Wybrane problemy z historii PRL [WNHS-HI-PHPRL]
Semestr letni 2020/21
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wybrane problemy z historii PRL [WNHS-HI-PHPRL] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/21 [2020/21_L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Adam Dziurok | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Sprzeczne narracje… Z historii powojennej Polski 1944–1989, red. Robert Spałek, Warszawa 2020. Literatura uzupełniająca: A. Dudek, Z. Zblewski, Utopia nad Wisłą. Historia Peerelu, Warszawa - Bielsko-Biała 2008. R. Terlecki, Tarcza i miecz komunizmu. Historia aparatu bezpieczeństwa w Polsce 1944-1990, Kraków 2007. Komunizm w Polsce. Zdrada, zbrodnie, zakłamanie, zniewolenie, Kraków 2005. Literatura uzupełniająca: Wokół teczek bezpieki. Zagadnienia metodologiczno-źródłoznawcze, red. F. Musiał, Kraków 2006. T. Wolsza, Więzienia stalinowskie w Polsce. System, codzienność, represje, Warszawa 2013. Elity komunistyczne w Polsce, red. M. Szumiło, M. Żukowski, Warszawa–Lublin 2015. J. Wrona, System partyjny w Polsce 1944–1952, Lublin 1995. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do zajęć 2. Rok 1945 – wyzwolenie czy zniewolenie? 3. Źródła do dziejów PRL - cenne dokumenty czy świstki? 4. Podziemie zbrojne czy bandy reakcyjnego podziemia? 5. Więzienia i obozy w PRL 6. Kościół katolicki: bliżej władzy czy bliżej opozycji? 7. Agentura w akcji 8. Bohaterowie i zdrajcy 9. Elity władzy PRL 10. Partia z narodem, naród z Partią? 11. Zbrodnie komunistyczne 12. Codzienność PRL/Dowcipem w PRL 13. Skok cywilizacyjny PRL – znak czasów czy propaganda? 14. Stan wojenny – mniejsze zło? 15. Polska (?) Rzeczpospolita Ludowa |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Wykład, dyskusja Zajęcia na platformie MS Teams |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie: zaangażowania w dyskusje, wygłoszenia referatu, testu zaliczeniowego Efekt kształcenia W05 - student powinien mieć szczegółową, prowadzącą do specjalizacji, znajomość faktografii historii Polski w latach 1944-1989 (na ocenę 2: student nie zna; na ocenę 3: ma podstawową wiedzę; na ocenę 4: ma dobrą znajomość; na ocenę 5: bardzo dobrze zna faktografię historii Polski 1944-1989) Efekt kształcenia U06 - student posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów i poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań (na ocenę 2: student nie potrafi ...; na ocenę 3: student jedynie w stopniu dostatecznym...; na ocenę 4: student dobrze argumentuje; na ocenę 5: student bardzo dobrze argumentuje, wykorzystując własne poglądy i poglądy innych autorów, oraz formułuje wnioski i tworzy syntetyczne podsumowania). Efekt kształcenia K01 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumieć potrzebę ciągłego samokształcenia; potrafić inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Historia II rok mgr |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.