Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Historia literatury polskiej 1918-1945 WH-FP-I-1-HLP18-45
Semestr letni 2020/21
Ćwiczenia, grupa nr 2

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Historia literatury polskiej 1918-1945 WH-FP-I-1-HLP18-45
Zajęcia Semestr letni 2020/21 (2020/21_L) (zakończony)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 13:15 - 14:45
sala e-learning
e-learning jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: 18
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Wojciech Kudyba
Strona domowa grupy: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a13636e1d285d484582fd422b4044b6d4%40thread.tacv2/conversations?groupId=d473858b-31b3-4321-96f1-d4bcca95c93f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Literatura:

- J. Tuwim, Wiersze wybrane, oprac. M. Głowiński, Wrocław 1986. (BN I 184)

- J. Lechoń, Poezje, oprac. R. Loth, Wrocław 1990. (BN I 256)

- J. Iwaszkiewicz, Wiersze, t.1, Warszawa 1977.

- K. Wierzyński, Wybór poezji, oprac. K. Dybciak, Wrocław 1991. (BN I 275)

- M. Głowiński, Grupa literacka a model poezji. Przykład Skamandra, [w:] idem, Style odbioru: szkice o komunikacji literackiej, Kraków 1977 lub [w:] Z problemów literatury polskiej XX wieku, t. II: Literatura międzywojenna, pod red. A. Brodzkiej i Z. Żabickiego, Warszawa 1965.

- J. Kwiatkowski, Programy literackie, [w:] idem, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2002.

- T. Peiper, Nowe usta, [w:] idem, Pisma wybrane, oprac. S. Jaworski, Wrocław 1979. (BN I 235)

- J. Przyboś, Wybór poezji, oprac. E. Balcerzan i A. Legeżyńska, Wrocław 1989. (BN I 266)

- J. Sławiński, Koncepcja języka poetyckiego awangardy krakowskiej, Kraków 1998.

- J. Kwiatkowski, Świat poetycki Juliana Przybosia, Warszawa 1972.

- B. Schulz, Opowiadania. Wybór esejów i listów, Wrocław 1989. (BN I 264)

- W. P. Szymański, Wyznawca absolutu i materii - Bruno Schulz, [w:] Prozaicy dwudziestolecia międzywojennego. Sylwetki, red. B. Faron, Warszawa 1972

- W. Bolecki, Język poetycki i proza: twórczość Brunona Schulza, [w:] Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym, Wrocław 1982.

- W. Gombrowicz, Ferdydurke, Kraków 2007. (lub inne wydania)

- J. Błoński, Fascynująca Ferdydurke, [w:] Forma, śmiech i rzeczy ostateczne. Studia o Gombrowiczu, Kraków 1994.

- J. Błoński, O Gombrowiczu, [w:] Gombrowicz i krytycy, red. Z. Łapiński, Kraków-Warszawa, 1984.

- J. Jarzębski, Pojęcie „formy” u Gombrowicza, [w:] Gombrowicz i krytycy, red. Z Łapiński, Kraków-Warszawa, 1984.

- *Dominique de Roux, Rozmowy z Gombrowiczem, Paryż 1969.

- St. I. Witkiewicz, Pożegnanie jesieni. (dowolne wydanie)

- J. Błoński, Witkacy - sztukmistrz, filozof, estetyk, Kraków 2000.

- W. Bolecki, Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym, Kraków 1996.

- M. Werner, Wobec Nihilizmu. Gombrowicz, Witkacy, Warszawa 2009

- B. Leśmian, Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, Wrocław 1991. (BN I 217)

- K. Dybciak, „Wieczne odjazdy ku krańcom istnienia…”. Ontologia Leśmiana, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980.

- K. Dybciak, „Wywalczyć cudaczne prawo bytu…”. Antropologia Leśmiana, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980.

- M. Głowiński, Zaświat przedstawiony. Szkice o poezji Bolesława Leśmiana, Warszawa 1981.

- S. Żeromski, Przedwiośnie, Wrocław 1982. (BN I 242)

- A. Hutnikiewicz, „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego, Warszawa 1971.

- L. Staff, Poezje (1915-1944), t. 3, Warszawa 1953. (lub inne wydanie z tomikami Wysokie drzewa i Barwa miodu)

- J. Kwiatkowski, U podstaw liryki Leopolda Staffa, Warszawa 1966.

- W. Madyda, Motywy antyczne w poezji Leopolda Staffa, Wrocław 1962.

