Wychowanie dziecka niepełnosprawnego [WF-ZPS-WDZ]
Rok akademicki 2020/21
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wychowanie dziecka niepełnosprawnego [WF-ZPS-WDZ] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2020/21 [2020/21]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 41 |
Limit miejsc: | 100 |
Prowadzący: | Jan Bielecki |
Strona domowa grupy: | http://37nakok |
Literatura: |
Literatura. 1.Miłkowska G., Olszak-Krzyzanowska B. (red.) Teraźniejszość i przyszłość osób niepełnpsprawnych, Kraków 2008. 2.Szczepankowski B., Wspomaganie rozwoju dziecka niesłyszącego.Warszawa 2009. 3.Łobocki M. Teoria wychowania w zarysie.Bydgoszcz 2003. 4.Kielin J., Jak pracować z rodzicami dzieci upośledzonych, Gdańsk 2003. 5.Kowalik S.,Psychologia rehabilitacyjna,Warszawa 2007. |
Zakres tematów: |
Program i treść wykładów: 1. Problemy wychowania dzieci niepełnosprawnych w rodzinie Istota i właściwości wychowania. 2. Cele wychowania dziecka niepełnosprawnego. 3. Samodzielność 4. Odporność emocjonalna 5. Optymizm 6. Samoakceptacja 7. Umiejętność funkcjonowania społecznego 8. Środowiskowe uwarunkowania oddziaływań wychowawczych 9. Psychologiczna i społeczna sytuacja dzieci niepełnosprawnych Podstawowe założenia Stadia doznawania niepełnosprawności Stadium uświadomienia sobie ograniczeń Stadium prób funkcjonowania z niepełnosprawnością Stadium przystosowania do niepełnosprawności 10. Wychowanie dzieci autystycznych Charakterystyka zaburzeń dzieci autystycznych Dynamika rozwoju dzieci z autyzmem. Przyczyny autyzmu Diagnozowanie zaburzeń i terapia 11. Wychowanie dzieci z zaburzeniami mowy Trudności w mówieniu jako specyficzny typ niesprawności dziecka Rozwój mowy dziecka późniony rozwój mowy Zaburzenia mowy i artykulacji u dzieci 12. Rola rodziny w kształtowaniu prawidłowej mowy dziecka - profilaktyka rodzinna 13. Wychowanie dzieci niedowidzących i niewidomych Wychowanie dzieci niewidome i niedowidzące Psychospołeczne następstwa braku lub uszkodzeń analizatora wzroku. Uczenie się czynności życia codziennego 14. Kształtowanie postawy samoakceptacji dzieci z wada słuchu. Rodzaje i przyczyny wady słuchu Początki nauczania dziecka z wadą słuchu 15. Specyfika rozwoju dziecka niesprawnego ruchowo Sytuacje trudne w życiu dziecka niesprawnego ruchowo, Wychowanie dzieci niesprawnych ruchowo Specyfika rozwoju dziecka niepełnosprawnego ruchowo Kształtowanie psychicznej odporności |
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Aktywność na platformie e-learningowej. Metody: 1. Wykład informacyjno-konwencjonalny 2. Wykład problemowy 3. Wykład konwersatoryjny 4. Metoda sytuacyjna 5. Giełda pomysłów |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Student po wysłuchaniu wykładów powinien umieć w sposób jasny i klarowny definiować, wyjaśniać, rozróżniać, prezentować, formułować problemy związane z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego. Umiejętności Student uczestniczący w wykładach powinien nabyć umiejętności w zakresie analizy problemów związanych z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego. Powinien nabyć umiejętność opracowywania, porządkowania, klasyfikowania i porównywania. Powinien również nabyć umiejętności wyprowadzania wniosków na podstawie twierdzeń, weryfikowania i przewidywania oraz ustalać kryteria dotyczące rozpoznawania motywów i przyczyn. Powinien również nabyć umiejętności prowadzenia i wdrażania nowych projektów. Kompetencje Student po wysłuchaniu wykładów powinien nabyć następujące kompetencje: ostrożność i krytycyzm w wyrażaniu opinii, nabyć umiejętności pracy w zespole oraz nim kierowania, być otwartym na nowe problemy, wykazywać odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Powinien być otwarty i kreatywny, wrażliwy na problemy drugiego człowieka oraz zdolny dyskusji i kompromisu. Na ocenę ndst. (2) nie umie wykorzystać w teorii i praktyce przekazanej wiedzy. Na ocenę dst. (3) częściowo wykorzystuje zdobytą wiedzę Na ocenę db (4) poprawnie wykorzystuje i potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umie dyskutować Na ocenę bdb (5) student poprawnie wykorzystuje wiedzę zdobytą w trakcie wykładów. Potrafi ją zastosować w praktyce i w teorii oraz samodzielnie jest zdolny do rozwiązywania codziennych problemów dziecka niepełnosprawnego |
Uwagi: |
Ze względu na zagrożenie epidemiczne, w semestrze 1 zajęcia są prowadzone w formie zdalnej, synchronicznie, przez platformę e- learningową MS Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.