Historia filozofii WH-KU-HistFil-W-L
Semestr letni 2019/20
Wykład,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Historia filozofii WH-KU-HistFil-W-L | |||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia |
Semestr letni 2019/20 (2019/20_L)
(zakończony)
Wykład (WYK), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: | |||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 74 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 100 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Kazimierz Pawłowski | |||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura pomocnicza do wykładu: K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003 W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, wyd. dowolne R.H. Popkin, Filozofia, Poznań 1994 D. Collinson, Pięćdziesięciu wielkich filozofów, Poznań 1997 Z. Kuderowicz red., Filozofia XX wieku, Warszawa 2002 A. Miś, Filozofia współczesna, Warszawa 2003 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zakres tematów: 1. Wprowadzenie ogólne do filozofii nowożytnej. 1.1 Zagadnienie źródeł poznania. Psychologiczna i epistemologiczna wersja zagadnienia. Aprioryzm i empiryzm (skrajny i umiarkowany). Spór empiryzmu i aprioryzmu o charakter twierdzeń matematyki. Konwencjonalizm. Aprioryzm umiarkowany Kanta. Poznanie aprioryczne według fenomenologów. Racjonalizm i irracjonalizm. 1.2 Zagadnienie granic poznania. Dwa rozumienia transcendencji. Zagadnienie immanentnych granic poznania. Epistemologiczny idealizm immanentny (Berkeley, Hume). Epistemologiczny realizm immanentny. Epistemologiczny idealizm transcendentalny. Idealizm transcendentalny Kanta. Realizm. Pozytywizm. Neopozytywizm. 1.3 Zagadnienia metafizyczne. Zagadnienie przedmiotów idealnych. Spór o uniwersalia. Współczesna wersja sporu o uniwersalia. Idealizm subiektywny. Idealizm obiektywny. Dialektyka Hegla. Dialektyka Hegla i dialektyka Marksa. Metafizyczny realizm. Realizm naiwny i krytyczny. 2. Wybrani przedstawiciele filozofii nowożytnej. 2.1 Kartezjusz. Metoda Kartezjusza. Kryterium prawdy. Poznanie Boga i świata. Teoria poznania. Filozofia przyrody. Antropologia. Zagadnienie wolności. Następcy Kartezjusza. Melabranche. Okazjonalizm i ontologizm Melabrache’a. Spinoza. Racjonalizm i panteizm Spinozy. Tożsamość bytu duchowego i cielesnego. Antropologia i etyka Spinozy. 2.2 Franciszek Bacon. Nowa metoda Bacona. 2.3 Galileusz. Metoda naukowa Galileusza. 2.4 Tomasz Hobbes. Materializm i sensualizm. Determinizm. Naturalistyczna teoria społeczeństwa. 2.5 Edward Herbert z Cherbury i koncepcja religii naturalnej. 2.6 John Locke i empiryzm. Nauka o powstawaniu pojęć. Teoria idei Locke’a. Filozofia polityczna Locke’a. 2.7 Anthony Ashley Cooper i koncepcja moralności naturalnej. 2.8 Kant. Krytycyzm Kanta. Krytyka czystego rozumu. Krytyka praktycznego rozumu. Filozofia prawa. Filozofia religii. Fryderyk Henryk Jacobi jako krytyk Kanta. 2.9 Idealizm niemiecki. Fichte. Czysty podmiotowy idealizm Fichtego. Hegel. Przedmiot i ogólne zasady filozofii Hegla. Dialektyka Hegla. Logika. Filozofia przyrody. Filozofia ducha. Heglowska filozofia prawa i państwa. 2.10 Jan Fryderyk Herbart i krytyka idealizmu. Realizm Herbarta. 3. Nowożytna filozofia społeczno-gospodarcza. 3.1 Filozofia społeczna merkantylizmu. 3.2 Filozofia społeczno-gospodarcza fizjokratów. 3.3 Filozofia społeczno-gospodarcza Adama Smitha. Koncepcja „homo oeconomicus”. 4. Elementy filozofii współczesnej. 4.1 Zagadnienie bezpośredniości i pośredniości poznania. Teoria poznania bezpośredniego w fenomenologii. Kartezjańska idea wątpienia metodologicznego i redukcja transcendentalna Husserla. 4.2 Krytyka idei bezpośredniego poznania, kartezjańskiego wątpienia i fenomenologicznej redukcji w filozofii współczesnej. Teoria poznania pośredniego Peircea’a. Teoria znaku. Krytyka idei epoche (bezzałożeniowości poznania). Pragmatyzm Peircea’a. Filozofia form symbolicznych Cassirera. 4.3. Hermeneutyka. Friedrich Schleiermacher. Johan Gustaw Droysen. Wilhelm Dilthey. Gadamer. Realistyczna hermeneutyka Bettie’go. 4.4 Realizm poznawczy Konrada Lorenza. 4.5 Fenomenologiczna filozofia wartości Schelera i Hartmanna. 5. Egzystencjalizm. 5.1 Kierkegard. Zasadniczy problem egzystencjalny Kierkegarda. Paradoks sokratejski i rozwiązanie Kierkegarda. Sceptycyzm i wiara. 5.2 Nietzsche. 5.3 Egzystencjalizm współczesny. Heideger. Sartre. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Zajęcia mają charakter wykładów. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
ajęcia w semestrze kończą się letnim egzaminem. Egzamin obejmuje materiał wykładany w trakcie obu semestrów. Egzamin ostateczny może być poprzedzony pisemnym testem, którego zaliczenie uprawnia do otrzymania oceny dostatecznej bez konieczności zdawania egzaminu ustnego. W roku 2020, ze względu na to, że duża część zajęć odbywa się na platformie Moodle. zaliczenia (egzamin) odbędą się również na platformie Moodle. Egzamin będzie miał formę pracy pisemnej. Studenci w odpowiednim terminie otrzymają zestaw tez egzaminacyjnych, spośród których wybiorą trzy tezy, które opracują pisemnie korzystając z wykładów oraz z materiałów otrzymanych na platformie Moodle. Pracę studenci prześlą w postaci pliku (Office) w odpowiedzi na postawione zadanie na platformie Moodle. Dodatkowo - na podwyższenie oceny otrzymanej z pracy egzaminacyjnej - studenci będą mogli przesłać pracę na dowolny temat z przerobionego materiału. Temat ten powinien być uzgodniony z prowadzącym zajęcia. Punkty ECTS: 30 godz. - wykład - 1 punkt 30 godz. - przygotowanie do egzaminu - 1 punkt |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.