Polskie prawo karne [WK-S-K2-W]
Semestr letni 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Polskie prawo karne [WK-S-K2-W] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/21 [2020/21_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Arkadiusz Mróz | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Akty prawne: 1. ustawa z dnia 6 czerwca 1997 roku Kodeks karny (t.j. Dz.U. 2020, poz. 1444 ze zm.). Literatura: 1. L. Gardocki, Prawo karne, Warszawa 2019. 2. V. Konarska-Wrzosek, A. Marek, Prawo karne, Warszawa 2019. 3. R.A. Stefański (red.), Kodeks karny. Komentarz, Warszawa 2020. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pojęcie prawa karnego; funkcje i zasady prawa karnego; ustawa karna i jej obowiązywanie. 2. Pojęcie przestępstwa - klasyfikacja przestępstw; struktura przestępstwa; formy popełnienia przestępstwa; zbieg przestępstw. 3. Wyłączenie odpowiedzialności karnej - kontratypy; wyłączenie winy sprawcy; znikoma szkodliwość społeczna czynu. 4. Kara - pojęcie, teorie i rodzaje kar. Zaniechanie ukarania sprawcy. 5. Środki karne, przepadek i środki kompensacyjne. 6. Sądowy wymiar kary; nadzwyczajne złagodzenie i zaostrzenie wymiaru kary. 7. Warunkowe umorzenie postępowania karnego, warunkowe zawieszenie wykonania kary, warunkowe przedterminowe zwolnienie z odbywania kary. 8. Środki zabezpieczające. 9. Przedawnienie. Zatarcie skazania. 10. Wybrane przestępstwa z części szczególnej Kodeksu karnego i innych wybranych ustaw. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Metody dydaktyczne (ćwiczenia): - praca z tekstem aktów prawnych (analiza treści przepisów); - przedstawianie i analiza stanowiska doktryny i orzecznictwa w omawianych kwestiach; - prezentacja i omówienie przykładowych dokumentów; - rozwiązywanie kazusów; - studium przypadku; - dyskusja; - praca w grupach; - indywidualna lektura wskazanej literatury oraz orzecznictwa. Warunki zaliczenia ćwiczeń: - obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach); - aktywny udział w zajęciach; - pozytywny wynik kolokwium i końcowego zaliczenia. Forma zaliczenia - kolokwium: - pisemne kolokwium oraz rozwiązanie kazusu. Kryteria zaliczenia ćwiczeń: - pozytywna ocena merytorycznego przygotowania do zajęć i aktywności podczas zajęć (każdy student zostanie oceniony przez prowadzącego; ocena będzie dotyczyła merytorycznego przygotowania studenta do zajęć i zaangażowania w ich przebieg); - pozytywna ocena znajomości treści programowych przedmiotu. Na ocenę końcową z ćwiczeń składają się następujące elementy: - obecność na zajęciach; - merytoryczne przygotowanie do zajęć i aktywność podczas zajęć; - ocena uzyskana z pisemnego kolokwium. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: - ocena 2 (ndst) - student nie zna podstawowych pojęć i instytucji z zakresu prawa karnego; nie zna treści przepisów; nie ma wiedzy z zakresu doktryny oraz judykatury; - ocena 3 (dst) - student w ograniczonym stopniu zna podstawowe pojęcia i instytucje z zakresu prawa karnego; ma słabo uporządkowaną wiedzę z treści przepisów oraz zagadnień prawnych powstałych na tym tle; posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych kontrowersji i problemów omawianych w doktrynie; słabo także orientuje się w judykaturze; - ocena 4 (db) - student zna podstawowe pojęcia i instytucje z zakresu prawa karnego; ma dość dobrze uporządkowaną wiedzę z treści przepisów oraz zagadnień prawnych powstałych na tym tle; posiada średnio uporządkowaną wiedzę na temat najważniejszych kontrowersji i problemów omawianych w doktrynie; dość dobrze orientuje się w judykaturze; - ocena 5 (bdb) - student zna podstawowe pojęcia i instytucje z zakresu prawa karnego; ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę z treści przepisów oraz zagadnień prawnych powstałych na tym tle; posiada dobrze uporządkowaną wiedze na temat najważniejszych kontrowersji i problemów omawianych w doktrynie oraz orientuje się w judykaturze. Umiejętności: - ocena 2 (ndst) - student nie potrafi analizować treści przepisów oraz przedstawiać zagadnień prawnych; niedostatecznie formułuje w mowie i piśmie zagadnienia z zakresu prawa karnego i nie potrafi prezentować poglądów doktryny oraz rozstrzygnięć judykatury; nie potrafi znajdować i wykorzystywać źródeł informacji z zakresu prawa karnego; - ocena 3 (dst) - student w ograniczonym stopniu potrafi analizować treść przepisów oraz przedstawiać zagadnienia prawne; słabo formułuje w mowie i piśmie zagadnienia z zakresu prawa karnego i częściowo potrafi prezentować poglądy doktryny oraz rozstrzygnięcia judykatury; słabo potrafi znajdować i wykorzystywać źródła informacji z zakresu prawa karnego; - ocena 4 (db) - student potrafi właściwie analizować treść przepisów oraz przedstawiać zagadnienia prawne; dobrze formułuje w mowie i piśmie zagadnienia z zakresu prawa karnego i zadowalająco potrafi prezentować poglądy doktryny oraz rozstrzygnięcia judykatury; dość dobrze potrafi znajdować i wykorzystywać źródła informacji z zakresu prawa karnego; - ocena 5 (bdb) - student potrafi całkowicie poprawnie analizować treść przepisów oraz przedstawiać zagadnienia prawne; bardzo dobrze formułuje w mowie i piśmie zagadnienia z zakresu prawa karnego i bardzo dobrze potrafi prezentować poglądy doktryny oraz rozstrzygnięcia judykatury; bezbłędnie potrafi znajdować i wykorzystywać źródła informacji z zakresu prawa karnego. Kompetencje: - ocena 2 (ndst) - student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu rozwiązanie problemów z zakresu prawa karnego - np. rozwiązania kazusów, sporządzenia opinii, analiz, referatów; nie angażuje się w przebieg zajęć i nie przedstawia własnych poglądów i krytycznych wypowiedzi; - ocena 3 (dst) - student słabo potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu rozwiązanie problemów z zakresu prawa karnego - np. rozwiązania kazusów, sporządzenia opinii, analiz, referatów; okazjonalnie angażuje się w przebieg zajęć i przedstawia własne poglądy i krytyczne wypowiedzi; - ocena 4 (db) - student potrafi dobrze zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu rozwiązanie problemów z zakresu prawa karnego - np. rozwiązania kazusów, sporządzenia opinii, analiz, referatów; często i aktywnie angażuje się w przebieg zajęć i przedstawia własne poglądy i krytyczne wypowiedzi; - ocena 5 (bdb) - student potrafi bardzo dobrze zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu rozwiązanie problemów z zakresu prawa karnego - np. rozwiązania kazusów, sporządzenia opinii, analiz, referatów; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg zajęć i przedstawia własne poglądy i krytyczne wypowiedzi. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
ECTS (ćwiczenia): Udział w ćwiczeniach: 30h - 1 ECTS Przygotowanie do ćwiczeń: 15h - 1/2 ECTS Przygotowanie do kolokwium: 15h - 1/2 ECTS RAZEM: 60h - 2 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.