Gramatyka opisowa języka polskiego (morfologia) [WH-FP-I-1-GOJP.M-C-L]
Semestr letni 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Gramatyka opisowa języka polskiego (morfologia) [WH-FP-I-1-GOJP.M-C-L] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/21 [2020/21_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Bańko M., 2002, Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa. Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H. (red.), 1998, Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia, Warszawa. Heinz A., 1961, Fleksja a derywacja, "Język Polski" 1961 z. 5. Kopcińska D., 1993, Gramatyka opisowa języka polskiego. Materiały do ćwiczeń, Warszawa. Nagórko A., 2012, Podręczna gramatyka języka polskiego, Warszawa. Saloni Z.,1976, Kategoria rodzaju we współczesnym języku polskim, [w:] Kategorie gramatyczne grup imiennych w języku polskim, Wrocław. Saloni Z., Świdziński M., 1999, Klasyfikacja gramatyczna leksemów polskich, [w:] Składnia współczesnego języka polskiego, Warszawa. Tokarski J., 2001, Fleksja polska. Warszawa. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Efekty uczenia się w obszarze wiedzy będą osiągane z wykorzystaniem metody ćwiczeniowo-praktycznej, pracy ze źródłem, wspólnej analizy przykładów, a weryfikowane za pomocą dwóch kolokwiów sprawdzających zarówno teorię, jak i praktykę analizy morfologicznej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się wynik dwóch sprawdzianów pisemnych (pierwszego z analizy słowotwórczej, drugiego z analizy form fleksyjnych), aktywność na zajęciach, przygotowywanie prac domowych, a także obecność (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności). W razie niezaliczenia sprawdzianu student ma prawo do jego poprawy (dwukrotnie). Na ocenę dostateczną student: - potrafi z licznymi błędami (w ok. 60% poprawnie) przeprowadzić analizę słowotwórczą derywatów rzeczownikowych, czasownikowych i przymiotnikowych; - potrafi z licznymi błędami (w ok. 60% poprawnie) przyporządkować leksemy do poszczególnych części mowy (według klasyfikacji szkolnej oraz akademickiej); określić wartości kategorii fleksyjnych różnorodnych wyrazów gramatycznych i rozpoznać, które wyrazy odmieniają się według tego samego wzorca; - rozumie podstawową terminologię z dziedziny słowotwórstwa i fleksji. Na ocenę dobrą student: - potrafi tylko z nielicznymi błędami (w ok. 80% poprawnie) przeprowadzić analizę słowotwórczą derywatów rzeczownikowych, czasownikowych i przymiotnikowych; - potrafi z nielicznymi błędami (w ok. 80% poprawnie) przyporządkować leksemy do poszczególnych części mowy (według klasyfikacji szkolnej oraz akademickiej); określić wartości kategorii fleksyjnych różnorodnych wyrazów gramatycznych i rozpoznać, które wyrazy odmieniają się według tego samego wzorca; - rozumie i sam stosuje w wypowiedziach w czasie zajęć podstawową terminologię z dziedziny fleksji i składni; - zadaje pytania świadczące o zrozumieniu złożoności problematyki morfologicznej; - odrabia zadawane zadania domowe, zwykle jest przygotowany do zajęć i aktywnie w nich uczestniczy. Na ocenę bardzo dobrą student: - potrafi niemal bezbłędnie (w około 93% poprawnie) przeprowadzić analizę słowotwórczą derywatów rzeczownikowych, czasownikowych i przymiotnikowych; - potrafi niemal bezbłędnie (w około 93% poprawnie) przyporządkować leksemy do poszczególnych części mowy (według klasyfikacji szkolnej oraz akademickiej); określić wartości kategorii fleksyjnych różnorodnych wyrazów gramatycznych i rozpoznać, które wyrazy odmieniają się według tego samego wzorca; - stosuje ze zrozumieniem w swoich wypowiedziach terminologię z dziedziny słowotwórstwa i fleksji; - zadaje pytania świadczące o zrozumieniu złożoności problematyki morfologicznej i szuka na te pytania niestandardowych odpowiedzi; - zawsze przygotowuje zadawane zadania domowe i aktywnie uczestniczy w zajęciach. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Link do zespołu na MSTeams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3add7f38df6a0d4a0597e0e3cba6cf2fc6%40thread.tacv2/conversations?groupId=8912c326-337a-4eda-8e54-c86d5b5169ba&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.