Nauka o prawie [WSE-BW-NOP]
Semestr zimowy 2020/21
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Nauka o prawie [WSE-BW-NOP] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020/21_Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 22 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 23 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marek Jarentowski | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Wronkowska, S. (2005). Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa. Poznań: Ars Boni et aequi. Chauvin, T., Stawecki, T., Winczorek, P. (2017). Wstęp do prawoznawstwa. Warszawa: C.H. Beck. Kordela, M. (red.). (2011). Kompendium wiedzy o społeczeństwie, państwie i prawie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Jarentowski, M. (2020). Sądy i instytucje ochrony prawnej (skrypt). Jarentowski, M. (2020). Prawo karne (skrypt). |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
TEMAT - ZAGADNIENIA - LITERATURA (* gwiazdką oznaczono literaturę obowiązkową) 1. NORMY POSTĘPOWANIA. SANKCJE ♦ rodzaje (funkcje) wypowiedzi: opisowe, ocenne, dyrektywalne ♦ budowa normy postępowania ♦ generalność i abstrakcyjność / indywidualność i konkretność normy postępowania♦ uzasadnienie obowiązywania normy ♦ normy prawne ♦ trójczłonowa koncepcja normy prawnej ♦ normy sprzężone: norma sankcjonowana i norma sankcjonująca ♦ sankcja ♦ rodzaje sankcji *S. Wronkowska, Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa, Poznań 2014, r. I p. 1-4, r. X p. 3-4. T. Chauvin, T. Stawecki, P. Winczorek, Wstęp do prawoznawstwa, Warszawa 2017, § 33 i r. VIII. 2. PRZEPISY PRAWNE ♦ przepis prawny ♦ kondensacja i rozczłonkowanie tekstu prawnego; norma prawna a przepis prawny ♦ pożądane cechy języka tekstów prawnych i środki im służące♦ rodzaje przepisów prawnych *Wronkowska, r. VI p. 2 i 3. Chauvin, § 31, 32, 42 i 43. 3. SYTUACJE PRAWNE ♦ obowiązek ♦ uprawnienie, wolność prawnie chroniona, kompetencja ♦ prawo przedmiotowe i prawo w sensie podmiotowym ♦ Prawa człowieka i obywatela *Wronkowska, r. XV. 4. POWSTAWANIE PRAWA ♦ źródła prawa (fakty prawotwórcze i ich rezultaty) a źródła poznania prawa ♦ formy powstawania prawa ♦ proces tworzenia prawa w Polsce *Wronkowska, r. II. Chauvin, § 67-70. 5. AKT NORMATYWNY I JEGO BUDOWA ♦ akt normatywny ♦ akt prawny ♦ budowa aktu normatywnego *Wronkowska, r. III. Chauvin, § 44 i 45. 6. RODZAJE AKTÓW NORMATYWNYCH ♦ akty powszechnie obowiązujące (źródła powszechnie obowiązującego prawa) ♦ akty o charakterze wewnętrznym ♦ prawo międzynarodowe ♦ akty normatywne Unii Europejskiej ♦ hierarchia aktów normatywnych *Wronkowska, r. IV, r. IX p. 3 *A. Heywood, Politologia, Warszawa 2006, s. 361-372. Chauvin, § 71, 73 i 74. 7. OGŁASZANIE I OBOWIĄZYWANIE PRAWA ♦ obowiązywanie prawa ♦ wejście aktu normatywnego w życie ♦ vacatio legis ♦ eliminowanie aktów normatywnych z systemu ♦ norma retroaktywna ♦ podmiotowe i terytorialne obowiązywania prawa ♦ ogłaszanie aktów normatywnych ♦ rodzaje dzienników urzędowych *Wronkowska, r. V i XI pkt 1 i 2. Chauvin, § 64, r. XI. 8. SYSTEM PRAWA ♦ systemy naturalne i sztuczne, systemy realne i nominalne ♦ pojęcie systemu prawa ♦ systemy civil law i common law ♦ zupełność i spójność systemu prawa ♦ gałęzie prawa *Wronkowska, r. IX pkt 1, 2, 4 i 5. *Chauvin, § 50. Chauvin, r. X. 9. PODMIOTY PRAWA. STOSUNEK PRAWNY ♦ podmioty prawa w różnych gałęziach prawa ♦ zdolność prawna ♦ zdolność do czynności prawnych ♦ osoby prawne i ich rodzaje ♦ stosunek społeczny ♦ stosunek faktyczny a stosunek tetyczny ♦ stosunek prawny ♦ przedmiot i treść stosunku prawnego ♦ powstanie stosunków prawnych *Wronkowska, r. XIV i XVI. Chauvin, r. XVI. Kompendium wiedzy o społeczeństwie, państwie i prawie, red. M. Kordela, Warszawa 2011, r. VII p. 1. 