Podstawowe zagadnienia edytorskie literatury włoskiej epok dawnych [WH-FW-M-I-2-PodEdyt]
Semestr zimowy 2020/21
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawowe zagadnienia edytorskie literatury włoskiej epok dawnych [WH-FW-M-I-2-PodEdyt] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020/21_Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 9 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Pietrzak-Thebault | ||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1b0216b0f8b541859fb689bfca149714%40thread.tacv2/conversations?groupId=52b659a4-8748-4f7d-8917-a6cab0942c0b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | ||||||||||||||||
Literatura: |
1.CH. Vanderdorpe, Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i kultury, NN, s. 38-63 2.L. D. Reynolds, N. G. Wilson, Skrybowie i uczeni: o tym w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, tłum. P. Majewski, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008 (wyd. oryg. Scribes & Scolars. A guide to the Transmission of Greek & Latin Literature, Oxford University Press 1968, nast. 1974, 1978,) 3.R. Sosnowski, P. Tylus, Co mówią stare rękopisy, Kraków 2010 4.Libri, scrittura e pubblico nel Rinascimento. Guida storica e critica, a c. di A. Petrucci, Editori Laterza, Roma – Bari 1979, szczególnie: A. Petrucci, Libro e scrittura in Francesco Petrarca, s. 5-36; C. Bühler, Scribi e manoscritti nel Quattrocento europeo, s. 39-57; E.Ph. Goldschmidt, Il libro umanistico dall’Italia all’Europa, s. 101-136; A. Petrucci, Dalle origini del libro moderno: libri da banco, libri da bisaccia, libretti da mano, s. 139-156. 5.L. Febvre, H.-J. Martin, Narodziny książki, tłum. A. Kocot, M. Wodzyńska-Walicka, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014 (wyd. oryg. L’apparition du livre, Albin Michel, Paris 1958) 6.B. Richardson, Avvento della stampa, NN, s. 13-43 7.J. Pietrzak-Thébault, Transmission of Texts and New Technologies: Memory or Transfomation?, „Załącznik Kulturoznawczy” 2015, 2, s. 212-239, http://zalacznik.uksw.edu.pl/pl/node/4 (także: Humanistyka wobec nowych technologii: nowość czy reaktywacja, w: Staropolskie zwierciadło, red. P. Kencki, J. Kopciński, Wyd. UKSW, Warszawa 2015, s. 212-228 8.S. Stussi, Wprowadzenie do edytorstwa i tekstologii, NN, (we fragmentach) 9.E. Eisenstein, Rewolucja Gutenberga, tłum. H. Hollender, Prószyński i S-ka, Warszawa 2004 (wyd. oryg. The Printing Revolution in Early Modern Europe, Cambridge Universtiy Press, Cambridge, 1993, wyd. drugie, poprawione 2005) 10.J. S. Gruchała, Iucunda familia librorum. Humaniści renesansowi w świecie książki, Universitas. Kraków 2002 11.Stampa meretrix. Scritti quattrocenteschi contro la stampa, a c. di F. Pierno, Venezia NN 12.M. Lowry, The Manutius' Publicity Campaign, in:Aldus Manutius and Renaissance Culture, Firenze, NN [Fragmenty z art. z BNF - uzupełnić] 13.M. Santoro, M.C. Marino, M.Pacioni, Dante< petrarca, Boccaccio e il paratesto.Le edizioni rimnascimentali delle Tre Corone, a c. di M. Santoro, NN 14.N. Franco, Dialogo del venditore di libri, Venezia 2005 |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Najstarsze formy zapisu tekstów. 2. Rękopis średniowieczny: typologia i charakterystyka. 3. Rękopis a książka drukowana: przełom czy kontynuacja? 4. Inkunabuły jako forma przejściowa. Petrarka wśród najwcześniej drukowanych autorów. 5. Przełom początku XVI w. - Aldo Manuzio. 6. Wydanie Petrarki 1501 r i jego przełomowe znaczenie edytorskie 7. Wydania późniejsze : tekst, parateksty, ilustracje, kulturowe 'zawłaszczenia'. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
zajęcia prowadzone zdalnie na platformie MSTeams kod Moodle WH-FW-M-I-2-PodEdyt_2020/21_Z_KON_GR1 Systematyczny udział w zajęciach, aktywność w dyskusji, lektura polecanych materiałów. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach. Esej końcowy. Na ocenę 2: student nie posiada kompetencji wymienionych w efektach kształcenia Na ocenę 3: student posiada kilka kompetencji wymienionych w efektach kształcenia Na ocenę 4: student posiada znakomitą większość kompetencji wymienionych w efektach kształcenia Na ocenę 5: student opanował w wysokim stopniu wszystkie kompetencje wymienionych w efektach kształcenia (oraz potrafi wzbogacić je o własne twórcze zastosowanie) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.