Psychologia stresu 2 [WF-PS-N-PSTR2]
Semestr letni 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Psychologia stresu 2 [WF-PS-N-PSTR2] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/21 [2020/21_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | 18 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Monika Małkiewicz |
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aa96e161973b64ab684090961946f87e7%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=6c6383ad-fecc-4771-b60a-2153d924ced2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Literatura: |
Literatura do poszczególnych zagadnień, omawianych podczas ćwiczeń, zostanie podana podczas zajęć. Literatura podstawowa: Aldwin, C.M. (2007). Stress, Coping, and Development. An integrative perspective. New York-London: The Guilford Press. Boenisch, E., Haney, C.M. (2002). Twój stres. Sens życia, równowaga i zdrowie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Korzystne i niekorzystne skutki stresu życiowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Sapolsky R. M. (2011). Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN. Siek, S. (1999). Autopsychoterapia. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej. Terelak, J. F. (2001). Psychologia stresu. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta. Terelak, J.F. (2005). Stres organizacyjny. Warszawa: Wydawnictwo: Wyższej Szkoły Menedżerskiej SIG. Terelak, J.F. (2008). Człowiek i stres. Koncepcje – źródła – reakcje – radzenie sobie – modyfikatory. Bydgoszcz-Warszawa: Oficyna Wydawnicza Branta. |
Zakres tematów: |
Treści programowe: 1. Wprowadzenie do zajęć. Emocje a stres i radzenie sobie. 2. Stres a zdrowie. Radzenie sobie ze stresem związanym z chorobą. 3. Radzenie sobie a stres traumatyczny. 4. Czy stres może być korzystny? Bezpośrednie i odległe korzyści płynące ze stresu. 5. Kolokwium. 6. Wsparcie społeczne jako sposób radzenia sobie ze stresem. Metody pomiaru. 7-8. Wsparcie społeczne w praktyce psychologicznej. 9. Psychofizjologia stresu. 10. Diagnoza bezpośrednich reakcji na stres. Pomiar wybranych fizjologicznych wskaźników reakcji stresowych. 11. Pomiar reakcji na stres i radzenia sobie ze stresem w psychologii pracy. 12. Kolokwium. 13. Trening antystresowy. 14. Trening relaksacyjny. 15. Podsumowanie zajęć. |
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Podczas zajęć stosowane będą metody do pracy zdalnej (Platforma Moodle, MS Teams i in.) Wiedza: - metoda dydaktyczna – prezentacja; - weryfikacja – test wiedzy; ocena prezentacji studentów. Umiejętności: - metoda dydaktyczna - dyskusja, metody warsztatowe; - weryfikacja - ocena prezentacji studentów; Kompetencje: - metoda dydaktyczna - klasyczna i sytuacyjna metoda problemowa. - weryfikacja – aktywność w czasie zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
OPIS I ZNACZENIE PUNKTÓW ECTS: - uczestniczenie w ćwiczeniach online w aplikacji Microsoft Teams = 1 ECTS (30 godzin); - praca indywidualna oraz grupowa, której celem jest przygotowanie wystąpieńia na określony temat, w oparciu o wskazaną przez prowadzącego literaturę = 2 ECTS (60 godzin); - konsultacje indywidualne lub grupowe online w aplikacji Microsoft Teams = 0,5 ECTS (15 godzin); - przygotowanie się do kolokwium = 2,5 ECTS (75 godzin); METODY I KRYTERIA OCENIANIA: Forma zaliczenia: kolokwium oraz praca zaliczeniowa; uwzględniony zostanie także udział w zajęciach i aktywność podczas nich. Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane podczas pierwszych zajęć. Kryteria oceny: ocena bardzo dobra (5) - student bardzo dobrze orientuje się w psychologicznych teoriach dotyczących zjawiska stresu, bardzo dobrze analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, bardzo dobrze dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii stresu; ocena dobra (4) - student dobrze orientuje się w psychologicznych teoriach dotyczących zjawiska stresu, dobrze analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, dobrze dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii stresu; ocena dostateczna (3) - student słabo orientuje się w psychologicznych teoriach dotyczących zjawiska stresu, słabo analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, słabo dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii stresu; ocena niedostateczna (2) - student nie zna psychologicznych teorii dotyczących zjawiska stresu, nie potrafi analizować zachowań w kontekście określonych teorii psychologicznych, źle dobiera i źle wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii stresu. |
Uwagi: |
Od listopada 2020 zajęcia odbywają się w formie e-learningowej: - zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams; - zajęcia asynchroniczne polegają na wykonaniu zespołowej pracy (w 2, 3 lub 4 osobowych zespołach), której celem jest opracowanie i wygłoszenie w aplikacji Microsoft Teams referatu na określony temat, z wykorzystaniem wskazanej przez prowadzącego literatury. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.