Wybrane problemy edukacji globalnej [WF-OB-WPEG]
Semestr letni 2020/21
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wybrane problemy edukacji globalnej [WF-OB-WPEG] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/21 [2020/21_L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marcin Klimski | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Baranowski A. (red.), Antropogeniczne zmiany środowiska wobec rozwoju cywilizacji, Gdańsk 1997. 2. Kaniewska M., Klimski M., Edukacja globalna wzmocnieniem procesu budowania solidarnego i sprawiedliwego świata, w: Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, pod red. R. F. Sadowskiego, Z. Łepki, Warszawa 2017, s. 281-294. 3. Kuleta-Hulboj M., Gontarska M., Edukacja globalna. Polskie konteksty i inspiracje, Wrocław 2015. 4. Łepko Z., Antropologia kryzysu ekologicznego, Warszawa 2003. 5. Szczypka T. (red.), Środowisko przyrodnicze wobec zagrożeń antropogenicznych, Sosnowiec 2005. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do zajęć – wyjaśnienie omawianej problematyki, celów i zasad pracy oraz warunków zaliczenia. (2h) 2. Człowiek częścią środowiska (biologiczny i kulturowy związek). (2h) 3. Globalne problemy przed jakimi staje ludzkość w XXI wieku. (2h) 4. Zagadnienie kryzysu ekologicznego – identyfikacja kryzysu oraz możliwości jego przezwyciężania. (2h) 5. Geneza, założenia i cele edukacji globalnej. (2h) 6. Aspekt normatywny edukacji globalnej. (2h) 7. Edukacja globalna wobec problemu pokoju i bezpieczeństwa na świecie. (2h) 8. Prawa człowieka jako wyzwanie edukacyjne. (2h) 9. Edukacja globalna wobec problemu jakości życia. (2h) 10. Zadania edukacji globalnej w kontekście ochrony środowiska naturalnego. (2h) 11. Problem relacji pomiędzy bogatą Północą a biednym Południem. (2h) 12. Zadania edukacji globalnej w kontekście budowania normatywnego systemu reguł postępowania. (2h) 13-14. Perspektywy edukacji globalnej. (4h) 15. Podsumowanie materiału. (2h) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Efekty wiedzy: - metoda dydaktyczna: wykład informacyjny, wspólna interpretacja tekstu, dyskusja - weryfikacja: ocena z kolokwium końcowego Efekty umiejętności: - metoda dydaktyczna: analiza wybranych tekstów, dyskusja - weryfikacja: ocena sposobów argumentacji, ocena z kolokwium końcowego Wykład informacyjny – słowna prezentacja treści wykładowych Wykład problemowy – omówienie jakiegoś szczegółowego zagadnienia czy problemu z zakresu edukacji globalnej Indywidualna lektura tekstów – lektura wybranych tekstów w ramach indywidualnego przygotowania do wykładu Dyskusja – wspólna analiza problemów globalnych, formułowanie konstruktywnych wniosków MS Teams - platforma służąca realizacji zajęć w formie on-line Moodle – platforma ma służyć jako pomoc dydaktyczna dla uczestników zajęć. Student będzie miał możliwość uzyskania materiałów z zajęć i dodatkowych treści. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: - na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi wymienić i scharakteryzować kluczowych problemów środowiska przyrodniczego; nie zna przyczyn i skutków owych zagrożeń; nie dostrzega zależności pomiędzy edukacją a procesem przeciwdziałania problemom globalnym. - na ocenę 3 (dst): student potrafi wymienić i opisać zasadnicze problemy środowiska społeczno-przyrodniczego, potrafi zdefiniować czym jest kryzys ekologiczny i omówić jego skutki, jednak nie dostrzega możliwości przeciwdziałania, poprzez działania edukacyjne, problemom środowiska naturalnego; - na ocenę 4 (db): student potrafi zdefiniować czym jest kryzys ekologiczny, omówić jego przyczyny i skutki, potrafi wymienić i wyjaśnić zasadnicze problemy środowiska społeczno-przyrodniczego, zna ich przyczyny i konsekwencje dla rozwoju społeczno-gospodarczego, jednak w niewielkim stopniu dostrzega możliwości przeciwdziałania problemom środowiska naturalnego za pośrednictwem edukacji globalnej; - na ocenę 5 (bdb): student poprawnie definiuje czym jest kryzys ekologiczny, potrafi omówić jego przyczyny i skutki, bezbłędnie wymienia i charakteryzuje zasadnicze problemy środowiska społeczno-przyrodniczego, zna ich przyczyny i konsekwencje dla rozwoju społeczno-gospodarczego, a ponadto dostrzega możliwości edukacji globalnej w rozwiązywaniu owych problemów. Umiejętności: - na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi interpretować zadanych tekstów, ocenić i poddać krytyce zawartych w nich informacji, nie potrafi przewidzieć ani ocenić skutków zagrożeń środowiska społeczno-przyrodniczego, nie analizuje oraz nie poddaje ocenie, wypracowanych w ramach edukacji, programów odnoszących się do problemów globalnych; - na ocenę 3 (dst): student potrafi przeanalizować zadane teksty, ale w niewielkim stopniu umie je zinterpretować i ocenić, nie potrafi przewidzieć ani ocenić skutków zagrożeń środowiska społeczno-przyrodniczego, w niewielkim stopniu analizuje wypracowane, w ramach edukacji, programy odnoszące się do problemów globalnych, jednak nie poddaje ich ocenie; - na ocenę 4 (db): student analizuje zadane teksty i potrafi odnieść treści do omawianych zagadnień, potrafi przewidzieć i ocenić skalę zagrożeń środowiska społeczno-przyrodniczego, analizuje i poddaje ocenie, wypracowane w ramach edukacji, programy odnoszące się do problemów globalnych; - na ocenę 5 (bdb): student poprawnie analizuje zadane teksty, potrafi poddać je krytyce i odnieść treści do omawianych zagadnień, potrafi trafnie przewidzieć i ocenić skalę zagrożeń środowiska społeczno-przyrodniczego, bezbłędnie analizuje i poddaje ocenie, wypracowane w ramach edukacji, programy odnoszące się do problemów globalnych; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.