Wstęp do prawoznawstwa [WP-PR-WDP-ćw]
Semestr zimowy 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 6
Przedmiot: | Wstęp do prawoznawstwa [WP-PR-WDP-ćw] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020/21_Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 27 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Leszek Karski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Krzysztof J. Kaleta, Artur Kotowski, Wstęp do prawoznawstwa, Warszawa 2019 r. Literatura uzupełniająca: Tatiana Chauvin, Tomasz Stawecki, Piotr Winczorek, Wstęp do prawoznawstwa, Warszawa 2019, Lech Morawski, Wstęp do prawoznawstwa, Toruń 2016 Andrzej Korybski, Leszek Leszczyński, Antoni Pieniążek, Wstęp do prawoznawstwa, Lublin 2020 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1 zajęcia Wprowadzenie oraz 1. Pojęcia: ontologia-, epistemologia-, aksjologia prawa. 2 zajęcia: 2. Pozytywistyczne ujęcie prawa – ogólna charakterystyka. 3. Kontynentalny a anglosaski pozytywizm prawniczy. 4. Twardy a wyrafinowany pozytywizm prawniczy. 5. Czysta teoria prawa. 6. Niepozytywistyczne ujęcie prawa – ogólna charakterystyka. 7. Filozofia ius naturale. 3 zajęcia: 8. Realizm prawniczy. 9. Psychologiczna teoria prawa L.Petrażyckiego. 10. Prawo a inne porządki normatywne. 11. Relacja prawa do moralności w wyrafinowanym pozytywizmie prawniczym a integralnej teorii prawa R.Dworkina. 12. Pozytywistyczna definicja prawa. 13. Charakterystyka państwa. 4 zajęcia: 14. Pojęcie multicentryzmu. 15. Prawo jako środek ograniczenia władzy. 16. Koncepcja demokratycznego państwa prawnego. 17. Koncepcja konstytucjonalizmu. 18. Język prawny i prawniczy. 19. Lingwistyczna a nielingwistyczna koncepcja normy prawnej. 5 zajęcia: 20. Norma prawna jako wyrażenie językowe – pojęcie, struktura, koncepcje budowy normy prawnej. 21. Koncepcja norm sprzężonych. 22. Rodzaje dyspozycji normy prawnej. 23. Akt normatywny jako komunikat. 24. Komunikacyjny charakter prawa. 25. Wypowiedzi „de lege lata” a „de lege ferenda”. 6 zajęcia: 26. Przepis a norma prawna wg. koncepcji Z.Ziembińskiego. 27. Norma jako reguła a norma jako zasada. Podział zasad wg. integralnej teorii prawa R.Dworkina. 28. Pojęcie tworzenia prawa. 29. Sposoby tworzenia prawa. 30. Normatywna koncepcja źródeł prawa. 31. Zjawiska: integracji europejskiej i konwergencja kultur prawnych. 7 zajęcia: 32. Kultura prawa stanowionego – cechy charakterystyczne. 33. Filary kontynentalnej kultury prawnej. 34. Anglosaska kultura prawna – cechy charakterystyczne. 35. Komparatystyka kultur prawnych (cechy odróżniające kulturę prawa stanowionego od anglosaskiej kultury prawnej). 36. Precedens “de iure” a “de facto”. 37. Struktura prawoznawstwa (nauki ogólne a dyscypliny szczegółowe, historyczne i empiryczne prawoznawstwa). 8 zajęcia: 38. System prawny a system aktów normatywnych. 39. Reguły kolizyjne systemu prawa. 40. Pojęcie obowiązywania prawa – obowiązywanie w przestrzeni i czasie. 41. Konflikt norm w czasie. 42. Lex retro non agit. 43. Pojęcie stosowania prawa. 9 zajęcia: 44. Typ sądowy a administracyjny stosowania prawa. 45. Stosowanie prawa a inne fenomeny zjawiska prawa (tworzenie, wykładnia, przestrzeganie, wykonywanie). 46. Decyzyjne stosowanie prawa. 47. Fazy procesu stosowania prawa. 48. Problem uzasadnienia decyzji stosowania prawa. 49. Alternative dispute resolution. 10 zajęcia: 50. Pojęcie wykładni prawa i jej ewolucja na przestrzeni dziejów. 51. Wykładnia a interpretacja prawa. 52. Rodzaje wykładni prawa (autentyczna, legalna, doktrynalna, operatywna. 53. Specyfika sądowej wykładni prawa (in conrecto / ad casum vs. in abstracto). 54. Metody wykładni prawa. 55. Semantyczna a derywacyjna teoria wykładni prawa (główne cechy charakterystyczne). 11 zajęcia: 56. Clara non sunt interpretanda, interpretatio cesat in claris, omnia sunt interpretanda – wyjaśnij znaczenie paremii. 57. Uzasadnianie decyzji interpretacyjnej. 58. Pojęcie stosunku prawnego. 59. Rodzaje stosunku prawnego. 60. Podmioty prawa. 61. Zdolność prawna a zdolność do czynności prawnych. 12 zajęcia: 62. Pojęcie sprawiedliwości. Sprawiedliwość proceduralna. 63. Równość jako wartość prawna. 