Wstęp do prawoznawstwa [WP-PR-WDP-ćw]
Semestr zimowy 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Wstęp do prawoznawstwa [WP-PR-WDP-ćw] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020/21_Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 27 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Piotr Burczaniuk | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Podstawowa: 1) Krzysztof J. Kaleta, Artur Kotowski, Podstawy prawoznawstwa, wyd. 2, wyd. Difin; 2) materiały przekazywane przez prowadzącego (aplikacja MS Teams). Uzupełniająca: 1. L. Morawski, Wstęp do prawoznawstwa, Wyd. XV, Toruń 2014, wyd. Dom organizatora; 2. Tatiana Chauvin, Tomasz Stawecki, Piotr Winczorek, Wstęp do prawoznawstwa, wyd. C.H. Beck; 3. L. Morawski, Zasady wykładni prawa, Wyd. 3, Toruń 2014. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia 1 (06.10.2020 r.) – Wprowadzenie. Pojęcie prawa z uwzględnieniem podstawowych koncepcji filozoficznych (rozdział 1 podręcznika) – autoreferat prowadzącego: a) podział nauk prawnych, b) znaczenie pojęcia prawo, c) koncepcje prawa pozytywnego, d) niepozytywistyczne ujęcie prawa; 2. Zajęcia 2 (13.10.2020 r.) – Norma prawna (rozdział 6 podręcznika) a) powtórzenie zajęć poprzednich – pytania, czas 10 minut, b) język prawny a język prawniczy – wyjaśnienie prowadzącego, czas 10 minut, c) referat: lingwistyczna i nielingwistyczna koncepcja normy prawnej, czas 20 minut, d) referat: przepis a norma prawna wg. koncepcji Z. Ziembińskiego, czas 20 minut, e) koncepcje budowy normy prawnej i jej struktura – wyjaśnienie prowadzącego, czas 20 minut; 3. Zajęcia 3 (20.10.2020 r.) – Norma prawna (rozdział 6 podręcznika + aspekty praktyczne) a) powtórzenie zajęć poprzednich – pytania, czas 10 minut, b) referat: sposoby wyrażania hipotezy oraz rodzaje dyspozycji i sankcji normy prawnej, czas 20 minut, c) referat: norma jako reguła a norma jako zasada wg integralnej teorii prawa R. Dworkina, czas 20 minut, d) wyprowadzanie normy prawnej z przepisu (ćwiczenia), czas 30 minut; 4. Zajęcia 4 (27.10.1010 r.) – Tworzenie prawa (rozdział 7 podręcznika) a) powtórzenie zajęć poprzednich – pytania, czas 10 minut, b) pojęcie tworzenie prawa – wprowadzenie prowadzącego, czas 10 minut, c) referat: sposoby tworzenia prawa, czas 20 minut, d) referat: normatywna koncepcja tworzenia prawa, czas 20 minut, e) przemiany modelu tworzenia prawa – wyjaśnienie prowadzącego, czas 10 minut, f) wprowadzenie do ZTP – wyjaśnienie prowadzącego, czas 10 minut; 5. Zajęcia 5 (03.11.2020 r.) – Tworzenie prawa (Zasady techniki prawodawczej cz. 1) a) powtórzenie zajęć poprzednich – pytania, czas 10 minut, b) układ przepisów aktu normatywnego, budowa tytułu i preambuły – wprowadzenie prowadzącego, czas 10 minut, c) referat: przepisy merytoryczne (ogólne i szczegółowe), czas 20 minut, d) referat: przepisy zmieniające, czas 20 minut, e) problemy intertemporalne – konflikt norm w czasie. Wprowadzenie do przepisów intertemporalnych – wyjaśnienia prowadzącego, czas 15 minut, f) zadanie domowe – przepisy zmieniające (omówienie polecenia), czas 5 minut; 6. Zajęcia 6 (10.11.2020 r.) – Tworzenie prawa (Zasady techniki prawodawczej cz. 