawa 1970, s. 275-309.

6. F. Ankersmit, Narracja jako przedstawienie, [w:] Metodologiczne problemy narracji historycznej, red. J. Pomorski, Lublin 1990.

7. R. Nycz, Literatura nowoczesna: cztery dyskursy (tezy), „Teksty Drugie” 2002, nr 4, s. 35-46.

8. K. Bartoszyński, Problem lektury wielokrotnej, [w:] tenże, Powieść w świecie literackości. Szkice, Warszawa 1991, s. 165-185.

9. Z. Mitosek, Od dzieła do rękopisu; o francuskiej krytyce genetycznej, „Pamiętnik Literacki” 1990, z. 4, s. 393-403.

Budowa dzieła literackiego (styl – tytuł – temat – przestrzeń)

10. T. Kostkiewiczowa, Problemy całościowej charakterystyki stylu pisarza, [w:] Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, red. H. Markiewicz, J. Sławiński, Kraków 1976.

11. Henryk Markiewicz, Tytuły dzieł literackich, [w:] tenże, Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1996, 271-294.

12. T. Dobrzyńska, W poszukiwaniu tematu literackiego. Propozycje lektury opowiadania Władimira Nabokowa „Wiosna w Fialcie”, [w:] tejże, Tekst – styl – poetyka. Zbiór studiów, Kraków 2003.

13. E. Rybicka, Od poetyki przestrzeni do polityki miejsca: zwrot topograficzny w badaniach literackich, „Teksty Drugie” 2008, nr 4, s. 21-38.

14.

15. KOLOKWIUM PISEMNE – ZALICZENIE SEMESTRU ZIMOWEGO

SEMESTR LETNI

Problematyka (nowej) genologii

1. I. Opacki, Krzyżowanie się postaci gatunkowych jako wyznacznik ewolucji poezji, [w:] tenże, Odwrócona elegia. O przenikaniu się postaci gatunkowych w poezji, Katowice 1999.

2. J. Olejniczak, Gatunek jako temat (przykład Czesława Miłosza), [w:] Polska genologia. Gatunek w literaturze współczesnej, red. Romuald Cudak, Warszawa 2009, s. 237-247.

3. I. Sławińska, Dramat religijny: jego wyróżniki i paradygmaty, [w:] taż, Odczytywanie dramatu, Warszawa 1988, s. 66-92.

4. S. Wysłouch, Nowa genologia – rewizje i reinterpretacje, [w:] Polonistyka w przebudowie, red. M. Czermińska i in., Kraków 2005, t. I, a także [w:] Polska genologia literacka, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa 2007, s. 288-305.

5. M. Maryl, Blog jako „dziennik elektroniczny”. Analiza genologiczna blogów pisarzy, [w:] tenże, _życie literackie w sieci. Pisarze, instytucje i odbiorcy wobec przemian technologicznych, Warszawa 2015.

Osoba autora. – Aksjologia literacka. – Metafizyczne, sakralne i religijne w dziele literackim. – Polemika naukowa (literaturoznawcza).

6. R. Ohmann, Literatura jako akt, tłum. B. Kowalik, W. Krajka, „Pamiętnik Literacki” 1980, z. 2 lub [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, red. H. Markiewicz, t. IV, cz. I, Kraków 1992.

7. M. Głowiński, Cztery typy fikcji narracyjnej, [w:] Poetyka i okolice, Warszawa 1992 lub [w:] tenże, Dzieło wobec odbiorcy. Szkice z komunikacji literackiej, Kraków 1998, s. 207-218.

8. M. Czermińska, Autor – podmiot – osoba. Fikcjonalność i niefikcjonalność, [w:] Polonistyka w przebudowie, Kraków 2005, t. I, s. 211-223.

9. S. Sawicki, Problematyka aksjologiczna w nauce o literaturze, [w:] Problematyka aksjologiczna w nauce o literaturze, Lublin 1992 lub [w:] Problemy teorii literatury, S. 4, dz. cyt.

10. T. Dobrzyńska, Wiersz i aksjologia. Konotacje wartościujące formy wierszowej w Mona Lizie Zbigniewa Herberta, [w:] taż, Tekst – styl – poetyka. Zbiór studiów, Kraków 2003, s. 163-177.

11. S. Sawicki, Metafizyczne – sakralne – religijne w badaniach literackich, [w:] tenże, Wartość – sacrum – Norwid. Studia i szkice aksjologicznoliterackie (2), Lublin 2007.

12. H.-G. Gadamer, Sens i zasłanianie sensu w poezji Paula Celana, [w:] tenże, Poetica. Wybrane eseje, tłum. M. Łukasiewicz, Warszawa 2001.

13. B. Uspienski, Kompozycja Ołtarza Gandawskiego Jana van Eycka w świetle semiotyki (Boska i ludzka perspektywa), [w:] Sztuka w świecie znaków, red. i tłum. B. Żyłko, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2002, s. 145-169.

14. R. Nycz, W stronę humanistyki innowacyjnej: tekst jako laboratorium, „Teksty Drugie” 2013 nr 1/2, s. 239-255. – S. Sawicki, Uwagi o „innowacyjnych” i „czynnościowych” badaniach literackich, „Teksty Drugie” 2015, nr 1, s. 392-403.

15. KOLOKWIUM PISEMNE – ZALICZENIE SEMESTRU LETNIEGO.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)