64. Budowa aktu normatywnego. 65. Rodzaje norm i przepisów prawnych. 13 zajęcia - powtórka 14 zajęcia - zaliczenie 15 zajęcia - zaliczenie |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metoda ćwiczeniowo-praktyczna z elementami dyskusji W pierwszej części zajęć Studenci prezentują referaty. W drugiej części zajęć następuje dyskusja na zadane zagadnienia. Aktywność jest nagradzana plusami. Brak przygotowania wiąże się z otrzymaniem minusa. Weryfikacja następuję przez pytania, ocenę opracowania, ocenę referatu. Link do zespołu (teams - środa godzina 15.15) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a17b45c605767429b888fe713335d1be5%40thread.tacv2/conversations?groupId=5f7c4777-420c-4fdb-93c9-5fba6fe5c961&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty kształcenia: Umiejętności: PR_U01, PR_U04 Kompetencje społeczne: PR_K02, PR_K03 Kryteria oceniania: na ocenę 2: PR_U01 - Student nie ma wiedzy na temat definiowania podstawowych pojęć z zakresu teorii prawa i prawoznawstwa. Student nie rozumie tekstów prawnych i nie potrafi ich interpretować zgodnie z podstawowymi metodami wykładni i wnioskowań prawniczych. Student nie zna pochodzenia, powstawania i charakteru źródeł prawa PR_U04 – Student nie potrafi opisać podstawowych relacji prawa do innych systemów regulujących stosunki społeczne. Student nie potrafi wyjaśnić roli prawa w społeczeństwie. PR_K02 – Student nie potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematów teorii prawa PR_K03 – Student nie potrafi pracować w grupie, współdziałać i przyjmować w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych istotnych w punktu widzenia teorii prawa na ocenę 3 PR_U01 -Student posiada zadowalającą wiedzę na temat definiowania pojęć z zakresu teorii prawa i prawoznawstwa oraz na temat pochodzenia, powstawania i charakteru źródeł prawa. Student, na podstawowym poziomie, rozumie teksty prawne i potrafi je interpretować zgodnie z podstawowymi metodami wykładni i wnioskowań prawniczych PR_U04 – Student ma zadowalającą wiedzę na temat relacji prawa do innych systemów regulujących stosunki społeczne. Student potrafi wyjaśnić rolę prawa w społeczeństwie w głównych aspektach. PR_K02 – Student potrafi w podstawowym zakresie identyfikować i rozstrzygać dylematy teorii prawa. PR_K03 – Student potrafi pracować, współdziałać oraz uczestniczyć w grupie w ograniczonym zakresie, przyjmując rolę pomocnika. na ocenę 4 PR_U01 -Student posiada dobrąwiedzę na temat definiowania pojęć z zakresu teorii prawa i prawoznawstwa oraz na temat pochodzenia, powstawania i charakteru źródeł prawa. Student rozumie teksty prawne i potrafi je interpretować zgodnie z różnymi metodami wykładni i wnioskowań prawniczych. PR_U04 – Student zna i potrafi opisać relacje prawa do innych systemów regulujących stosunki społeczne. Student potrafi dobrze wyjaśnić rolę prawa w społeczeństwie. PR_K02 – Student potrafi w dobrym zakresie identyfikować i rozstrzygać dylematy teorii prawa PR_K03 – Student potrafi dobrze pracować, współdziałać oraz uczestniczyć w grupie, przyjmując rolę współwykonawcy. na ocenę 5 PR_U01 - Student potrafi bardzo dobrze definiować pojęcia z zakresu teorii prawa i prawoznawstwa oraz zna pochodzenie, sposób powstawania i charakter źródeł prawa. Student bardzo dobrze rozumie teksty prawne, odróżnia i w pełni potrafi je interpretować zgodnie z różnymi metodami wykładni i wnioskowań prawniczych. PR_U04 – Student posiada znakomitą wiedzę na temat relacji prawa do innych systemów regulujących stosunki społeczne. Student potrafi znakomicie wyjaśnić rolę prawa w społeczeństwie. PR_K02 – Student potrafi w bardzo dobrym zakresie identyfikować i rozstrzygać dylematy teorii prawa PR_K03 – Student potrafi bardzo dobrze pracować, współdziałać oraz uczestniczyć w grupie, przyjmując rolę lidera. Informacje szczegółowe: ocena końcowa z ćwiczeń się z: - oceny ciągłej podczas zajęć - aktywność; - oceny przygotowanego opracowania; - oceny prezentacji referatów na zajęciach. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
ćwiczenia obowiązkowe dla I roku Prawa stacjonarnego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.