Prawo karne I semestr [WP-PR-PKr-Isem-ćw]
Semestr zimowy 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 7
Przedmiot: | Prawo karne I semestr [WP-PR-PKr-Isem-ćw] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021/22_Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 7 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 29 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 28 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Piotr Zakrzewski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. W. Wróbel, A. Zoll, Polskie prawo karne. Część ogólna, Wydawnictwo Znak 2012; 2. J. Majewski, Kodeks karny. Komentarz do zmian 2015, Wolters Kluwer 2015. Literatura uzupełniająca: 1. W. Wróbel, A. Zoll (red.), Kodeks karny. Część ogólna. Tom I. Komentarz do art. 1-52 (cz.1), Wolters Kluwer 2016; 2. W. Wróbel, A. Zoll (red.), Kodeks karny. Część ogólna. Tom I. Komentarz do art. 53-116 (cz. 2), Wolters Kluwer 2016; 3. W. Wróbel (red.), Nowelizacja prawa karnego 2015. Komentarz 2015, Kraków 2015. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Pan zajęć: DATA / TEMAT ZAJĘĆ / MATERIAŁY DO PRZECZYTANIA 05.10.2021 Zajęcia wprowadzające - Funkcje prawa karnego 12.10.2021 Struktura przestępstwa /Skrypt, Podręcznik, Komentarz do art. 1 k.k. 19.10.2021 Struktura przestępstwa, norma sankcjonująca i sankcjonowana /Skrypt, Podręcznik 26.11.2021 Typologia przestępstw / Skrypt, Podręcznik 09.11.2021 Typologia przestępstw, schemat rozwiązywania kazusów / Skrypt, Schemat rozwiązywania kazusów, Podręcznik 16.11.2021 Prawo karne intertemporalne, prawo karne międzynarodowe / Skrypt, Podręcznik, Komentarz do art. 4, 5, 6 23.11.2021 Omówienie typów szczególnych, Kolokwium - test/ Skrypt 30.11.2021 Obiektywne przypisanie skutku przy działaniu / Skrypt, Kazusy, Podręcznik 07.12.2021 Obiektywne przypisanie skutku przy zaniechaniu / Skrypt, Kazusy, Podręcznik, Komentarz do art. 2 k.k. 14.12.2021 Strona podmiotowa - umyślność, nieumyślność i błędy / Skrypt, Kazusy, Podręcznik, Komentarz do art. 8 i 9 k.k. 21.12.2021 Strona podmiotowa - umyślność kazusy / Skrypt, Kazusy, Podręcznik 04.01.2022 Strona podmiotowa - nieumyślność kazusy / Skrypt, Kazusy, Podręcznik 11.01.2022 Formy stadialne, usiłowanie, przygotowanie, czynny żal / Skrypt, Kazusy, Podręcznik, Komentarz do art. 13, 14, 15, 16, 17 k.k. 18.01.2022 Formy stadialne - kazusy / Skrypt 25.01.2022 Kolokwium - test, |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Stosowane metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji osiągniętych efektów kształcenia: Ćwiczenia prowadzone są tylko w nieznacznej części metodą wykładu informacyjne (konwencjonalnego), gdyż studenci zobowiązani są do przygotowania się do zajęć z przesłanych im na początku semestru (na cały semestr) skryptów, wskazanych na początku semestru w planie zajęć adekwatnych części podręcznika oraz komentarza do Kodeksu karnego. W trakcie ćwiczeń ciągła i usystematyzowana wypowiedź prowadzącego zmierza li tylko do usystematyzowania zdobytej w trakcie samodzielnego uczenia się wiedzy posiadanej przez studentów. Nieprzygotowanie się studentów do zajęć uniemożliwia im aktywne uczestnictwo w zajęciach, co stanowi wystarczający bodziec do systematycznej pracy. Ponadto w trakcie zajęć mogą mieć miejsce kartkówki, w ramach których studenci zobowiązani są do udzielenia odpowiedzi pisemnej na zadane pytania. Studenci zobowiązani są do zadawania pytań i czynienia notatek. W trakcie ćwiczeń zadawane są studentom pytania kontrolne, aby pomóc im utrzymać należytą uwagę oraz pomóc podążać za tokiem prezentowanej materii. Studentom tylko w nieznacznej części prezentowana jest gotowa wiedza naukowa w formie wypowiedzi ustnej. Ćwiczenia zawierają elementy konwersatoryjne, w trakcie których studenci wykazują się bezpośrednią aktywnością, skierowaną na rozwiązanie problemów teoretycznych lub praktycznych związanych o prawem karnym - częścią ogólną. Studenci uczą się poszukiwania odpowiedzi, dochodzenia do prawdy i