2) a) powtórzenie zajęć poprzednich – pytania, czas 10 minut, b) referat: przepisy epizodyczne, przejściowe i dostosowujące, czas 20 minut, c) referat: przepisy końcowe, czas 20 minut; d) zasady techniki prawodawczej – podsumowanie prowadzącego, czas 15 minut; e) zadanie domowe – omówienie, czas 15 minut; 7. Zajęcia 7 (17.11.2020 r.) – Tworzenie prawa (Zasady techniki prawodawczej cz. 3 + aspekty praktyczne). a) powtórzenie zajęć poprzednich – pytania, czas 10 minut, b) zadanie domowe na ocenę - omówienie, czas 10 minut, c) referat: przepisy odsyłające i blankietowe, czas 20 minut, d) relacja ustawa - rozporządzenie - ćwiczenia praktyczne, czas 30 minut, e) referat: sposoby ogłaszania prawa, czas 20 minut. 8. Zajęcia 8 (24.11.2020 r.) – System prawa (rozdział 8 podręcznika) a) powtórzenie zajęć poprzednich – pytania, czas 10 minut, b) podział systemów prawnych – wprowadzenie prowadzącego, czas 15 minut, c) referat: kultura prawa stanowionego – cechy charakterystyczne i filary kontynentalnej kultury prawnej (system civil law), czas: 20 minut, d) referat: anglosaska kultura prawna – cechy charakterystyczne; precedens „de iure” a „de facto”, czas: 20 minut, e) systematyzacja pozioma a pionowa - wyjaśnienia prowadzącego, czas: 15 minut.; 9. Zajęcia 9 (01.12.2020 r.) – Obowiązywanie prawa (rozdział 9 podręcznika) a) powtórzenie zajęć poprzednich – pytania, czas 10 minut, b) pojęcie obowiązywania prawa. Trzy koncepcje obowiązywania prawa – wprowadzenie prowadzącego, czas 10 minut, c) referat: obowiązywanie prawa w sensie formalnym, czas 20 minut, d) obowiązywanie prawa w sensie faktycznym i aksjologicznym – wyjaśnienia prowadzącego, czas 20 minut, e) referat: obowiązywanie prawa w czasie i przestrzeni, czas 20 minut; 10. Zajęcia 10 (08.12.2020 r.) – Stosowanie prawa (rozdział 10 podręcznika) a) powtórzenie zajęć poprzednich – pytania, czas 10 minut, b) stosowanie prawa, tworzenie prawa a stosowanie prawa, stosowanie prawa a przestrzeganie prawa – wprowadzenie prowadzącego, czas: 30 minut, c) referat: model sylogistyczny (subsumpcyjny) a model dyskursywny (argumentacyjny) stosowania prawa, czas 20 minut, d) referat: typy stosowania prawa, czas 20 minut; 11. Zajęcia 11 (15.12.2020 r.) – Stosowanie prawa (aspekty praktyczne) a) powtórzenie zajęć poprzednich – pytania, czas 10 minut, b) referat: fazy procesu stosowania prawa, czas 20 minut c) referat: treść i uzasadnienie decyzji stosowania prawa, czas 20 minut d) opracowanie projektu decyzji – ćwiczenia praktyczne, czas 30 minut; 12. Zajęcia 12 (22.12.2020 r.) – Wykładnia prawa (rozdział 11 podręcznika) a) powtórzenie zajęć poprzednich – pytania, czas 10 minut, b) pojęcie wykładni prawa i jej ewolucja, wykładnia sensu stricto a sensu largo – wprowadzenie prowadzącego, czas 20 minut, c) referat: klaryfikacyjna a derywacyjna teoria wykładni, czas 20 minut, d) referat: rodzaje wykładni ze względu na podmiot jej dokonujący, czas 20 minut, e) zasada pierwszeństwa – wyjaśnienia prowadzącego, czas 10 minut; 13. Zajęcia 13 (12.01.2021 r.) – Wykładnia prawa (rozdział 11 podręcznika): a) powtórzenie zajęć poprzednich – pytania, czas 10 minut, b) podział wykładni ze względu na sposób