Prawo wyznaniowe [WP-PR-Pwy]
Semestr zimowy 2020/21
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Prawo wyznaniowe [WP-PR-Pwy] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020/21_Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, wtorek (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 9:30
sala e-learning e-learning jaki jest adres? |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 130 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 200 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marta Osuchowska | ||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a39b4ecdffecf4537afa04224718ba93a%40thread.tacv2/conversations?groupId=daa763fe-c8ba-4cfa-a509-d17ed78afaaf&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | ||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pojęcie i źródła prawa wyznaniowego, definicje (związek wyznaniowy, kościół, denominacja, sekta). 2. Wolność sumienia i religii (koncepcje teoretyczne i konstrukcja prawna). 3. Konstytucyjne gwarancje wolności sumienia i religii (zakres podmiotowy i przedmiotowy, ograniczenia). 4. Naczelne zasady instytucjonalnych relacji państwo – związek wyznaniowy (równouprawnienie, bezstronność, autonomia i niezależność, współdziałanie, bilateralność). 5. Status jednostki w zakresie wolności sumienia i religii. 6. Wyznaniowa forma zawarcia małżeństwa cywilnego. 7. Nauczanie religii w publicznych placówkach edukacyjnych, działalność naukowa i edukacyjna związków wyznaniowych. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metodami dydaktycznymi służącymi osiągnięciu EK1 są: wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin ustny oraz ocenianie ciągłe. Zajęcia dydaktyczne przeprowadza się w ramach kontaktu synchronicznego przy pomocy aplikacji Microsoft Team. Kod do zespołu: uck1d8r Metodami dydaktycznymi służącymi osiągnięciu EK2 są: wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin ustny oraz ocenianie ciągłe. Zajęcia dydaktyczne przeprowadza się w ramach kontaktu synchronicznego przy pomocy aplikacji Microsoft Team. Kod do zespołu: uck1d8r Metodami dydaktycznymi służącymi osiągnięciu EK3 są: wykład informacyjny, wykład problemowy, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin ustny oraz ocenianie ciągłe. Zajęcia dydaktyczne przeprowadza się w ramach kontaktu synchronicznego przy pomocy aplikacji Microsoft Team. Kod do zespołu: uck1d8r Metodami dydaktycznymi służącymi osiągnięciu EK4 są: wykład informacyjny, wykład problemowy, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin ustny oraz ocenianie ciągłe. Zajęcia dydaktyczne przeprowadza się w ramach kontaktu synchronicznego przy pomocy aplikacji Microsoft Team. Kod do zespołu: uck1d8r Metodami dydaktycznymi służącymi osiągnięciu EK5 są: wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin ustny oraz ocenianie ciągłe. Zajęcia dydaktyczne przeprowadza się w ramach kontaktu synchronicznego przy pomocy aplikacji Microsoft Team. Kod do zespołu: uck1d8r Metodami dydaktycznymi służącymi osiągnięciu EK6 są: wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin ustny oraz ocenianie ciągłe. Zajęcia dydaktyczne przeprowadza się w ramach kontaktu synchronicznego przy pomocy aplikacji Microsoft Team. Kod do zespołu: uck1d8r Metodami dydaktycznymi służącymi osiągnięciu EK7 są: wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin ustny oraz ocenianie ciągłe. Zajęcia dydaktyczne przeprowadza się w ramach kontaktu synchronicznego przy pomocy aplikacji Microsoft Team. Kod do zespołu: uck1d8r |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
EK1: wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu prawa wyznaniowego oraz pochodzenie i charakter źródeł prawa wyznaniowego: Na ocenę 2 (ndst.) - nie zna i nie umie wyjaśnić podstawowych pojęć z zakresu prawa wyznaniowego; nie zna źródeł prawa wyznaniowego. Na ocenę 3, 3,5 (dst., dst. +) - posiada zadowalającą wiedzę z zakresu źródeł prawa wyznaniowego, umie je wymienić i przyporządkować do konkretnego systemu; rozróżnia podstawowe pojęcia z zakresu prawa wyznaniowego. Na ocenę 4, 4,5 (db., db. +) - nie tylko zna źródła prawa wyznaniowego, ale potrafi je sklasyfikować prawidłowo i chronologicznie; potrafi wytłumaczyć podstawowe pojęcia z zakresu prawa wyznaniowego. Na ocenę 5 (bdb.) - potrafi przedstawić i dokładnie wytłumaczyć charakter źródeł prawa wyznaniowego; rozumie, rozróżnia i potrafi wytłumaczyć pojęcia związane z prawem wyznaniowym. EK2: rozróżnia systemy relacji państwo-związek wyznaniowy, w ujęciu historycznym i współczesnym oraz omawia stosunek Unii Europejskiej do religii i kościołów: Na ocenę 2 (ndst.) - nie potrafi rozróżnić systemów relacji instytucjonalnych państwo-związek wyznaniowy; nie