- J. Iwaszkiewicz, Opowiadania wybrane. Wrocław 2001. (BN I 303)

- R. Przybylski, Eros i Tanatos. Proza Jarosława Iwaszkiewicza 1916-1938, Warszawa 1970.

- W. Kubacki, Proza Iwaszkiewicza, [w:] Krytyk i twórca, Łódź 1948.

- J. Czechowicz, Wybór poezji, Wrocław 1985. (BN I 199)

- T. Kłak, Czechowicz – mity i magia, Kraków 1973.

- Cz. Miłosz, Trzy zimy. Głosy o wierszach, red. R. Gorczyńska i P. Kłoczowski, Londyn 1987.

- W. Sebyła, Poezje zebrane, wstęp A. Makowiecki, Warszawa 1981.

- K. Dybciak, Drugi, prawdziwy debiut Miłosza, [w:] idem, Trudne spotkania. Literatura polska XX wieku wobec religii, Kraków 2005.

- K. Dybciak, W kręgu mitu katastroficznego, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980.

- A. Z. Makowiecki, Zapomniany poeta ciemnej wyobraźni, [w:] W. Sebyła, Poezje zebrane. wstęp A. Makowiecki, Warszawa 1981.

- B. Miciński, Podróże do piekieł, [w:] idem, Pisma zebrane. Podróże do piekieł, t. 1, Warszawa 2011.

- Hasło Esej, [w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in. Wrocław 1992.

- K. Dybciak, Inwazja eseju, Pamiętnik literacki 1977, z. 4.

- K. K. Baczyński, Wybór poezji, Wrocław 1989. (BN I 265)

- T. Gajcy, Wybór poezji. Misterium niedzielne, Wrocław 1992. (BN I 283)

- S. Stabro, Chwila bez imienia. O poezji K.K. Baczyńskiego, Chotomów 1992.

- J. Kwiatkowski, Potop i posąg, [w:] Klucze do wyobraźni, Kraków 1973.

- W. P. Szymański, Przerwana młodość (poezja T.G.), [w:] idem, Neosymbolizm, Kraków 1973.

- J. Kwiatkowski, Ciemny dialog, [w:] Klucze do wyobraźni, Kraków 1973.

Zakres tematów:

Zaznajomienie studenta z wybranymi utworami współczesnej literatury polskiej, powstałymi w okresie od 1918 do 1945 roku. Pokazanie ich na tle epoki, prądów literackich itp. Student doskonali sztukę interpretacji, myślenia otwartego, umiejętność porównywania faktów literackich

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Pogadanka, heureza dyskusja praca z tekstem prezentacja multimedialna

Metody i kryteria oceniania:

1. Ocenę niedostateczną uzyskuje student, który nie spełnił wymogów określonych dla oceny dostatecznej.

2. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który posiadł elementarną wiedzę z zakresu historii literatury polskiej 1918-1945. Umie wymienić najważniejszych autorów oraz dokonać charakterystyki ich twórczości. Zna najważniejsze gatunki uprawiane w tym okresie. Potrafi wskazać cechy dystynktywne twórczości omawianych na zajęciach pisarzy i osadzić ich na historycznoliterackiej mapie. Ma też świadomość wagi literatury polskiej 1918-1945, jej przełomowego charakteru oraz wpływów jakie jej twórcy wywarli na najnowszą literaturę.

3. Ocena dobrą otrzymuje student, który potrafi dokonać biegłej charakterystyki omawianych autorów i ich twórczości.

Potrafi ustosunkować się do kwestii genologicznych, polemik i kontrowersji badawczych dotyczących historii literatury polskiej 1918-1945. Posługuje się swobodnie odniesieniami do innych okresów literackich, umie wskazać ślady ich wpływu na literaturę XX wieku. Potrafi przywołać przykłady późniejszego znaczenia autorów tego okresu. Przejawia zainteresowanie

aktualnym stanem badań, a swoje zdanie potrafi ująć w spójny i logiczny sposób, posługując się poprawną polszczyzną i używając fachowej nomenklatury. Ma pogłębioną świadomość wagi literatury lat 1918-1945 i wpływów jakie wywarła ona na najnowszą literaturę polską i europejską.

4. Ocenę bardzo dobrą uzyskuje student, który spełnia kryteria oceny dobrej. Nadto wykazuje pogłębioną znajomość historii literatury polskiej 1918-1945 (również spoza listy lektur przeznaczonych na zajęcia) i zna najnowszy stan badań dotyczących epoki.

Uwagi:

Brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.