jej prowadzenia – wprowadzenie prowadzącego, czas 10 minut, c) referat: wykładnia językowa, czas 20 minut, d) referat: wykładnia systemowa, czas 20 minut, e) referat: wykładnia funkcjonalna, czas 20 minut; 14. Zajęcia 14 (19.01.2021 r.) – Wykładnia prawa a) wykładnia wykładni literalna, rozszerzająca oraz zwężająca – wyjaśnienia prowadzącego, czas 10 minut, b) referat: domniemania interpretacyjne, czas 20 minut; c) referat: wykładnia sensu largo, czas 20 minut; d) wykładnia ćwiczenia z tekstem, czas 30 minut; 15. Zajęcia 15 (26.01.2021 r.) – Kolokwium zaliczeniowe (w wyłączeniem tworzenia prawa – zajęcia 5 – 7). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
I. opis metod dydaktycznych: 1) kontakt synchroniczny - Sala e-learning: Microsoft Teams: a) nazwa Zespołu: Wstęp do prawoznawstwa (ćwiczenia; prawo stacjonarne, grupa 3 - wtorek, godz. 15:00); b) kod Zespołu: b2j21aq; c) kanał wyodrębniony dla poszczególnych zajęć. 2) kontakt asynchroniczny (wsparcie kształcenia synchronicznego) - Microsoft Teams j.w. - materiały udostępniane przez prowadzącego. II. sposób weryfikacji metod dydaktycznych: 1) obecność na zajęciach w trybie synchronicznym (on-line). Dopuszczalna jednorazowa nieobecność nieusprawiedliwiona. Usprawiedliwienie nieobecność wyłącznie w sytuacji posiadania zaświadczenia lekarskiego. 2) cykliczne przygotowanie do zajęć - cotygodniowe sprawdzenie wiedzy poprzez pytanie ustne przez prowadzącego (wywołanie osoby on-line – z udostępnieniem przez nią sygnału video) z materiału przerobionego na poprzednich zajęciach. Brak odpowiedzi na zadanie pytanie skutkuje koniecznością zaliczenia danego materiału na dyżurze on-line (jednorazowe podejście). Dwukrotne nieprzygotowanie do zajęć (w terminie wynikającym z harmonogramu zajęć) lub niezaliczenie materiału na dyżurze skutkują oceną niedostateczną z ćwiczeń; 3) przygotowanie autoreferatu wraz z prezentacją multimedialną oraz ich przedstawienie on-line (z udostępnieniem transmisji video i prezentacji) na zajęciach (na ocenę) – zgodnie z listą opracowaną po pierwszych zajęciach. Przygotowana prezentacja podlega udostępnieniu na kanale zajęć. Nieprzygotowanie autoreferatu w wyznaczonym terminie (on-line) i w sposób określony skutkuje oceną niedostateczną z ćwiczeń. Brak możliwości poprawy autoreferatu; 4) sprawdzenie wiedzy i umiejętności - z zajęć 4 - 7 (tworzenie prawa) - opracowanie pracy pisemnej w postaci projektu ustawy (na ocenę) w tygodniu 17.11.2020 r. – 23.11.2020 r. Termin złożenia pracy upływa z końcem dnia 23 listopada 2020 r.; 5) sprawdzenie wiedzy i kompetencji społecznych z całości zajęć (z wyłączeniem zajęć 4 - 7) w postaci kolokwium pisemnego (stacjonarnego lub on-line) połączonego z ustną odpowiedzią (stacjonarnie lub on-line) na ostatnich zajęciach w dniu 26 stycznia 2020 r. Poprawa kolokwium oraz pracy pisemnej nastąpi w terminie sesji poprawkowej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty kształcenia: Umiejętności: PR_U01, PR_U04 Kompetencje społeczne: PR_K02, PR_K03 Kryteria oceniania: na ocenę 2: PR_U01 - Student nie ma wiedzy na temat definiowania podstawowych pojęć z zakresu teorii prawa i prawoznawstwa. Student nie