Postępowanie administracyjne [WP-PR-POA-ćw]
Semestr letni 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 9
Przedmiot: | Postępowanie administracyjne [WP-PR-POA-ćw] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021/22_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 9 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 27 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dagmara Gut | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. T. Woś (red.) Postępowanie administracyjne, Warszawa 2017; 2. M. Wierzbowski (red.), Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2022; 3. W. Federczyk, M. Klimaszewski, B. Majchrzak, Postępowanie administracyjne, Warszawa 2018. Literatura uzupełniająca: 1. B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2022; 2. E. Ochendowski, Postępowanie administracyjne ogólne, egzekucyjne i sądowoadministracyjne. Wybór orzecznictwa, Toruń 2014; 3. M. Jaśkowska, A. Wróbel, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2020; 4. T. Jędrzejewski, M. Masternak, P. Rączka, Administracyjne postępowanie egzekucyjne, Toruń 2020. Akty prawne: - Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2000 ze zm.); - Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 479 ze zm.). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zakres obowiązywania kodeksu postępowania administracyjnego 2. Zasady ogólne postępowania administracyjnego 3. Organy administracji publicznej w postępowaniu administracyjnym 4. Strony i inni uczestnicy postępowania administracyjnego 5. Przebieg postępowania administracyjnego 6. Rozstrzygnięcia w postępowaniu administracyjnym 7. Weryfikacja decyzji i postanowień w administracyjnym toku instancji 8. Weryfikacja decyzji i postanowień w wewnątrzadministracyjnych trybach nadzwyczajnych; 9. Opłaty i koszty w postępowaniu administracyjnym; 10. Postępowania uproszczone w kodeksie postępowania administracyjnego 11. Podstawowe pojęcia i instytucje postępowania egzekucyjnego (zakres egzekucji, podmioty, środki egzekucyjne, środki prawne) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody dydaktyczne: - metody problemowe (np. sytuacyjna); - ćwiczenia praktyczne (analiza testów prawnych, tekstów doktryny i orzecznictwa sądów administracyjnych, rozwiązywanie kazusów, pisanie projektów decyzji, postanowień, podań i środków zaskarżenia); - dyskusje problemowe (prezentacje, debaty). Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: - pisemne sprawdzenie stopnia utrwalenia materiału z zajęć (kolokwium końcowe); - ustne odpowiedzi lub kartkówki w toku zajęć; - aktywność na zajęciach (wypowiedzi w ramach wspólnego rozwiązywania kazusów oraz sporządzania pism; przygotowywanie zadanych analiz orzecznictwa i piśmiennictwa; uczestnictwo w debatach na wcześniej ustalony i opracowany temat). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne (5 pytań otwartych: 3 z postępowania administracyjnego; 2 z postępowania egzekucyjnego w administracji) - 80 % Aktywność na zajęciach - 20 % Kryteria oceniania: Na ocenę bdb. (5) - Student: E1: dostrzega potrzebę pogłębiania, aktualizowania i uporządkowania wiedzy na temat postępowania administracyjnego w stosunku do wszystkich zagadnień objętych przedmiotem nauczania (np. opracowując zagadnienia i prezentując wyniki). E2: pracuje samodzielnie i w grupie (często uczestnicząc w dyskusji i prezentując krytyczny punkt widzenia bądź wskazując własne oryginalne pomysły i opinie) przy rozwiązywaniu zadań związanych ze stosowaniem przepisów postępowania administracyjnego. E3: dostrzega dylematy związane z interpretacją i stosowaniem przepisów postępowania administracyjnego, rozstrzygając je przy wykorzystaniu regulacji prawnych i zasad etycznych. E4: potrafi dokonać klasyfikacji, analizy i interpretacji ustawowych przesłanek instytucji i regulacji procesowych (potrafi podać wszystkie elementy regulacji w danym przedmiocie, dokonać ich porównania i oceny). E5: dobiera odpowiednie regulacje prawne do zadanych problemów z zakresu postępowania administracyjnego, na ich podstawie potrafi prawidłowo rozwiązać problemy prawne. E6: dobiera formę aktu stosowania prawa do zadanych okoliczności, umie sporządzić prawidłowy projekt decyzji lub postanowienia wydanego w postępowaniu administracyjnym. E7: wskazuje odpowiednie do zadanych okoliczności środki prawne przysługujące w postępowaniu