Psychologia zdrowia i psychoprofilaktyka 2 [WF-PS-N-PZP2]
Semestr letni 2020/21
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia zdrowia i psychoprofilaktyka 2 [WF-PS-N-PZP2] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/21 [2020/21_L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | 50 |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny |
Prowadzący: | Paulina Rosińska |
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9191c7f552444688b00f9ce675560124%40thread.tacv2/conversations?groupId=b50db887-afec-4f1f-8070-7b88e2f4e2b7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Literatura: |
Bulska, J. (2008). Budowanie kompetencji zdrowotnych ludzi w środowisku ich życia. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit Dolińska-Zygmunt, G. (2001). Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Jakubowska- Winecka, A., Włodarczyk, D. (2016). Psychologa w praktyce medycznej. Warszawa: PZWL Łuszczyńska A. (2004).Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają? Gdańsk: Wydawnictwo GWP Makara- Studzińska, M. (2012). Komunikacja z pacjentem. Lublin: Wydawnictwo CZELEJ Marcinkowski, J. T.(2003) (red.). Higiena profilaktyka i organizacja w zawodach medycznych. Warszawa: PZWL Ogińska-Bulik, N. (2010)(red.). Zachowania ryzykowne i szkodliwe dla zdrowia. Łódź:Wydawnictwo Akademii Humanistyczno- Ekonomicznej Sapolsky, R, M. (2010).Why Zebras Don't Get Ulcers: The Acclaimed Guide To Stress, Stress-Related Diseases, and Coping. Warszawa: Wydawnictwo PWN Ogińska- Bulik N., Juczyński Z. (2008). Osobowość. Stres a zdrowie. Warszawa, Difin. Sheridan Ch. L. Radmacher S.A. (1998). Psychologia zdrowia. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia P.T.P, Sęk, H. (2000). Zdrowie behawioralne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (s. 533-553). Tom 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sęk H., Pasikowski T. (2001). Zdrowie-Stres-Zasoby. Poznań: Wyd. Fundacji Humaniora Życińska, J. (2017). Motywacja do zmiany zachowań ryzykownych w chorobie. Warszawa: PWN |
Zakres tematów: |
Treści programowe: 0. organizacja zajęć- zapoznanie z metodą projektową 1. Zdrowie psychiczne młodych dorosłych z uwzględnieniem zasobów (potencjałów zdrowotnych)- przykładowy program PsychoŻak 2. Profilaktyka pierwotna i wtórna- przykładowe programy dla grup wysokiego ryzyka. Problem wypalenia zawodowego. Zdrowie psychiczne w miejscu pracy. 3. Profilaktyka wtórna- różne formy pomocy psychologicznej pacjentom somatycznym (wsparcie społeczne, treningi relaksacyjne) 4. Modele zmian zachowań zdrowotnych 5. Zmiana zachowań zdrowotnych- dlaczego dobre chęci nie wystarczają? 6. Narzędzia wykorzystywane w badaniach z obszaru psychologii zdrowia 7. Psychologia zdrowia w wybranych dziedzinach medycyny (profilaktyka udarów w Polsce, profilaktyka choroby niedokrwiennej) 8. Dwa ostatnie zajęcia- prezentacja projektów W zależności od cyklu część zajęć jest poświęcona na pracę metodą projektową. W zależności od potrzeb i poziomu wiedzy słuchaczy treści mogą ulec modyfikacji |
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Synchroniczny wykład z elementami konwersatoryjnymi (kanały, pokoje do pracy grupowej) za pośrednictwem MS Teams. Materiały zamieszczane na Platformie Moodle. |
Metody i kryteria oceniania: |
1.obecność i aktywność na zajęciach (ocenianie ciągłe) 2. praca zespołowa- przygotowanie projektu z obszaru psychologii zdrowia i prezentacja na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.