rozumie tekstów prawnych i nie potrafi ich interpretować zgodnie z podstawowymi metodami wykładni i wnioskowań prawniczych. Student nie zna pochodzenia, powstawania i charakteru źródeł prawa PR_U04 – Student nie potrafi opisać podstawowych relacji prawa do innych systemów regulujących stosunki społeczne. Student nie potrafi wyjaśnić roli prawa w społeczeństwie. PR_K02 – Student nie potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematów teorii prawa PR_K03 – Student nie potrafi pracować w grupie, współdziałać i przyjmować w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych istotnych w punktu widzenia teorii prawa na ocenę 3 PR_U01 -Student posiada zadowalającą wiedzę na temat definiowania pojęć z zakresu teorii prawa i prawoznawstwa oraz na temat pochodzenia, powstawania i charakteru źródeł prawa. Student, na podstawowym poziomie, rozumie teksty prawne i potrafi je interpretować zgodnie z podstawowymi metodami wykładni i wnioskowań prawniczych PR_U04 – Student ma zadowalającą wiedzę na temat relacji prawa do innych systemów regulujących stosunki społeczne. Student potrafi wyjaśnić rolę prawa w społeczeństwie w głównych aspektach. PR_K02 – Student potrafi w podstawowym zakresie identyfikować i rozstrzygać dylematy teorii prawa. PR_K03 – Student potrafi pracować, współdziałać oraz uczestniczyć w grupie w ograniczonym zakresie, przyjmując rolę pomocnika. na ocenę 4 PR_U01 -Student posiada dobrąwiedzę na temat definiowania pojęć z zakresu teorii prawa i prawoznawstwa oraz na temat pochodzenia, powstawania i charakteru źródeł prawa. Student rozumie teksty prawne i potrafi je interpretować zgodnie z różnymi metodami wykładni i wnioskowań prawniczych. PR_U04 – Student zna i potrafi opisać relacje prawa do innych systemów regulujących stosunki społeczne. Student potrafi dobrze wyjaśnić rolę prawa w społeczeństwie. PR_K02 – Student potrafi w dobrym zakresie identyfikować i rozstrzygać dylematy teorii prawa PR_K03 – Student potrafi dobrze pracować, współdziałać oraz uczestniczyć w grupie, przyjmując rolę współwykonawcy. na ocenę 5 PR_U01 - Student potrafi bardzo dobrze definiować pojęcia z zakresu teorii prawa i prawoznawstwa oraz zna pochodzenie, sposób powstawania i charakter źródeł prawa. Student bardzo dobrze rozumie teksty prawne, odróżnia i w pełni potrafi je interpretować zgodnie z różnymi metodami wykładni i wnioskowań prawniczych. PR_U04 – Student posiada znakomitą wiedzę na temat relacji prawa do innych systemów regulujących stosunki społeczne. Student potrafi znakomicie wyjaśnić rolę prawa w społeczeństwie. PR_K02 – Student potrafi w bardzo dobrym zakresie identyfikować i rozstrzygać dylematy teorii prawa PR_K03 – Student potrafi bardzo dobrze pracować, współdziałać oraz uczestniczyć w grupie, przyjmując rolę lidera. Informacje szczegółowe: ocena końcowa z ćwiczeń będzie stanowiła średnią ocen uzyskanych z oceny, o której mowa z pkt 4 (kolokwium) oraz oceny stanowiącej średnią z ocen, o których mowa w pkt 2 i 3 (autoreferat i praca pisemna). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
ćwiczenia obowiązkowe dla I roku Prawa stacjonarnego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.