administracyjnym, potrafi zrealizować stawiane im wymagania prawne i sformułować zarzuty konkretnych naruszeń prawa. Na ocenę db. (4) - Student: E1: dostrzega potrzebę pogłębiania, aktualizowania i uporządkowania wiedzy na temat postępowania administracyjnego, w stosunku do większości zagadnień objętych przedmiotem nauczania (więcej niż połowy), podejmuje działania zmierzające w tym celu (np. opracowując zagadnienia i prezentując wyniki). E2: pracuje samodzielnie i w grupie (czasami uczestnicząc w dyskusji) przy rozwiązywaniu zadań związanych ze stosowaniem przepisów postępowania administracyjnego. E3: dostrzega problemy związane ze stosowaniem przepisów postępowania administracyjnego (np. brak bezstronności pracowników organów i sędziów, szybkość a wnikliwość postępowania), starając się je rozstrzygnąć przy wykorzystaniu regulacji prawnych i zasad etycznych. E4: potrafi dokonać klasyfikacji, analizy i interpretacji ustawowych przesłanek instytucji i regulacji procesowych (potrafi podać prawie wszystkie elementy regulacji w danym przedmiocie, dokonać ich porównania). E5: dobiera odpowiednie regulacje prawne do zadanych problemów z zakresu postępowania administracyjnego, na ich podstawie potrafi rozwiązać z pojedynczymi błędami problemy prawne. E6: dobiera formę aktu stosowania prawa do zadanych okoliczności, umie sporządzić w zasadzie prawidłowy projekt decyzji lub postanowienia wydanego w postępowaniu administracyjnym. E7: wskazuje odpowiednie do zadanych okoliczności środki prawne przysługujące w postępowaniu administracyjnym, potrafi zrealizować stawiane im wymagania prawne. Na ocenę dst. (3) - Student: E1: dostrzega potrzebę pogłębiania, aktualizowania i uporządkowania wiedzy na temat postępowania administracyjnego, jednak jedynie w stosunku do części zagadnień objętych przedmiotem nauczania (mniej niż połowy), podejmuje działania zmierzające w tym celu (np. opracowując zagadnienia i prezentując wyniki). E2: próbuje pracować samodzielnie, lecz nie współdziała w grupie (nie uczestniczy w dyskusji) przy rozwiązywaniu zadań związanych ze stosowaniem przepisów postępowania administracyjnego. E3: dostrzega kilka ogólnych problemów związanych ze stosowaniem przepisów postępowania administracyjnego (np. brak bezstronności pracowników organów i sędziów), nie zawsze umiejąc je rozstrzygnąć przy wykorzystaniu regulacji prawnych i zasad etycznych. E4: potrafi dokonać klasyfikacji i niepełnej analizy ustawowych przesłanek instytucji i regulacji procesowych (potrafi podać jedynie kilka elementów regulacji w danym przedmiocie). E5: dobiera odpowiednie regulacje prawne do zadanych problemów z zakresu postępowania administracyjnego, na ich podstawie potrafi jednak rozwiązać tylko pojedyncze problemy prawne. E6: dobiera formę aktu stosowania prawa do zadanych okoliczności, sporządza z błędami projekt decyzji lub postanowienia wydanego w postępowaniu administracyjnym. E7: wskazuje odpowiednie do zadanych okoliczności środki prawne przysługujące w postępowaniu administracyjnym i ich podstawę prawną Na ocenę ndst. (2) - Student: E1: nie dostrzega potrzeby pogłębiania, aktualizowania i uporządkowania wiedzy na temat postępowania administracyjnego, nie podejmuje działań zmierzających w tym celu. E2: nie pracuje i nie współdziała w grupie w celu rozwiązywania zadań związanych ze stosowaniem przepisów postępowania administracyjnego. E3: nie próbuje identyfikować i rozstrzygać dylematów związanych ze stosowaniem przepisów postępowania administracyjnego, nie łączy zdobytej wiedzy z zasadami etycznymi. E4: nie umie klasyfikować, analizować i interpretować (zgodnie z zasadami logicznego myślenia i rozumowania) regulacji prawnych w zakresie postępowania administracyjnego. E5: nie potrafi rozwiązywać konkretnych problemów z zakresu postępowania administracyjnego przy zastosowaniu odpowiednich regulacji prawnych. E6: nie umie dobrać formy aktu stosowania prawa do zadanych okoliczności i nie umie sporządzić projektu decyzji lub postanowienia wydanego w postępowaniu administracyjnym. E7: nie potrafi wskazać odpowiednich do zadanych okoliczności środków prawnych przysługujących w postępowaniu administracyjnym i ich podstawy prawnej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
ćwiczenia obowiązkowe dla II roku Prawa stacjonarnego dodatkowe materiały: Moodle UKSW |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.