Seminarium licencjackie [WH-F-FW-I-2-SemLic]
Semestr letni 2019/20
Seminarium licencjackie,
grupa nr 2
Przedmiot: | Seminarium licencjackie [WH-F-FW-I-2-SemLic] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019/20_L]
(zakończony)
Seminarium licencjackie [SEMLI], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Julia Krauze | ||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=30319¬ifyeditingon=1 | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Materiały dydaktyczne zamieszczone na platformie Moodle (prezentacje, pliki PDF, streszczenia, skrypty) lub udostępnione przez prowadzącego w czasie zajęć na MS Teams (notatki, nagrania, linki). Bibliografia essenziale: Aprile M., 2009, Dalle parole ai dizionari, Bologna: Il Mulino. Baglioni D., 2016, L’etimologia, Roma: Carocci Editore. Bartmiński J., 2007, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin: Wydawnictwo UMSC. Battaglia S. (a cura di) 1975, GRANDE DIZIONARIO DELLA LINGUA ITALIANA, Torino: Unione tipografico-editrice torinese. Benveniste E., 1971, Problemi di linguistica generale, Milano: Il Saggiatore. Campanile E. – De Felice E. – Gusmani R. – Lazzeroni R. – Silvestri D., 2017, Linguistica storica, Roma: Carocci Editore. Cortelazzo M.- Zolli P. 1989, DIZIONARIO ETIMOLOGICO DELLA LINGUA ITALIANA, Bologna: Zanichelli. Malkiel Y., 1993, Etymology. Cambridge: Cambridge University Press, 1993. Nocentini A. 2010, L’Etimologico, Vocabolario della lingua italiana con CD-rom e online, Milano: Le Monnier. Paveau M.A. – Sarfati G.E., 2009, Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków: Flair. Pfister M. – Lupis A., 2001, Introduzione all’etimologia romanza, Catanzaro: Rubbettino. Pisani V. 1967, L’Etimologia, II ed., Brescia: Paideia. De Saussure F., 1967, Corso di linguistica generale, Bari-Roma: Laterza. Opere facoltative: Ernout A. - Meillet A. 1932, Dictionnaire étymologique de la langue latine. Histoire des mots, Paris. Jucquois G. 1976, La reconstruction linguistique, Application à l’indo-européen, Louvain: Peeters. D’Onghia L. – Tomasin L., (a cura di), 2018, Etimologia e storia delle parole, Firenze: Cesati Editore. Pokorny J. 1949-59, Indogermanisches etymologisches Wörterbuch, Bern: Francke. Szemerényi O. 1985, Introduzione alla linguistica indeuropea, Milano: Unicopli. |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Problematyka zajęć seminaryjnych dotyczy przede wszystkim językoznawstwa historycznego, porównawczego, etnolingwistyki, językowego/kulturowego obrazu świata w domenie języków klasycznych, romańskich i słowiańskich. Tematy zajęć/spotkań: - Breve storia della ricerca etimologica. - Scrivere una tesi di argomento linguistico. Metodologia e principali strumenti di ricerca. Alcuni esempi a confronto. - Scelta del tema. Approccio formale, storico-comparativo, strutturale e generativo a confronto. - Raccolta dati. Bibliografia. Struttura della tesi. - Tappe del lavoro/esercitazione. - Progetto di lavoro (tema, presentazione, status quaestionis, obiettivi, metodi, strumenti). -"La visione linguistica del mondo" come metodo di ricerca scientifica (scuola polacca; scuola russa; scuola americana). Publikacje prowadzącego związane z problematyką seminarium: - De Insania. Pervestigatio in re linguistica ac ethnographica, Roma, LAS 2010, 150 ss. - Metus mortis w De rerum natura Lukrecjusza, Szkice o antyku II, Śmierć w antycznej kulturze śródziemnomorskiej, Katowice 2015, ss. 117-123. - Tuffarsi nel fiume dell’oblio. La percezione metaforica della morte nell’antichità greco-romana, Scripta Classica, vol. XII, Katowice 2015, ss. 99-107; - I volti della pazzia. Un viaggio tra sacro, superstizioni e tabù, w: Scripta Classica, vol. XIII, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016, ss. 51-63; - Vinum - parola “itinerante”? Relazioni linguistiche e somiglianze imperfette, w: Szkice o antyku III, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017, ss. 67-72. - Komizm w poezji makaronicznej Teofilo Folengo, w: Komizm historyczny 2, red. T. Korpysz, A. Krasowska, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2018, ss. 63-77. - Ispirazioni antiche nella retorica politica del Trecento: dall’immagine alla parola. Il caso di Cola di Rienzo e Francesco Petrarca, w: Scripta Classica, vol. 15, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018, ss. 73-84; - Macaronea folenghiana et alii. Reminiscenze europee dell’arte di mescolanza linguistica, “Tabula”, rivista della Facoltà di Lettere e Filosofia dell’Università di Pola [Tabula, Casopis Filozofskog Fakulteta u Puli], nr 17, ss. 257-272; - Poteri nascosti della follia, w: “ΑΙΝΙΓΜΑΤΟΣ ΑΝΟΙΓΜΑ. Il varco della sfinge. Nuove etimologie nell’odierno orizzonte linguistico-etnografico. Miscellanea di studi etimologici offerta al prof. Remo Bracchi”, red. M. Trizzino, LAS, Roma 2020, ss. 176-184. - Święty ogień i jego strażniczki Westalki jako gwarancja imperium sine fine, w: „Ogień - siła żywiołu, moc symbolu, potęga wyobraźni”, monografia wieloautorska (B. Pawłowska -Jądrzyk, red.), Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2020, ss. 43-57. - Męskie a niemęskie expressis verbis, czyli sztuka kamuflażu dla herosów i amazonek, w: „Rzeczy piękne. Męska rzecz”, monografia wieloautorska, M. Wrześniak (red.), Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2020, ss. 13-22. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Zajęcia online na platformach Moodle i MS Teams. Metody dydaktyczne: e-learning, praca w grupach, praca z materiałami źródłowymi, analiza ankiet, case study ecc. Metody weryfikacji: ocenianie ciągłe |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest wybór tematu, dostarczenie bibliografii oraz szkicu bądź szczegółowego planu pracy do końca semestru. |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
W semestrze letnim 2021/2022 zajęcia odbywają się synchronicznie, w trybie zdalnym poprzez platformę e-learningową Moodle i MS Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.