Neurokognitywistyka [WB-BI-NKG]
Semestr zimowy 2021/22
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Neurokognitywistyka [WB-BI-NKG] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021/22_Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 49 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 50 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Krzysztof Turlejski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura B.Sadowski - Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. PWN 2009. J.W. Kalat - Biologiczne podstawy psychologii. PWN 2007 A. Damasio - Błąd Kartezjusza. Rebis 2011. P. Jaśkowski - Neuronauka poznawcza. Vizja Press 2009 M.B. Fitzgerald - Obrazy naszego umysłu. Sonia Draga 2010 S. Zeki - Blaski i cienie naszego umysłu. Wyd. UW 2012 Literatura uzupełniająca fMRI - frequently asked questions http://www.fmrimethods.org/index.php/Frequently_asked_questions Bandettini, PA (2006) Functional MRI. Methods in Mind (Eds. C Senior, T Russell, M Gazzaniga). MIT Press. Joseph P. Hornak, The basics of MRI, http://www.cis.rit.edu/htbooks/mri/inside.htm PET http://www.ujk.edu.pl/ifiz/pl/files/lectures/Metody_fizyczne/Met_Fiz_PET.pdf Mark Quigg - EEG w praktyce klinicznej. Elselvier. Urban&Partner 2008 F. Crick – Zdumiewająca hipoteza. Prószyński 1997 A. Damasio – Jak umysł zyskał jaźń. Rebis 2011 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie. Omówienie kursu. Zakres i historia neurokognitywistyki. Rozwój nowych technik badawczych i nowe kierunki badań związane z użyciem tych technik. 2. Zarys budowy mózgu i lokalizacji funkcji w mózgu. Rozwój, dojrzewanie i starzenie się mózgu. 3. Budowa i funkcjonowanie neuronów jako komórek i sieci połączeń. Neurotransmitery, przekaz informacji między komórkami. 4. Związek aktywności neuronów z zapisem EEG. Potencjały wywołane. Zastosowanie, zalety i ograniczenia metody rejestracji potencjałów wywołanych. 5. Metoda PET i jej zastosowania w badaniach naukowych i klinice. Zastosowania kliniczne metody drażnienia głębokich struktur mózgu i wnioski poznawcze. 6. Obrazowanie anatomii żywego mózgu metodą MRI. Zasady metody, zastosowania poznawcze oraz medyczne. 7. Metoda funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI). Zalety, ograniczenia i podstawowe zastosowania w badaniu funkcjonowania mózgu człowieka i zwierząt. 8. Neurony „lustrzane” kory czuciowej a zrozumienie intencji i stanu psychicznego innych osób. 9. Problem istnienia świadomości. Neurofizjologia procesów uwagi. Przezczaszkowe drażnienie mózgu. 10. Pamięć. Nowe odkrycia dotyczące funkcjonowania systemów pamięci. 11. Fizjologia i patologia układu nagrody. Udział emocji procesach poznawczych. Uzależnienia. 12. Mechanizmy zachowań obronnych. Fobie. Depresja. Agresja. 13. Hormony płciowe a stany emocjonalne. Biologiczne mechanizmy tworzenia więzi emocjonalnej między partnerami oraz między rodzicami i potomstwem. 14. Mózgowe mechanizmy wyborów etycznych i życia społecznego. Empatia. 15. Asymetria funkcjonalna mózgu człowieka. Myślenie abstrakcyjne, inteligencja. Specyficznie ludzkie zachowania, ich neurobiologiczne mechanizmy i ewolucyjne korzenie. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny ma na celu aktywizację studentów oraz umożliwia podjęcie dyskusji. Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: Pozytywna ocena z egzaminu końcowego |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Stopnie (w skali od 2 do 5) zostaną wystawione na podstawie uzyskanej sumy punktów. Minimum na stopień „3” to 15 punktów, a na stopień "5" - 27 punktów. Oceny pośrednie będą przyznawane proporcjonalnie do liczby zdobytych punktów. Zarówno egzamin w pierwszym terminie, jak i egzamin poprawkowy odbędą się według tych samych zasad. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.