bronienia własnego stanowiska związanego z analizowaną w trakcie konkretnych zajęć materią. W trakcie ćwiczeń stosowane są także metody poszukujące (samodzielnego uczenia się), w tym klasyczna metoda problemowa, gdyż w trakcie ćwiczeń studenci są zobowiązani do samodzielnego rozwiązania problemu związanego z zakwalifikowaniem zarysowanego stanu faktycznego pod rozwiązania prawokarne, częstokroć ma to miejsce w trakcie pracy w grupach dwu - czteroosobowych. Nierzadko w trakcie ćwiczeń wprowadzana jest metoda giełdy pomysłów (burzy mózgów), w trakcie której studenci są stymulowani do zgłaszania pomysłów i skojarzeń mających na celu rozwiązanie jakiegoś problemu. Ćwiczenia skupiają się w dużej mierze na ćwiczeniach warsztatowych i praktycznych polegających na studium przypadku, które ogniskuje się na szczegółowej analizie konkretnego kazusu o tematyce związanej z prawem karnym - częścią ogólną a następnie wyciąganiu wniosków, dokonywaniu porównań, uogólnień. W tym przypadku również studenci pracują w grupach a następnie referują wyniki swojej pracy. W trakcie ćwiczeń wprowadzana jest też forma dyskusji Oxfordzkiej, która ma sformalizowany charakter, gdyż studentom zostaje narzucona przynależność do jednej z dwóch spierających się w ramach dyskusji grup, co zmusza ich do szukania argumentów również za tezami, z którymi się osobiście nie zgadzają. Weryfikacja nabywanych umiejętności i postaw następuje w trakcie ćwiczeń a nabywanej wiedzy w poprzez trzy kolokwia, dwóch obligatoryjnych, mających formę rozbudowanego zamkniętego testu (21 pytań), który zawiera pytania problemowe oraz trzeciego, fakultatywnego, w postaci rozbudowanej wypowiedzi pisemnej polegającej na kwalifikacji stanu faktycznego pod określone przepisy z części ogólnej i szczególnej prawa karnego materialnego. Student otrzymuje pół oceny w górę za uzyskanie oceny 4,5 lub 5 z rozwiązania kazusu. Rozwiązanie kazusu nastąpi w dniu ostatnich zajęć na platformie e-uksw. Dopuszczalne są 2 nieobecności na zajęciach. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Umiejętności: PR_U01 posługiwanie się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych lub historycznych (uchylonych) tekstów Kodeksu karnego, także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych (2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie. (3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy przepisów obowiązujących w przedmiotowym zakresie. (4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i dogmatycznych. (5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretycznoprawną i dogmatyczną w przedmiotowym zakresie. PR_U02 wykorzystywanie wiedzy teoretycznej z zakresu prawa karnego materialnego do opisu, analizy i rozwiazywania konkretnych spraw prawnych (2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie. (3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy przepisów obowiązujących w przedmiotowym zakresie. (4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i dogmatycznych. (5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretycznoprawną i dogmatyczną w przedmiotowym zakresie. PR_U03 analizowanie roli norm prawnych prawa karnego materialnego w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk społecznych (2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie. (3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy i rozwiązania stanów prawnych. (4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i praktycznych. (5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretycznoprawną i dogmatyczną w przedmiotowym zakresie. PR_U04 prognozowanie i modelowanie złożonych procesów społecznych, wykorzystując w tym celu właściwe metody tworzenia, interpretacji i stosowania norm prawnych z zakresu prawa karnego materialnego oraz nowoczesne technologie informacyjne i systemy wyszukiwawcze 2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie. (3) Umiejętności studenta obejmują podstawowe zagadnienia składające się na problematykę