Trening kreatywności [WNP-PE-TK-KK]
Semestr letni 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Trening kreatywności [WNP-PE-TK-KK] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/21 [2020/21_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 21 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Kinga Krawiecka | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Podstawowa: 1. Krause-Sikorska H.: "Kreatywność artystyczna jako wartość edukacyjna" [w:] "Edukacja kreatywna", Zwolińska E. A. (red.), Bydgoszcz 2005. 2. Popek S.: "Człowiek jako jednostka twórcza", Lublin 2003. 3. Popek S.: "Rozwój twórczości plastycznej dzieci i młodzieży", Lublin 1978. 4. Schulz R.: "Twórczość - społeczne aspekty zjawiska", Warszawa 1990. 5. Schulz R.: "Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii i badań", Warszawa 1994. 6. Szmidt K.: "ABC kreatywności", Warszawa 2010. 7. Szmidt K.: "Szkice do pedagogiki twórczości", Kraków 2001. 8. Szmidt K.: "Dydaktyka twórczości. Koncepcje - problemy - rozwiązania", Kraków 2003. 9. Limont W.: "Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne", Toruń 1996. 10. Limont W.: "Wykorzystanie myślenia metaforycznego w edukacji ku twórczości" [w:] "W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości", Tokarz A. (red.), Kraków 2005. 11. Krzywoń D.: "Kraina kreatywności. Sposoby przeciwdziałania rutynie w pracy z dziećmi poprzez ekspresję twórczą i artystyczną", Sosnowiec 2008. 12. K. Witerska: "Drama. Techniki, strategie, scenariusze", Warszaw 2011. Uzupełniająca: 1. E. de Bono: "Naucz się myśleć kreatywnie", Warszawa 1995. 2. E. de Bono: "Sześć kapeluszy czyli sześć sposobów myślenia", Warszawa 1996. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pojęcie kreatywności i postawy twórczej. 2. Trening kreatywności jako metoda rozwojowa - podstawowe założenia i struktura. 3. Rozgrzewka twórcza - zaciekawienie i wyobraźnia. 4. Twórcza eksploracja. 5. Twórcza kombinacja. 6. Twórcza transformacja. 7. Twórcze rozwiązywanie problemów. 8. Autorski model treningu kreatywności prowadzony z użyciem środków dydaktycznych (dźwięk, muzyka, gest, ruch, przedmiot/rekwizyt, fotografia, rysunek). |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Efekty wiedzy (NP2_W12, NP2_W17): - wykład konwersatoryjny. Efekty umiejętności (NP2_U02): - metoda projektu; - metoda ćwiczeniowa. Efekty kompetencji społecznych (NP2_K01): - metoda projektu; - metoda ćwiczeniowa. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - Ek (NP2_W12, NP2_W17) - zaplanowanie i merytoryczne opracowanie autorskich zajęć warsztatowych rozwijających kreatywność dziecka/ucznia z wykorzystaniem struktury treningu kreatywności. - Ek (NP2_U02) - zaplanowanie, merytoryczne opracowanie i przedstawienie autorskich zajęć warsztatowych rozwijających kreatywność dziecka/ucznia z wykorzystaniem struktury treningu kreatywności. - Ek (NP2_K01) - zaplanowanie, merytoryczne opracowanie i przedstawienie autorskich zajęć warsztatowych rozwijających kreatywność dziecka/ucznia z wykorzystaniem struktury treningu kreatywności - aspekt przeżyciowy. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 3,0 (dostateczny): - student zna i rozumie pojęcie kreatywności i postawy kreatywnej oraz rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych rozwijających twórcze myślenie i twórczą ekspresję. Student zna i rozumie istotę samodoskonalenia zawodowego, w tym rozumie znaczenie kreatywności dla samorozwoju. - Student potrafi projektować działania praktyczne w zakresie treningu kreatywności. - Student jest gotowy do budowania warsztatu pracy w zakresie rozwijania i wspomagania kreatywności ucznia. Na ocenę 3,5 (dostateczny plus): - student zna i rozumie różne pojęcia kreatywności i postawy kreatywnej oraz rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych rozwijających twórcze myślenie i twórczą ekspresję. Student zna i rozumie istotę samodoskonalenia zawodowego, w tym rozumie znaczenie kreatywności dla samorozwoju, rozszerzając perspektywę na samego siebie. - Student potrafi projektować działania praktyczne w zakresie treningu kreatywności, stosując niektóre/pojedyncze elementy rozgrzewki twórczej, myślenia pytajnego oraz kreatywnej kombinacji. - Student jest gotowy do budowania podstawowego warsztatu pracy w zakresie rozwijania i wspomagania kreatywności ucznia - z wykorzystaniem elementów rozgrzewki twórczej, myślenia pytajnego i kreatywnego kombinowania. Na ocenę 4,0 (dobry): - student zna i rozumie różne pojęcia kreatywności i postawy kreatywnej, wskazując na różnice pomiędzy kreatywnością a twórczością oraz rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych