Statystyka opisowa [WSE-EKN-SO]
Semestr letni 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Statystyka opisowa [WSE-EKN-SO] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/21 [2020/21_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 11:40 - 13:10
sala e-learning e-learning jaki jest adres? |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Kamila Kaffka-Skierka, Dariusz Karaś | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Bąk, J. (2020). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla?. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Warszawa: Academica Piłatowska, M. (2006). Repetytorium ze statystyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
• Cel i problematyka zajęć, organizacja zajęć, zasady zaliczenia. Wprowadzenie: po co statystyka? Do czego służy SPSS? Uruchamianie programu, praca z plikami, posługiwanie się menu, zakładanie bazy danych. Czym jest poster i jak tworzyć go w sposób najefektywniejszy dla odbiorców. • Rozkłady częstości i statystyki opisowe: weryfikacja poprawności wprowadzonych danych. Miary procentowe (kwartyle, percentyle), miary tendencji centralnej (średnia, mediana, moda) oraz miary rozproszenia (wariancja, odchylenie standardowe). Praca z bazą danych: dzielenie na podzbiory, wybieranie obserwacji z bazy danych oraz rekodowanie zmiennych na inne i te same zmienne. • Badanie relacji liniowych między dwiema zmiennymi ciągłymi: obliczanie współczynnika korelacji Pearsona i interpretacja wydruku, przedstawianie relacji na wykresie. • Testowanie hipotez badawczych dla dwóch prób niezależnych: wykonywanie testu t dla prób niezależnych i interpretacja wydruku. • Testowanie hipotez badawczych dla dwóch prób zależnych: wykonywanie testu t dla prób zależnych i interpretacja wydruku. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Ćwiczenia mają na celu nabycie przez studentów podstawowych umiejętności w zakresie analizy statystycznej danych przy pomocy komputera oraz graficznej prezentacji danych. Kurs wprowadza podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia, i krytycznej oceny, badań w naukach społecznych i naukach pokrewnych. Kurs ułatwi studentom również planowanie i realizację badań własnych. W związku z tym ćwiczenia będą prowadzone w formie omawiania podstawowych treści niezbędnych do przeprowadzenia poprawnej merytorycznie, i technicznie, analizy statystycznej przy pomocy programu SPSS za pomocą klasycznej metody problemowej (weryfikowanie wiedzy za pomocą quizów, z zakresu teoretycznego, co zajęcia, oraz analizy danych na kolokwium, z zakresu praktycznego). Ocenianą pracą własną studentów w domu będzie przeprowadzenie badania podstawowego i zaprezentowanie wyników za pomocą posteru (metoda projektowa i wystawa). |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium: (0-14) Aktywna obecność na zajęciach (w tym quizy): (0-4) + możliwość zdobycia od 0,5 do 2 pkt. dodatkowych* Przeprowadzanie badania podstawowego i wykonanie posteru: (0-7) + możliwość zdobycia od 1 do 3 pkt. dodatkowych* *objaśnienie na pierwszych zajęciach Bardzo dobra (5.0) - od 24 punktów Dobra plus (4.5) - od 22 punktów do 23,5 punktów Dobra (4.0) - od 20 punktów do 21,5 punktów Dostateczna plus (3.5) - od 18 punktów do 19,5 punktów Dostateczna (3.0) - od 16 punktów do 17,5 punktów Niedostateczna (2.0) - mniej niż 16 punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.