ćwiczeń. (4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie odnoszą się do pełnego spectrum zagadnień składających się na problematykę ćwiczeń. (5) Student swobodnie, z pełną poprawnością merytoryczną prognozuje i modeluje złożone procesy społeczne. PR_U05 wiązanie zdobytej wiedzy teoretycznej z zakresu prawa karnego materialnego z opisywaniem, wyjaśnianiem lub oceną współczesnych oraz historycznych zjawisk gospodarczych, kulturowych i społecznych zachodzących w Polsce i na świecie (2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie. (3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy i rozwiązania stanów prawnych. (4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i praktycznych. (5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretycznoprawną i dogmatyczną w przedmiotowym zakresie. PR_U07 projektowanie i tworzenie rożnych prac pisemnych w języku polskim, stosowanym w prawie karnym materialnym, w tym pism procesowych oraz analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym 2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie. (3) Umiejętności studenta obejmują podstawowe zagadnienia składające się na problematykę ćwiczeń. (4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie odnoszą się do pełnego spectrum zagadnień składających się na problematykę ćwiczeń. (5) Student swobodnie, z pełną poprawnością merytoryczną projektuje i tworzy wystąpienia ustne dotyczące różnych problemów prawa karnego, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym PR_U09 projektowanie i tworzenie wystąpień ustnych w języku polskim, stosowanym w prawie karnym materialnym, w zakresie, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym 2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie. (3) Umiejętności studenta obejmują podstawowe zagadnienia składające się na problematykę wykładu. (4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie odnoszą się do pełnego spectrum zagadnień składających się na problematykę wykładu. (5) Student swobodnie, z pełną poprawnością merytoryczną projektuje i tworzy wystąpienia ustne dotyczące różnych problemów prawa karnego, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym. Kompetencje: PR_K01: Student rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i konstrukcji normatywnych, w tym dogmatycznych i teoretycznoprawnych, dotyczących przypisania odpowiedzialności za typ czynu zabronionego opisanego w Kodeksie karnym, ma świadomość zmienności uwarunkowań będących podstawą ich kształtowania oraz funkcjonowania w praktyce. (2) Student nie posiada kompetencji w przedmiotowym zakresie. (3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym. (4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu dobrym. (5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się, zauważa i rozumie wpływ uwarunkowań na zmieniające się przepisy, kształt instytucji i konstrukcji normatywnych, w tym dogmatycznych i teoretycznoprawnych, dotyczących przypisania odpowiedzialności za typ czynu zabronionego opisanego w Kodeksie karnym. PR_K02: Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z oceną zastosowania konkretnych narzędzi interpretacyjnych i poglądów doktryny oraz potrafi przypisać określone typy czynów zabronionych, w tym zaszeregować znamiona, do konkretnych stanów faktycznych. (2) Student nie posiada kompetencji w przedmiotowym zakresie. (3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym. (4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu dobrym. (5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się, z zauważalną swobodą identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z oceną zastosowania konkretnych narzędzi interpretacyjnych i poglądów doktryny oraz potrafi przypisać określone typy czynów zabronionych, w tym zaszeregować znamiona, do konkretnych stanów faktycznych. PR_K03; Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych, uwzględniając aspekty prawne i polityczne. (2) Student nie posiada kompetencji w przedmiotowym