rozwijających twórcze myślenie i twórczą ekspresję. Student zna i rozumie istotę samodoskonalenia zawodowego, w tym rozumie znaczenie kreatywności dla samorozwoju, rozszerzając perspektywę na samego siebie oraz biorąc pod uwagę osobiste możliwości w zakresie tak zwanej codziennej kreatywności/twórczości. - Student potrafi projektować działania praktyczne w zakresie treningu kreatywności, stosując niektóre/pojedyncze elementy rozgrzewki twórczej, myślenia pytajnego, kreatywnej kombinacji oraz kreatywnej transformacji. - Student jest gotowy do budowania podstawowego warsztatu pracy w zakresie rozwijania i wspomagania kreatywności ucznia - z wykorzystaniem elementów rozgrzewki twórczej, myślenia pytajnego oraz kreatywnego kombinowania i transformowania. Na ocenę 4,5 (dobry plus): - student zna i rozumie różne pojęcia kreatywności i postawy kreatywnej ze zwróceniem uwagi na dyspozycje poznawcze, emocjonalno-motywacyjne i behawioralne. Wskazuje na różnice pomiędzy kreatywnością a twórczością oraz rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych rozwijających twórcze myślenie, z uwzględnieniem jego dywergencyjności i konwergencyjności oraz twórczą ekspresję. Student zna i rozumie istotę samodoskonalenia zawodowego, w tym rozumie znaczenie kreatywności dla samorozwoju, rozszerzając perspektywę na samego siebie oraz zwiększając osobiste możliwości w zakresie tak zwanej codziennej kreatywności/twórczości. - Student potrafi projektować działania praktyczne w zakresie treningu kreatywności, stosując właściwie dobrane elementy rozgrzewki twórczej, myślenia pytajnego, kreatywnej kombinacji, kreatywnej transformacji oraz twórczego rozwiązywania problemów. - Student jest gotowy do budowania podstawowego warsztatu pracy w zakresie rozwijania i wspomagania kreatywności ucznia - z wykorzystaniem różnorodnych elementów rozgrzewki twórczej, myślenia pytajnego oraz kreatywnego kombinowania, transformowania zmierzając do twórczego rozwiązywania problemów. Na ocenę 5,0 (bardzo dobry): - student zna i rozumie różne pojęcia kreatywności i postawy kreatywnej ze zwróceniem uwagi na dyspozycje poznawcze, emocjonalno-motywacyjne i behawioralne. Wskazuje na różnice pomiędzy kreatywnością a twórczością, akcentując jej aspekty i poziomy. Rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych rozwijających twórcze myślenie, z uwzględnieniem jego dywergencyjności i konwergencyjności oraz twórczą ekspresję. Student zna i rozumie istotę samodoskonalenia zawodowego, w tym rozumie znaczenie kreatywności dla samorozwoju, rozszerzając perspektywę na samego siebie oraz zwiększając osobiste możliwości w zakresie tak zwanej codziennej kreatywności/twórczości. Zwraca uwagę na kreatywność we współpracy. - Student potrafi projektować działania praktyczne w zakresie treningu kreatywności, stosując właściwie dobrane oraz różnorodne elementy rozgrzewki twórczej, myślenia pytajnego, kreatywnej kombinacji, kreatywnej transformacji oraz twórczego rozwiązywania problemów. Swoje pomysły potrafi modyfikować. - Student jest gotowy do budowania warsztatu pracy w zakresie rozwijania i wspomagania kreatywności ucznia - z wykorzystaniem różnorodnych elementów rozgrzewki twórczej, myślenia pytajnego oraz kreatywnego kombinowania, transformowania zmierzając do twórczego rozwiązywania problemów. Jest gotowy do modyfikowania/ulepszania warsztatu osobistej pracy z dzieckiem/uczniem w przestrzeni kreatywności. Na ocenę końcową składają się: 1. Obecność na zajęciach dydaktycznych - dopuszczalne są 2 nieobecności. Każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o jeden stopień. 2. Aktywność na zajęciach dydaktycznych wraz z udokumentowanymi (zaprezentowanymi/złożonymi na Platformie MS Teams) efektami pracy. 3. Merytoryczne opracowanie, prezentacja i złożenie na Platformie MS Teams autorskiego projektu zajęć warsztatowych rozwijających kreatywność dziecka/ucznia z wykorzystaniem struktury treningu kreatywności: 1. Podtytuł. 2. Wykorzystane środki/materiały/narzędzia dydaktyczne. 3. Grupa odbiorców - przedział wiekowy. 4. Rozgrzewka twórcza - zaciekawienie - wprowadzenie w kontekst. 5. Eksploracja - myślenie pytajne (2 ćwiczenia). 6. Kombinacja (2 ćwiczenia). 7. Transformacja (1 transformacja rysunkowa). 8. Heurystyka - twórcze rozwiązywanie problemów (mapa myśli i 1 ćwiczenie). Punktacja: 10 - 9 pkt - ocena 5,0 8,5 pkt - ocena 4,5 8 - 7 pkt - ocena 4,0 6,5 - 6 pkt - ocena 3,5 5,5 - 5 pkt - ocena 3,0 4,5 pkt i mniej - ocena 2,0 |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
II rok II stopnia - Pedagogika - studia stacjonarne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.