Seminarium z psychologii klinicznej i osobowości [WF-PS-N-ROK]
Semestr zimowy 2020/21
Seminarium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Seminarium z psychologii klinicznej i osobowości [WF-PS-N-ROK] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020/21_Z]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 10 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Waldemar Klinkosz |
Strona domowa grupy: | http://daomcy2 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Brzeziński, J. (1978). Elementy metodologii badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Harasimiuk, J., Cieciuch, J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA. Warszawa: Wyd. LiberiLiberi. Ferguson, G.A., Takane, Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i statystyce. Warszawa: PWN. Nęcki, E., Stocki, R. (1999). Jak pisać prace naukowe z psychologii. Kraków: Universitas. Nowak, S. (1985). Metodologia badań społecznych, Warszawa: PWN. Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B., Zechmeister, J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Sutek, A. (1979). Eksperyment w badaniach społecznych, Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Bedyńska, S., Brzezicka, A. (red.) (2007). Statystyczny drogowskaz.Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wyd. Akademica. Brzeziński, J. (2002). Metodologia badań naukowych i diagnostycznych. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, s. 333-334. Gdańsk: GWP. Iskra, J., Klinkosz, W. (2008). Psychologia ilości, psychologia jakości. Relacje i interakcje, Wrocław, 22-23 kwietnia 2008. Roczniki Psychologiczne, XI, 2, 191-193. Iskra, J., Klinkosz, W. (2012). Sense of security in relation to the psychosomatic disorders in young people. W: B. Sokołowska (red.), Public health in the aspect of modern civilization, s. 194-203. Biała Podlaska: Państwowa Szkoła Wyższa im. Jana Pawła II. Iskra, J., Klinkosz, W. (2020). Trudności doświadczane przez studentów. Metoda pomiaru i możliwość pomocy. Warszawa: Difin. Iskra, J., Klinkosz, W., Artymiak, M. (2017). Slow w edukacji czyli powrót do podmiotowości. Scientific bulletin of Chełm - Section of Pedagogy, 1, 11-22. Klinkosz, W. (2004). Interpersonalne Skale Przymiotnikowe (IAS-R). Polskie tłumaczenie kwestionariusza Jerrego S. Wigginsa. Przegląd Psychologiczny, 47, 4, 379-393. Klinkosz, W. (2011). Types of Students Achievement Motivation. W: Jaskuła, M., Buszewski, B., Sękowski, A., Zagórski, Z. (red.), Ethics and Humanism in European Science, Environment and Culture, s. 367-370. Kraków - Lublin - Toruń. Klinkosz, W. (2016). Motywacji osiągnięć osób aktywnych zawodowo. Wydanie drugie (s. 306) [uzupełnione i poprawione]. Lublin: RW KUL. Klinkosz, W., Iskra, J., Dawidowicz, M. (2017). Kwestionariusz Kompetencji Interpersonalnych ICQ-R D, Buhrmester, W. Furman, M.T. Wittenberg, H.T. Reis. Podręcznik. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych. Klinkosz, W., Sękowski, A. (2008). Pięcioczynnikowy model osobowości a narzędzia pomiaru Wielkiej Piątki. Głos w dyskusji w obronie modelu Big Five. Roczniki Psychologiczne, XI, 1, 142-151. Klinkosz, W., Sękowski, A. (2013). Inwentarz Motywacji Osiągnięć. Polska adaptacja LMI – Leistungsmotivationsinventar H. Schulera, G. Thorntona i A. Frintrupa. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Klinkosz, W., Sękowski, A. (2018). Inwentarz Motywacji Osiągnięć LMI H. Schulera, G.C. Thorntona, A. Frintrupa i M. Prochaski. Diagnoza profilowa i typologiczna. Podręcznik. Wydanie drugie zmienione (s. 177). Warszawa: Pracownia Testów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Ledzińska, M., Zajenkowski, M. (red.) (2009). Z badań nad pograniczem intelektu i osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Nęcka, E. (1994). Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”. Nęcka, E. (2002). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP Sękowski, A., Klinkosz, W. (red.) (2010). Zdolności człowieka w ujęciu współczesnej psychologii. Lublin: TN KUL. Sękowski, A., Siekańska, M., Klinkosz, W. (2009). On Individual Differences in Giftedness. W: L. Shavinina, L.V. (red.), International Handbook on Giftedness, pp. 467-485. New York: Springer Verlag. Sękowski, A.E., Klinkosz, W. (2016). Interpersonalne Skale Przymiotnikowe IAS Jerry’ego S. Wigginsa. Podręcznik. Adaptacja polska. Warszawa: Pracownia Testów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. |
Zakres tematów: |