zakresie. (3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym. (4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu dobrym. (5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się, wykazuje wszechstronność w zakresie realizowanych prac. PR_K04 określanie priorytetów w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie (2) Student nie posiada kompetencji w przedmiotowym zakresie. (3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym. (4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu dobrym. (5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się. Na ocenę niedostateczną (2): EK1: nie umie formułować opisu prostych i średnio-skomplikowanych stanów faktycznych z punktu widzenia przepisów karnych ani też dokonywać ich prawnokarnej oceny. EK2: nie potrafi posługiwać się siatką terminologiczną "języka prawa karnego" w zakresie niezbędnym dla sprawnego i rzetelnego wykonywania w przyszłości zawodu prawniczego. EK3: nie potrafi interpretować oraz krytycznie oceniać przepisów karnych. EK4: nie potrafi pracować i współdziałać w grupie wykonując zadania z zakresu prawa karnego (rozwiązywanie kazusów). EK5: nie rozumie potrzeby stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa karnego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie. Na ocenę dostateczną, dostateczną plus (3, 3,5): EK1: ma zadowalająco rozwiniętą umiejętność formułowania opisu prostych i średnio-skomplikowanych stanów faktycznych z punktu widzenia przepisów karnych oraz dokonywania ich prawnokarnej oceny. EK2: potrafi prawidłowo posługiwać się siatką terminologiczną "języka prawa karnego" w zakresie niezbędnym dla sprawnego i rzetelnego wykonywania w przyszłości zawodu prawniczego. EK3: potrafi interpretować oraz krytycznie oceniać przepisy karne, wykorzystując do tego celu orzecznictwo sądowe oraz dorobek doktryny na poziomie zadowalającym. EK4: docenia pracę w grupie wykonując zadania z zakresu prawa karnego (rozwiązywanie kazusów). EK5: rozumie potrzebę uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa karnego. Na ocenę dobrą, dobrą plus (4, 4,5): EK1: ma dobrze rozwiniętą umiejętność formułowania opisu prostych i średnio-skomplikowanych stanów faktycznych z punktu widzenia przepisów karnych oraz dokonywania ich prawnokarnej oceny. EK2: nie tylko potrafi prawidłowo posługiwać się siatką terminologiczną "języka prawa karnego" w zakresie niezbędnym dla sprawnego i rzetelnego wykonywania w przyszłości zawodu prawniczego, ale też czyni to względnie swobodnie. EK3: potrafi samodzielnie interpretować oraz krytycznie oceniać przepisy karne, wykorzystując do tego celu orzecznictwo sądowe oraz dorobek doktryny. EK4: potrafi pracować i w współdziałać w grupie wykonując zadania z zakresu prawa karnego (rozwiązywanie kazusów). EK5: dobrze rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa karnego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie Na ocenę bardzo dobrą (5): EK1: nie tylko bardzo dobrze umie formułować opis prostych i średnio-skomplikowanych stanów faktycznych z punktu widzenia przepisów karnych oraz dokonywać ich prawnokarnej oceny, ale też w wypadku okoliczności, które mogą być różnie interpretowane, potrafi zidentyfikować możliwe konkurencyjne interpretacje oraz wskazać mocne i słabe strony każdej z nich. EK2: potrafi biegle posługiwać się siatką terminologiczną "języka prawa karnego" w zakresie niezbędnym dla sprawnego i rzetelnego wykonywania w przyszłości zawodu prawniczego. EK3: bardzo dobrze potrafi w sposób samodzielny interpretować oraz krytycznie oceniać przepisy karne, wykorzystując do tego celu orzecznictwo sądowe oraz dorobek doktryny. EK4: potrafi aktywnie i kreatywnie zarządzać grupą wykonując zadania z zakresu prawa karnego (rozwiązywanie kazusów). EK5: bardzo dobrze rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa karnego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
ćwiczenia obowiązkowe dla II roku Prawa stacjonarnego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.