Wstęp do historii sztuki. Plastyka [WNHS-ODKS-WdHSPć]
Semestr letni 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wstęp do historii sztuki. Plastyka [WNHS-ODKS-WdHSPć] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/21 [2020/21_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 50 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marcin Bogusz | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab93ea61ba0fa41d587020a463aa76d8c%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=72458a44-c99a-4b64-9224-1c509b0825c5&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Słownik terminologiczny sztuk pięknych (różne wydania) - Słownik polskiej terminologii technik i technologii konserwacji malarstwa sztalugowego, ściennego i rzeźby polichromowanej, Warszawa 1986 Literatura uzupełniająca: - J. Sito, Wielkie warsztaty rzeźbiarskie warszawy doby saskiej. Modele kariery – formacja artystyczna – organizacja produkcji, Warszawa 2013 - A. Kozieł, Michael Willmann i jego pracownia malarska, Wrocław 2013 - A. Krejča, Techniki sztuk graficznych. Podręcznik metod warsztatowych i historii grafiki artystycznej Warszawa 1984 - A. Griffiths, The Print Before Photography. An Introduction to European Printmaking 1550–1820, London 2016 - K. Krużel, Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia analizy formalnej dawnej grafiki, Kraków 1999 - H. Szwejkowska, Książka drukowana XV–XVIII w. Zarys historyczny, różne wydania - G. Bastek, Warsztaty weneckie w drugiej poł. XV i w XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, Warszawa 2010 - Serenissima. Światło Wenecji. Dzieła dawnych mistrzów weneckich XIV–XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie w świetle nowych bada technologicznych, historycznych i prac konserwatorskich, kat. wyst. pod red. G. Bastek i G. Janczarskiego, Warszawa 1999 - A. Ziemba, Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380–1500, t. II: Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430 –1500, Warszawa 2011 - K. Zwolińska, Podręczna technologia malarstwa, Warszawa 1997 - D.V. Thompson, The Materials and Tehniques of Medieval Painting, New York 1956 - J. Kowalczyk, Pomnik Jordanów w Krakowie. Problem datowania i autorstwa, "Biuletyn Historii Sztuki", R LXXIV(2012), 2, s. 157-187 - S. Krzemińska-Szołtysek, Wielmożni panowie i czcigodne panie. Renesansowe nagrobki figuralne na Górnym Śląsku, Wrocław 2017 - M. Wardzyński, Rzeźba nowożytna w kręgu Jasnej Góry w polskiej prowincji zakonu paulinów, I: Ośrodek rzeźbiarski w Częstochówce pod Jasną Górą 1620 – 1705, t. 2, Warszawa 2009 - Ikony XIV-XVI wieku w Muzeum Narodowym w Krakowie, t. I-III, red. M.P. Kruk, Kraków 2019 - R. Sulewska, Dłutem wycięte. Snycerstwo północnych ziem Polski w czasach Zygmunta III Wazy, Warszawa 2004 - P. Mrozowski, Polskie nagrobki gotyckie, Warszawa 1994 - Z. Wolski, Sztukatorstwo, Warszawa 1994 - T.M. Rudkowski, Polskie sgraffita renesansowe, Warszawa 2006 - M. Kurzej, Siedemnastowieczne sztukaterie w Małopolsce, Kraków 2012 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Artysta – autor – źródła – napisy i znaki 3. Książka 4. Techniki graficzne: historia i techniki 5. Techniki graficzne: opis formalny 6. Malarstwo: malarstwo temperowe i klejowe 7. Malarstwo: malarstwo olejne 8. Malarstwo ścienne 9. Złotnictwo 10. Sztuka sepulkralna: funkcje i rodzaje upamiętnienia 12. Sztuka sepulkralna: opis formalny 13. Rzeźba: techniki i opis formalny 14. Rzeźba: techniki i opis formalny Podział semestru na poszczególne zajęcia jest orientacyjny i może ulec zmianie. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Rozmowa nauczająca, wykład, praca własna: sporządzenie opisów obiektów wykonanych w różnych technikach. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem otrzymania oceny jest obecność na zajęciach i aktywność na nich. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności, maksymalna ilość nieobecności na zajęciach to trzy. Tę ostatnią, trzecią nieobecność na zajęciach, należy usprawiedliwić oraz zaliczyć ustnie na dyżurze. Na ocenę z zajęć składać się będzie: - merytoryczny udział w dyskusji na zajęciach - średnia ocen z prac domowych zadawanych w trakcie trwania semestru |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Moduł 1. Terminologia (zajęcia dla 1 roku) Zajęcia prowadzone zdalnie na platformie MS TEAMS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.