10. DEFINIOWANIE PRAWA ♦ pozytywizm, naturalizm, realizm *Chauvin, § 1-3. 11. PRAWO A MORALNOŚĆ ♦ rodzaje norm postępowania ♦ moralność perfekcjonistyczna a solidarnościowa ♦ prawo a normy moralne: związki treściowe, funkcjonalne, walidacyjne ♦ konflikt norm prawnych i moralnych *Wronkowska, r. XVIII. Chauvin, § 11-17. 12. SĄDY I INNE INSTYTUCJE OCHRONY PRAWA. POSTĘPOWANIE PRZED SĄDEM ♦ rodzaje sądów ♦ postępowanie sądowe ♦ skład sądu ♦ organy quasisądowe ♦ instytucje ochrony prawa *Jarentowski, Sądy i instytucje ochrony prawnej. Kompendium, r. VII p. 5. S.H. Duggin, Niezależni, bo nieodwoływalni, „Rzeczpospolita” z 2 IX 2017 r. J. Sokołowski, Szukając kompromisu elit, „Rzeczpospolita” z 2 IX 2017 r. 13. PRAWO CYWILNE – CZĘŚĆ OGÓLNA, WŁASNOŚĆ I INNE PRAWA RZECZOWE. ♦ czynności prawne ♦ przedawnienie roszczeń ♦ własność i inne prawa rzeczowe *Kompendium, r. VII p. 1 i 2. 14. PRAWO CYWILNE – ZOBOWIĄZANIA I SPADKI. PRAWO RODZINNE. ♦ zobowiązania: umowy, czyny niedozwolone, bezpodstawne wzbogacenie ♦ sprzedaż ♦ odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność towaru z umową ♦ prawo rodzinne *Kompendium, r. VII p. 3 i 4, r. VIII. *Z. Radwański, J. Panowicz-Lipska, Zobowiązania – część szczegółowa, Warszawa 2015, r. II, § 4 pkt VII i VIII. 15. PRAWO KARNE ♦ pojęcie przestępstwa ♦ zasady odpowiedzialności karnej ♦ rodzaje winy ♦ wyłączenie bezprawności: obrona konieczna, stan wyższej konieczności ♦ wyłączenie winy: niepoczytalność ♦ kary i środki karne *Jarentowski, Prawo karne. Kompendium, r. VI p. 1. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Konwersatorium - "zajęcia na wyższej uczelni, polegające na dyskutowaniu problemów naukowych w niewielkiej grupie" (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 1996). * Przed zajęciami student czyta zadaną do tematu lekturę. W oparciu o dyskusję na zajęciach i odpowiedzi studenta na pytania zadawane w czasie zajęć, wyrabiam sobie opinię o wiedzy i umiejętnościach studenta. Przed zajęciami lub po nich student rozwiązuje zadanie (np. test). Pozwala to ocenić czy student rozumie przeczytaną lekturę lub problemy poruszone na zajęciach (w dyskusji). * Link do zajęć zdalnych znajduje się w platformie Moodle. * Przedmiot kończy się egzaminem składającym się z części: 1) pisemnej (część pisemna egzaminu odbywa się pierwszego dnia sesji egzaminacyjnej) oraz 2) ustnej (student losuje trzy zagadnienia spośród zagadnień wskazanych przy tematach zajęć). * Na ocenę z przedmiotu (egzaminu) składają się: 1) udział w zajęciach (5% pkt) [np. jeżeli student uczestniczył we wszystkich zajęciach w semestrze - otrzymuje 5% pkt], 2) przygotowanie do zajęć (15%) [np. student „rozkminiający” {https://sjp.pl/rozkminić} problemy naukowe w czasie dyskusji i udzielający poprawnych odpowiedzi na zadane w czasie zajęć pytania - otrzymuje 15% pkt], 3) punkty z rozwiązywanych zadań (15%) [np. jeżeli student rozwiązał wszystkie zadania w semestrze poprawnie – otrzymuje 15% pkt], 4) punkty z części pisemnej egzaminu (35%) [np. jeżeli student otrzymał połowę punktów z części pisemnej – otrzymuje 17,5% pkt], 5) punkty z części ustnej egzaminu (30%) [np. jeżeli student w pełni odpowiedział na jedno pytanie, a połowicznie na dwa pozostałe - otrzymuje 20% pkt]. * Do otrzymania oceny pozytywnej z przedmiotu konieczne są: 1) udział w ponad połowie zajęć i otrzymanie ponad połowy punktów w ponad połowie zadań w trakcie semestru [np. udział w minimum 8 z 15 planowanych zajęć i rozwiązanie w sposób dostateczny co najmniej 8 z 15 planowanych zadań] oraz 2) uzyskanie ponad 50% pkt [np. student, który otrzymał, przy spełnieniu warunku pierwszego, % pkt podanych powyżej dla przykładu w nawiasach kwadratowych - 72,5% pkt - otrzyma z przedmiotu ocenę pozytywną]. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.