Zagadnienia związane z psychologią: różnic indywidualnych (zdolności i inteligencja, trudności w nauce, twórczość, temperament), osobowości, klinicznej, motywacji osiągnięć, relacji interpersonalnych, kompetencji społecznych i innych). - Poszukiwanie własnych tematów do opracowania na podstawie indywidualnych zainteresowań studenta. |
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
- Metody aktywizujące i problemowe. - Praca indywidualna (m.in. poszukiwanie własnych tematów badawczych przez studenta, prezentacja zagadnień z literatury z zakresu psychologii osobowości i psychologii różnic indywidualnych, w tym także tekstów w języku obcym). - Praca grupowa (dyskusja nad problemami badawczymi, sposobami analizy i interpretacji wyników badań empirycznych). |
Metody i kryteria oceniania: |
- Aktywność na platformie e-learningowej (MS Teams) - 30 godzin. - Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. ---------------------------------------------------------------------------------------------- - Ocenie podlegają efekty własnej pracy naukowej studenta według następujących kryteriów: 1. Zapoznania się z ogólnymi celami i zasadami pisania pracy naukowej (seminaryjnej). 2. Poszukiwania tematów badawczych przez uczestników seminarium. 3. Przygotowania koncepcyjne planu pracy magisterskiej. 4. Nauki podstawowych zasad redakcji tekstów naukowych z zakresu psychologii. 5. Umiejętności całościowego ujęcia poznanych i pogłębianych zagadnień z psychologii różnic indywidualnych. 6. Umiejętności gromadzenia, uporządkowania i usystematyzowania zebranego materiału naukowego w celu sporządzenia planu pracy magisterskiej. ---------------------------------------------------------------------------------------------- Na zakończenie semestru 7. - ocena postępów naukowych według kryteriów: - zapoznania się z literaturą przedmiotu, - formułowania problemu badawczego, - stawiania pytań i hipotez badawczych (z uzasadnieniem teoretycznym), - doboru metod badawczych - opisu grup osób badanych - zatem oceniany jest efekt indywidualnej pracy studenta, którym jest przygotowana - na koniec semestru 7 - część metodologiczna pracy magisterskiej. ---------------------------------------------------------------------------------------------- Na zakończenie semestru 8. - ocena postępów naukowych według kryteriów: - ocena planu planu pracy (poprawność podziału) - ocena merytoryczna części teoretycznej (spójność treściowa, zgodność przedstawianej treści z tematem pracy, kryterium prawidłowości układu treści według poprawności: merytorycznej, logicznej, zwięzłości i poprawności redakcyjnej). - znajomość literatury przedmiotu (uwzględniając uzupełnienie i rozszerzenie bibliografii w stosunku do zebranej do części metodologicznej pracy), - oceniana poprawności redagowania tekstu naukowego (kryterium: prawidłowego stosowania terminologii psychologicznej oraz poprawności języka polskiego (gramatyka), - oceniania jest umiejętność cytowania i odwoływania się do literatury zgodnie ze standardami APA. - oceniania jest indywidualna praca studenta zgodnie z postawionymi wymaganiami - zatem ocenie podlega efekt indywidualnej pracy studenta, którym jest przygotowana cześć teoretyczna pracy magisterskiej - na koniec semestru 8. ---------------------------------------------------------------------------------------------- Na zakończenie semestru 9. - ocena postępów naukowych studenta według kryteriów: - spójności części teoretycznej i empirycznej - ocena części empirycznej (prezentacja danych oraz umiejętność wnioskowania statystycznego) - zatem oceniania jest: a) przeprowadzania badań empirycznych, b) umiejętność dokonywania syntezy teorii teorii, c) przeprowadzania obliczeń statystycznych, d) dokonywania analiz statystycznych. ---------------------------------------------------------------------------------------------- Semestr 10. to czas dokonywania syntezy przeprowadzonych badań empirycznych (w odniesieniu do teorii) oraz ostateczna i całościowa redakcja pracy magisterskiej. Efektem jest złożenie pracy dyplomowej oraz jej obrona. |
Uwagi: |
IV rok: Oceniana jest indywidualna praca studenta oraz znajomość wymagań redakcyjnych dotyczących pracy magisterskiej, wymagań merytorycznych i formalnych pisania tekstu naukowego (kryterium prawidłowości układu treści według poprawności: merytorycznej, logicznej, zwięzłości i poprawności redakcyjnej, prawidłowego stosowania terminologii psychologicznej oraz umiejętności wnioskowania statystycznego). V rok: podstawa oceny - prezentacja części teoretycznej i empirycznej pracy dyplomowej oraz synteza przeprowadzonych badań empirycznych. Złożenie pracy dyplomowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.