Analiza dzieła literackiego [WH-FPZ-I-1-AnlDzLit]
Semestr letni 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Analiza dzieła literackiego [WH-FPZ-I-1-AnlDzLit] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/21 [2020/21_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 31 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 40 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Ewa Szczeglacka-Pawłowska | ||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ace18485d6bb2441ea16ee88bfe7fd494%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=25ff6ead-e441-4115-957e-4a4d10f6c452&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | ||||||||||||||||
Literatura: |
Teksty teoretyczne: Wykaz literatury podstawowej: H.G. Gadamer, Tekst i interpretacja, [w:] tegoż, Język i rozumienie, przeł. P. Dehnel i B. Sierocka, Warszawa 2003. - M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Słownik terminów literackich, Wrocław 1972 lub wyd. następne. - S. Sawicki, Uwagi o analizie utworu literackiego, w tomie: Poetyka. Interpretacja. Sacrum, Warszawa 1981. - Wartość i sens. Aksjologiczne aspekty teorii interpretacji, red. A. Tyszczyk, E. Fiała, R. Zajączkowski, Lublin 2003. Wykaz literatury uzupełniającej: - H. Markiewicz, Interpretacja semantyczna dzieł literackich, w tomie: Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1984 (i wyd. nast.). - J. Sławiński, Analiza, interpretacja i wartościowanie dzieła literackiego, w: Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, red. H. Markiewicz i J. Sławiński, Kraków 1976 lub w: tegoż, Próby teoretycznoliterackie, Warszawa 1992. - J. Sławiński, O problemach „sztuki interpretacji”, w tomie: Dzieło, język, tradycja, Kraków 1988. - J. Sławiński, Miejsce interpretacji, Gdańsk 2001. Teksty interpretacyjne: - Czytamy utwory współczesne. Analizy, red. T. Kostkiewiczowa, I. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Warszawa 1967. - Dramat polski. Interpretacje, red. J. Ciechowicz, Z. Majchrowski, t. 1, t. 2, Gdańsk 2001. - Liryka polska. Interpretacje, red. J. Prokop, J. Sławiński, Gdańsk 2001. - Nowela. Opowiadanie. Gawęda. Interpretacje małych form narracyjnych, red. K. Bartoszyński, M. Jasińska, S. Sawicki, Warszawa 1974 (lub wyd. nast.). - Sztuka interpretacji, wybór i oprac. H. Markiewicz, t. 1, Wrocław 1971, t. 2, Wrocław 1973 |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Treści merytoryczne: Przedmiotem zajęć jest systematyczna analiza wybranych utworów zróżnicowanych gatunkowo (liryka, proza narracyjna, małe gatunki epickie, przykładowe formy dramatyczne, literatura faktu). Analizy ukazują skomplikowanie budowy utworu, funkcje użytych środków artystycznych, różne strategie literackie stosowane przez autorów oraz różne konteksty, których przywołanie jest niezbędne dla zrozumienia dzieła. Utwór literacki traktowany jest jako wielostronne zadanie dla czytelnika. Ćwiczenia wprowadzają w przygodę lektury, ukazują różnorodne strategie literackie w budowaniu sensów utworu. Pokazują też, jak czytać, żeby nie pozbawić się przyjemności lektury, a zarazem uczynić ją świadomym, uporządkowanym procesem poszukiwania sensu. Prowadzą też do rozpoznania, co w docieraniu do znaczeń jest subiektywne, a w czym można dążyć do zobiektywizowania obserwacji i sądów. Nawiązania do estetyki literackiej oraz aksjologii mają pogłębiać analizę i wprowadzać do świadomości istnienia różnorodnych metod badawczych i koncepcji interpretacyjnych (ogólnie metodologii, np. hermeneutyki, strukturalizmu, fenomenologii). Tematyka zajęć: 1.Analiza dzieła literackiego – podstawowe ujęcie teoretyczne. 2.Jak badać dzieło literackie? Zagadnienie metody – ujęcie podstawowe. 3.Analiza, interpretacja, wartościowanie dzieła literackiego - zakres problematyki. 4.Podstawowe instrumentarium poetyki opisowej. 5.Analiza i interpretacja tekstu poetyckiego. 6. Sztuka interpretacji drobnych form narracyjnych. 7.Pisemna analiza i interpretacja dzieła literackiego. Utwory literackie omawiane na zajęciach: - małe formy narracyjne J. L. Borges Biblioteka Babel, Alef (do wyboru) E. A. Poe, Czarny kot O. Tokarczuk, Szafa G. Herling-Grudziński. Srebrna Szkatułka - utwory liryczne M. Białoszewski, Leżenia M. Białoszewski, Karuzela z madonnami M. Jastrun, Koło S. Grochowiak, Leśni W. Szymborska, Ballada |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody dydaktyczne: dyskusja elementy wykładu prezentacje multimedialne praca z tekstem literackim |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: - praca z tekstem literackim pod kierunkiem prowadzącej ćwiczenia. - dyskusja - samodzielna analiza wybranych fragmentów literatury przedmiotu - praca w grupie Formy zaliczenia: - praca pisemna interpretacyjna na zakończenie I semestru (tematy pracy odnoszą się do interpretacji małych form narracyjnych) - na ocenę. - praca pisemna na zakończenie II semestru - na ocenę. Na ocenę końcową oprócz ocen z prac semestralnych wpływa także aktywność studenta na zajęciach, prace dodatkowe (np. wprowadzenie do dyskusji, prezentacja, projekt) i dobra frekwencja (dopuszczalne są siwe nieobecności w semestrze). Na ocenę bardzo dobrą: Student potrafi posługiwać się narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w stopniu bardzo dobrym. Na ocenę dobrą: Student potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz potrafi dokonać samodzielnie analizy dzieła literackiego w stopniu dobrym. Na ocenę dostateczną: Student potrafi sformułować podstawowe wnioski mające charakter analizy i interpretacji. Prace interpretacyjne (semestralne) na poziomie dostatecznym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.