Biologiczne podstawy zachowania [WF-ZPS-N-BPZC]
Rok akademicki 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Biologiczne podstawy zachowania [WF-ZPS-N-BPZC] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2021/22 [2021/22]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 25 |
Limit miejsc: | 27 |
Prowadzący: | Jarosław Jastrzębski |
Literatura: |
Arzt V., Birmelin I. (2001). Takie jak my. Czy zwierzęta mają świadomość. Warszawa: Bertelsman Media Sp. Zoo. Buss D. M. (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: GWP. Buss, D. M. (2014). Zazdrość. Niebezpieczna namiętność. Gdańsk: GWP. De Catanzaro, D. A. (2003). Motywacje i emocje. Poznań: Zysk i S-ka. De Waal, F. (2020). Małpy i filozofowie. Skąd pochodzi moralność. Copernicus Center Press. Diamond, J. (2019). Trzeci szympans. Kraków: Copernicus Center Press. Dunbar, R. (2019). Człowiek. Biografia. Kraków: Copernicus Center Press. Dzik, J. (2021). Ewolucja. Twórcza moc selekcji. Warszawa: WUW. Etcoff N. (2002). Przetrwają najpiękniejsi. Warszawa: Cis; WAB. Everrett D. L. (2019). Jak powstał język. Historia największego wynalazku ludzkości. Warszawa: Prószyński i S-ka. Fisher, H. (2016). Anatomia miłości. Nowe spojrzenie. Poznań: Rebis. Gazzaniga, M. S. (2020). Instynkt świadomości. Jak z mózgu wyłania się umysł? Sopot: Smak słowa. Goodall J. (2019). Przez dziurkę od klucza. Warszawa: Prószyński i S-ka. Greszta, E., Jastrzębski, J., Izdebski, Z., Kowalska-Dąbrowska, M., Januszkiewicz, A. (2016). Attachment style, love components and sociosexual orientation of men and women in different types of heterosexual relationships. Polskie Forum Psychologiczne, 21(4), 490-513. Hammer, D., Copeland, P. (2002). Geny a charakter. Warszawa: CiS. Jastrzębski, J., Drążdżewska, A., Nazarowicz, M., Przybysz, N. (2016). Rodzaj doświadczanych emocji a zachowania wiążące w romantycznych związkach kobiet I mężczyzn w średniej dorosłości. Fides et Ratio, 28(4), 90-117. Kalat, J. (2006). Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa: PWN. Łukasik, A., Marzec, M., Jastrzębski, J. (2015). Prekultura – kultura u zwierząt. Fides et Ratio, 24(4), s.145-156. Marzec, M., Łukasik, A., Jastrzębski, J. (2014). Orientacja socjoseksualna a taktyki utrzymania partnera w związku długotrwały. Fides et Ratio, 20(4), 196-221. Miller. G. (2004). Umysł w zalotach. Jak wybory seksualne kształtowały naturę człowieka. Poznań: Rebis; Oniszczenko, W. (2002). Geny i środowisko a zachowanie. Warszawa: PWN. Oniszczenko, W. (2005). Genetyczne podstawy ludzkich zachowań. Gdańsk: GWP. Plomin, R. (2020). Matryca. Jak DNA programuje nasze życie. Kraków: Copernicus Center Press. Plomin, R, DeFries, J. C, McClearn, G. E., McGuffin, P. (2001). Genetyka zachowania. Warszawa: PWN. Ridley M. (2000). Czerwona królowa. Poznań: Rebis; Ridley, M. (2001). Genom. Poznań: Rebis Ryan, F. (2017). Tajemniczy świat genomu ludzkiego. Warszawa: Prószyński i S-ka. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne i wprowadzenie w problematykę przedmiotu; 2. Aplikowanie podstawowych teorii ewolucyjnych w naukach społecznych; 3-4. Psychologia porównawcza jako metoda weryfikacji hipotez ewolucyjnych, dotyczących zachowania; 5. Warsztat psychologa ewolucyjnego: metody identyfikowania problemów adaptacyjnych, metody testowania hipotez ewolucyjnych; źródła danych, służące testowaniu hipotez ewolucyjnych; 6. Problemy adaptacyjne związane z życiem w grupie: teoria mózgu społecznego R. Dunbara, znaczenie modelu budżetów czasowych i mentalizacji; 7. Problemy adaptacyjne związane z życiem w grupie: biologiczne podstawy zachowań moralnych; 8. Problemy adaptacyjne związane z życiem w grupie: adaptacje psychologiczne związane z walką o pozycję społeczną i prestiż; 9. Strategie rozrodcze i neuroendokrynologiczne podstawy zachowań seksualnych; 10. Ludzki umysł w perspektywie teorii selekcji płciowej - koncepcja Geoffreya Millera; 11. Anatomia i chemia miłości według Helen Fisher; 12. Skłonność do ryzyka a atrakcyjność seksualna; 13. Zazdrość seksualna jako adaptacja psychologiczna; 14-15. Podstawowe pojęcia i założenia genetyki zachowania; |
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody dydaktyczne: - asymilacja wiedzy: dyskusja i praca z literaturą przedmiotu; - samodzielne dochodzenie do wiedzy: metoda symulacyjna, uczenie się poprzez odkrywanie, - praktyczne: realizacja zadań badawczych, uczenie się przez działanie. Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: - na ocenę z ćwiczeń składają się: obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności w ciągu roku) + wygłoszenie referatu na wylosowany temat + ocena z kolokwium. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę z ćwiczeń składają się: obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności w ciągu roku) + wygłoszenie referatu na wylosowany temat + ocena z kolokwium. Kryteria oceniania kolokwium: Na ocenę niedostateczną (2): - student opanował mniej niż 60% wiedzy i umiejętności, objętych programem nauczania. Udzielane przez niego odpowiedzi są błędne lub niekompletne, nie potrafi wykorzystać wiedzy do wyjaśnienia przyczyn konkretnych ludzkich zachowań i/ lub zjawisk psychospołecznych; Na ocenę dostateczną (3): - student opanował minimum 60% wiedzy i umiejętności, objętych programem nauczania. Operuje wiedzą ze zrozumieniem tylko w pewnym wąskim zakresie i potrafi ją wykorzystać do wyjaśnienia tylko niektórych przyczyn ludzkich zachowań i/ lub zjawisk psychospołecznych; Na ocenę dobrą (4): - student operuje ze zrozumieniem minimum 80% wiedzy, objętej tokiem nauczania. Potrafi wykorzystać tę wiedzę do wyjaśnienia przyczyn ludzkich zachowań i/ lub zjawisk psychospołecznych; Na ocenę bardzo dobrą (5): - student dysponuje w zasadzie pełnym zakresem wiedzy i umiejętności, objętych tokiem nauczania. Potrafi w sposób wyczerpujący i kompetentny zaprezentować wiedzę z zakresu biologicznych podstaw ludzkiego zachowania oraz poprawnie wykorzystuje ją do wyjaśniania genezy i funkcji adaptacji psychofizjologicznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.