Analiza tekstów literackich; Quattrocento i Cinquecento [WH-F-FW-I-1-AnLitQC]
Semestr letni 2019/20
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Analiza tekstów literackich; Quattrocento i Cinquecento [WH-F-FW-I-1-AnLitQC] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019/20_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 21 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Pietrzak-Thebault | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Podręczniki: Historia literatury włoskiej, red. naukowa P. Salwa i inni, Semper, Warszawa 1998, 2006 J. Gierowski, Historia Włoch, Ossolineum, Wrocław 1986, 1999, 2003 G. Procacci, Historia Włochów, PWN, Warszawa 1983 Historia teatru i dramatu włoskiego, t.1., od XIII do XVIII wieku, opr. J. Miszalska, M. Surma-Gawłowska, Universitas, Kraków 2008 A. Nicoll, Dzieje teatru, PIW, Warszawa 1977 Lektury Poggio Bracciolini, Opowieści ucieszne, przekł. Inga Grześczak, przedmowa Marta Wojtkowska-Maksymik, WUW, Warszawa 2019 Lorenzo Valla, O rzekomej, sgfałszowanej donacji Konstantyna, przekł. Konrad Kokoszkiewicz, przedmowa Halina Manikowska, WUW, Warszawa 2015 Leonardo da Vinci, Bajki, przeł. L. Staff, dowolne wydanie Niccolò Macchiavelli, Historie florenckie, PWN, Warszawa-Kraków 1990 Niccolò Macchiavelli, Książę, dowolne tłumaczenie Niccolò Macchiavelli, Rozważania nad pierwszym dziesięcioksięgiem historii Rzymu Liwiusza, WUW, Warszawa 2009 Pietro Aretino, Jak Nanna córeczkę swą Pippę na kurtyzanę kształciła, dowolne wydanie Pietro Aretino, Żywoty kurtyzan, dowolne wydanie Michał Anioł Buonarroti, Poezje, przeł. L Staff, dowolne wydanie Benvenuto Cellini, Żywot własny, przeł. L Staff, dowolne wydanie G. Vasari, Żywoty najsłynniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, (fragmenty), dowolne wydanie L. Ariosto, Orland Szalony, przeł. P. Kochanowski, dowolne wydanie T. Tasso, Jerozolima Wyzwolona, przeł. P. Kochanowski, dowolne wydanie Opracowania: S. Greenblatt, Zwrot. Jak zaczął się renesans, Albatros J. Kuryłowicz, Warszawa 2012 R. Romano, Między dwoma kryzysami: Włochy Renesansu, PIW, Warszawa 1978 A. Warburg, Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe (wybór), słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010 P. Burke, Kultura i społeczeństwo w renesansowych Włoszech, PIW, Warszawa 1991 Ch. Hibbert, Medyceusze, WŁ, Łódź 1992 Jean-Marie Lucas Dubreton, Życie codzienne we Florencji. Czasy Medyceuszów, PIW,Warszawa 1961 Ivan Cloulas, Wawrzyniec Wspaniały, PIW, Warszawa 1988. M. Viroli, Uśmiech Machiavellego, W.A.B., Warszawa 2006, PWN, Warszawa 2011 K. Chłędowski, Dwór w Ferrarze, PIW, Warszawa 1958 M. Wojtkowska-Maksymik, „Gentiluomo cortegiano” i „Dworzanin polski”: dyskusja o doskonałości człowieka…, IBL PAN, Warszawa 2007 M. Wojtkowska-Maksymik, Podróże do Italii: studia o dawnej literaturze polskiej i włoskiej, Wyd. IP UW, Warszawa 2014 K. Chłędowski, Rzym: ludzie Odrodzenia, Książka i Wiedza, Warszawa |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Na progu nowożytności - humaniści, rękopisy 2. Kwestia nowego języka 3, Nowa filozofia 4. We Florencji: na ulicy i na dworze (GB Alberti, L Medici) 5. Spory o kształt państwa (Savonarola, macchiavelli) 6. Nadchodzi nowy wiek (Manuzio, Sannazaro, Bembo) 7. Dwrznin doskonały (B. Castiglione) 8. Ryceze i damy w nowej odsłonie (Pulic, Boiardo, Ariosto) 9. I ty zostaniesz Petrarką - poezja XVI wieku 10. Pędzelem i piórem (da Vinci, Michał Anioł, Vasari, Cellini) 11. Wojny nowe i stare - Jerozolima i wiadro (Tasso, Tassoni) 11. Tradycyjna tematyka - owa forma. Powrót literatury pasterskiej (Guarino) 12. Filozofi , nauka i literatura (Galileo, Botero, Bruno, Campanella) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Wykład uczestniczący. Duskusja nad wybranymi tesktami literackimi. Referaty i prezentacje indywidualne. Dyskusja na zajęciach sprawdzająca znajomość tekstów Kolokwia pisemne Przedstawienie wybranej lektury. Końcowy egzamin pisemny |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Na ocenę końcową składają się oceny cząstkowe (referat, aktywność podczas zajęć, frekwencja). Znaczącą rolę w ocenie końcowej będą miały dwa kolokwia w czasie semestru sprawdzające: 1. ogóllną wiedzeę historyczną i historyczno-literacką, 2. samodzielne wyszukiwanie obecności elementów kultury włoskiej tego okresu w julturowej tkance Polski. Osoby, które nie przedstawią samodzielnego referatu podczas semestru przedstawią pracę semestralną na wybrany temat. Na odenę 2: student nie posiada kompetencji wymienionych w efektach kształcenia Na odenę 3: student posiada kilka kompetencji wymienionych w efektach kształcenia Na odenę 4: student posiada znakomitą większość kompetencji wymienionych w efektach kształcenia Na odenę 5: student opanował w wysokim stopniu wszystkie kompetencje wymienionych w efektach kształcenia (oraz potrafi wzbogacic je o własne twórcze zastosowanie) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.