Metodologia badań naukowych [WP-PRZ-mbnauk]
Semestr letni 2021/22
Warsztaty,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodologia badań naukowych [WP-PRZ-mbnauk] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021/22_L]
(zakończony)
Warsztaty [WAR], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Andrzej Pogłódek | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. J. Apanowicz, Metodologia ogólna, Gdynia 2002; 2. J. Apanowicz, Metodologiczne elementy procesu poznania naukowego w teorii organizacji i zarządzania, Gdynia 2000; 3. W. W. Skarbek, Wybrane zagadnienia metodologi nauk społecznych, Piotrków Trybunalski 2013; 4. J. Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Warszawa 2005 Literatura uzupełniająca: 1. J. Zieliński, Metodologia pracy naukowej, Warszawa 2012; 2. R. K. Yin, Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody, Warszawa 2015; 3. D. Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2021; 4. D. Silverman, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2021; 5. J. W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Warszawa 2013; 6. Z. Hajduk, Ogólna metodologia nauk, Lublin 2001. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Badania i wiedza naukowa (wiedza przednaukowa lub zmysłowo-percepcyjna, krytyczno-refleksyjna i naukowa, charakterystyka wiedzy naukowej; pojęcie nauki, klasyfikacja nauk, przedmiot wiedzy nauk społecznych i prawnych). 2. Pojęcie prawa. Różne sposoby pojmowania prawa. 3. Proces badań naukowych (pojęcie, charakterystyka i cele badań naukowych, rola badawcza, etapy badań naukowych). 4. Metody badawcze stosowane w naukach prawnych (metody epistemologiczne i nauki prawne; metody logiczne stosowane do rozwiązywania problemów prawnych). 5. Techniki badawcze stosowane w naukach prawnych (techniki konsensusu, jakościowe techniki badawcze, ilościowe techniki badawcze, ocena ekonomiczna). 6. Projekt badawczy: pojęcie, struktura (tytuł, sformułowanie, systematyzacja problemu, cele badawcze, uzasadnienie, hipoteza, metodologia, zarys treści, harmonogram, bibliografia) i użyteczność. 7. Zastosowanie metodologii badań naukowych w praktyce prawniczej (tworzenie prawa, stosowanie prawa, badanie i poznawanie prawa, nauczanie prawa, inne) – cz. 1. 8. Zastosowanie metodologii badań naukowych w praktyce prawniczej (tworzenie prawa, stosowanie prawa, badanie i poznawanie prawa, nauczanie prawa, inne) – cz. 2. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
EK z zakresu wiedzy są osiągane metodami: wykład informacyjny, wykład problemowy. EK z zakresu wiedzy są weryfikowane za pomocą: obserwacji zachowań, odpowiedzi ustnej, udziału w dyskusji, zaangażowania w pracy w grupach oraz przygotowanie prezentacji nt. metodologi badań naukowych. EK z zakresu umiejętności są osiągane metodami: badawczą (dociekania naukowego), warsztatową, aktywizującą (np.: "burza mózgów"), pracy w grupach. EK z zakresu umiejętności są weryfikowane za pomocą: obserwacji zachowań, odpowiedzi ustnej, udziału w dyskusji, zaangażowania w pracy w grupach oraz przygotowanie prezentacji nt. metodologi badań naukowych. EK z zakresu kompetencji społecznych są osiągane metodami: badawczą (dociekania naukowego), warsztatową, aktywizującą (np.: "burza mózgów"), pracy w grupach. EK z zakresu kompetencji społecznych są weryfikowane za pomocą: obserwacji zachowań, odpowiedzi ustnej, udziału w dyskusji, zaangażowania w pracy w grupach oraz przygotowanie prezentacji nt. metodologi badań naukowych. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
EK z zakresu wiedzy są weryfikowane za pomocą: obserwacji zachowań, odpowiedzi ustnej, udziału w dyskusji, zaangażowania w pracy w grupach oraz przygotowanie prezentacji nt. metodologi badań naukowych. EK z zakresu umiejętności są weryfikowane za pomocą: obserwacji zachowań, odpowiedzi ustnej, udziału w dyskusji, zaangażowania w pracy w grupach oraz przygotowanie prezentacji nt. metodologi badań naukowych. EK z zakresu kompetencji społecznych są weryfikowane za pomocą: obserwacji zachowań, odpowiedzi ustnej, udziału w dyskusji, zaangażowania w pracy w grupach oraz przygotowanie prezentacji nt. metodologi badań naukowych. Suma punktów za aktywność oraz punktów za przygotowanie prezentacji nt. metodologi badań naukowych będzie stanowić ocenę końcową z warsztatów. Łącznie można będzie uzyskać: - 30 punktów za aktywność - 30 za przygotowanie prezentacji nt. metodologi badań naukowych. Punktem referencyjnym jest 60 pkt - 100% Skala ocen 91 – 100% bardzo dobry (5.0) - 81 – 90% plus dobry (4.5) - 71 – 80% dobry (4.0) - 61 – 70% plus dostateczny - 55 – 60% dostateczny (3.0), - poniżej 50% niedostateczny (2.0). |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
warsztaty dla III roku prawa niestacjonarnego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.