Ontologia [WF-FI-N112-ON]
Semestr zimowy 2021/22
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Ontologia [WF-FI-N112-ON] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021/22_Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 59 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 32 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dariusz Piętka | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. W. Stróżewski, Ontologia, Kraków 2004. 2. R. Ingarden, Spór o istnienie świata, tłum. Gierulanka D., t. 1, Warszawa 1987. 3. E, Morawiec, P. Mazanka, Metafizyka klasyczna wersji egzystencjalnej, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: Ajdukiewicz K., W sprawie pojęcia istnienia, w: Tenże, „Język i poznanie”, t. 1,Warszawa 1960. Czeżowski T., O indywiduach oraz istnieniu, w: „Szkice filozoficzne Romanowi Ingardenowi w darze”, Warszawa-Kraków 1964. Grygianiec M., Identyczność i trwanie. Studium ontologiczne, Warszawa 2007. Heidegger M., Wprowadzenie do metafizyki, tłum. Marszałek R., Warszawa 2000. Inwagen P. van, Dwa pojęcia światów możliwych, w: red. Gutowski P., Szubka T., "Metafizyka w filozofii analitycznej", Lublin 1995. Jadacki J. J., Spór o granice istnienia, Warszawa 1998. Krąpiec M. A., Metafizyka, Lublin 1978. Krzysztofiak W., Koncepcje sposobu istnienia negatywnych stanów rzeczy, w: Kowalski Z., Krysztofial W., Biłat A., "Koncepcje negatywnych stanów rzeczy", Lublin 1998. Lewis D., Światy możliwe, w: red. Gutowski P., Szubka T., "Metafizyka w filozofii analitycznej", Lublin 1995. Meinong A., O teorii przedmiotu, tłum. Lubowiecki T., Mizera J., w: „Principia” 1994, t. 8 – 9. Morawiec E., Odkrycie egzystencjalnej wersji metafizyki klasycznej, Warszawa 2006. Perzanowski, Byt, w: „Studia Filozoficzne, 1988, 6-7. Stępień A. B., Wprowadzenie do metafizyki, Kraków 1964. Stróżewski W., O sposobach istnienia, w: red. Janik J. A., „Nauka, religia, dzieje. Co znaczy realnie być…?, Kraków 1996. Wojtysiak J., Istnienie. Podstawowe koncepcje, w: „Studia metafilozoficzne”, t. 2, Lublin 2002. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Kwestie terminologiczne - nazwy: "filozofia pierwsza", "metafizyka", "ontologia", "filozofia bytu". 2. Geneza podstawowych problemów ontologicznych 3. Pierwsze próby wyjaśnienia świata. Pytanie o rację i zagadnienie "arche" 4. Sposoby rozumienia bytu 5. Zagadnienie istoty 1 6. Zagadnienie istoty 2 7. Spór o uniwersalia 8. Problematyka istnienia i zagadnienie sposobów istnienia 9. Zagadnienie niebytu i nicości. Negatywne fakty i stany rzeczy 10. Transcendentalia 11. Problematyka przedmiotu 12. Zagadnienie przyczynowości 13. Problem tożsamości rzeczy w czasie 14. Ontologiczna problematyka czasu 15. Światy możliwe |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji Efekty wiedzy: metoda dydaktyczna: wykład informacyjny, pytania i kilkuminutowa dyskusja na zakończenie wykładu; metoda weryfikacji wiedzy: egzamin ustny; zagadnienia do egzaminu podane są studentom na wykładzie. Efekty umiejętności metoda dydaktyczna: dyskusja i krótkie prezentacje różnych argumentacji; metoda weryfikacji: student przedstawia wybraną strategię argumentacyjną na egzaminie ustnym. Efekty kompetencji społecznych: metoda dydaktyczna: dyskusja, samodzielna praca nad tekstami. Metoda weryfikacji: obserwacja pracy studenta. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania Wiedza: ocena niedostateczna (2) - student nie wie jakie są podstawowe problemy ontologiczne i jakie są propozycje ich rozwiązania ocena dostateczna (3) student wie jakie są podstawowe problemy ontologiczne i jakie są propozycje ich rozwiązania, ale nie zna sposobów dochodzenia do wymienionych rozwiązań ocena dobra (4) - student zna rozwiązania omawianych problemów ontologicznych oraz sposoby dochodzenia do nich ocena bardzo dobra (5) - student zna rozwiązania szczegółowych problemów ontologicznych w różnych kierunkach filozoficznych oraz rozumie szczegółowe strategie argumentacyjne. Umiejętności: Oceniana jest umiejętność przeprowadzenia argumentacji na rzecz danej tezy ontologicznej w ramach określonego kierunku filozoficznego oraz umiejętność oceny takiej argumentacji. Kompetencje społeczne: Ocenie podlega świadomość potrzeby badań podstawowych i ich przełożenia na zastosowania praktyczne (moralność) oraz teoretyczne nie filozoficzne (podstawy nauk). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.