wie jaki stosunek do podmiotów wyznaniowych prezentuje Unia Europejska. Na ocenę 3, 3,5 (dst., dst. +) - ma zadowalającą wiedzę z zakresu systemów relacji państwo-związek wyznaniowy; nie dokładnie rozróżnia stosunek Unii Europejskiej do religii i kościołów. Na ocenę 4, 4,5 (db., db. +) - zna i potrafi rozróżnić systemy relacji państwo-związek wyznaniowy; potrafi opisać stosunek Unii Europejskiej do religii i kościołów. Na ocenę 5 (bdb.) - posiada znakomitą wiedzę z zakresu relacji państwo-związek wyznaniowy zarówno w ujęciu historycznym, jak i współczesnym; bardzo dokładnie potrafi omówić stosunek Unii Europejskiej do religii i kościołów. EK3: wyjaśnia historię relacji państwo-kościół w Polsce Na ocenę 2 (ndst.) - nie zna relacji państwo-kościół w Polsce w ujęciu historycznym. Na ocenę 3, 3,5 (dst., dst. +) - ma zadowalającą wiedzę z zakresu relacji państwo-kościół w Polsce w ujęciu historycznym. Na ocenę 4, 4,5 (db., db. +) - posiada dobrą wiedzę z zakresu relacji państwo-kościół w Polsce w ujęciu historycznym. Na ocenę 5 (bdb.) - bardzo dobrze zna, potrafi wyjaśnić i powiązać z innymi faktami historycznymi relacje państwo-kościół w Polsce w ujęciu historycznym. EK4: prezentuje konstytucyjne gwarancje wolności sumienia i religii oraz naczelne zasady instytucjonalnych relacji państwo-kościół: Na ocenę 2 (ndst.) - nie potrafi przedstawić konstytucyjnych gwarancji wolności sumienia i religii, ani zasad instytucjonalnych. Na ocenę 3, 3,5 (dst., dst. +) - potrafi zaprezentować konstytucyjne gwarancje wolności sumienia i religii oraz naczelne zasady instytucjonalnych relacji państwo-kościół w stopniu zadowalającym. Na ocenę 4, 4,5 (db., db. +) - nie tylko potrafi zaprezentować w stopniu dobrym konstytucyjne gwarancje wolności sumienia i religii oraz naczelne zasady instytucjonalnych relacji państwo-kościół, ale ponadto potrafi podać przykłady i wyjaśnić oraz odróżnić poszczególne instytucje. Na ocenę 5 (bdb.) - potrafi zaprezentować konstytucyjne gwarancje wolności sumienia i religii oraz naczelne zasady instytucjonalnych relacji państwo-kościół w stopniu bardzo dobrym; podaje konkretne przykłady i umie rozwiązać kazusy w tym zakresie. EK5: wykorzystuje teoretyczną wiedzę z zakresu prawa wyznaniowego do opisania i analizy stanu faktycznego w określonej sytuacji oraz wskazania rozstrzygnięcia prostego problemu: Na ocenę 2 (ndst.) - nie umie wykorzystać teoretycznej wiedzy z zakresu prawa wyznaniowego do rozwiązania konkretnego problemu prawnego. Na ocenę 3, 3,5 (dst., dst. +) - potrafi dokonać w prawidłowy sposób analizy z zakresu prawa wyznaniowego i wskazać rozwiązanie prostego problemu z tej dziedziny prawa. Na ocenę 4, 4,5 (db., db. +) - posiada dobrą wiedzę teoretyczną i potrafi prawidłowo ją zastosować w praktyce przy rozwiązywaniu problemów z zakresu prawa wyznaniowego. Na ocenę 5 (bdb.) - nie tylko posiada bardzo dobrą wiedzę teoretyczną i potrafi zastosować ją w praktyce, ale również umie wskazać możliwe i potrzebne zmiany w obowiązujących przepisach prawnych w celu osiągnięcia lepszych gwarancji ochrony prawa do wolności religijnej EK6: wymienia i opisuje funkcje publiczne związków wyznaniowych oraz odróżnia je od działalności własnej kościołów i innych związków wyznaniowych: Na ocenę 2 (ndst.) - nie potrafi wymienić ani opisać funkcji publicznych i własnych związków wyznaniowych w Polsce. Na ocenę 3, 3,5 (dst., dst. +) - zna funkcje publiczne i własne związków wyznaniowych, potrafi je scharakteryzować w stopniu wystarczającym. Na ocenę 4, 4,5 (db., db. +) - zna i odróżnia funkcje publiczne od własnych związku wyznaniowego, potrafi je opisać i wyjaśnić podając przy tym przykłady. Na ocenę 5 (bdb.) - zna, odróżnia i w pełni charakteryzuje zarówno funkcje publiczne, jak i własne związków wyznaniowych; umie podać przykłady, na bieżąco śledzi zmiany w tym zakresie. EK7: ma świadomość pozycji jednostki wobec gwarancji przysługujących jej w zakresie wolności sumienia i religii: Na ocenę 2 (ndst.) - nie wie jakie gwarancje ochrony prawnej przysługują jednostce ze względu na jej wolność sumienia i religii. Na ocenę 3, 3,5 (dst., dst. +) - wie jaka ochrona przysługuje jednostce w zakresie wolności sumienia i religii. Na ocenę 4, 4,5 (db., db. +) - zna w stopniu dobrym gwarancje ochrony prawa do wolności sumienia i religii, potrafi dokonać subsumcji prawnej w tym zakresie. Na ocenę 5 (bdb.) - zna gwarancje krajowe i międzynarodowe w zakresie ochrony wolności sumienia i wyznania jednostki; biegle włada orzecznictwem w tym zakresie, potrafi dokonać szczegółowej analizy przypadku. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
wykład obowiązkowy dla III roku Prawa stacjonarnego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.