Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie dziecka niepełnosprawnego [WF-ZPS-WDZ] Rok akademicki 2021/22
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wychowanie dziecka niepełnosprawnego [WF-ZPS-WDZ]
Zajęcia: Rok akademicki 2021/22 [2021/22] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga sobota (nieparzyste), 8:00 - 9:30
sala e-learning
e-learning jaki jest adres?
co druga sobota (nieparzyste), 9:45 - 10:30
sala e-learning
e-learning jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 54
Limit miejsc: 100
Prowadzący: Jan Bielecki
Literatura:

Literatura.

1.Miłkowska G., Olszak-Krzyzanowska B. (red.) Teraźniejszość i przyszłość osób niepełnpsprawnych, Kraków 2008.

2.Szczepankowski B., Wspomaganie rozwoju dziecka

niesłyszącego.Warszawa 2009.

3.Łobocki M. Teoria wychowania w zarysie.Bydgoszcz 2003.

4.Kielin J., Jak pracować z rodzicami dzieci upośledzonych,

Gdańsk 2003.

5.Kowalik S.,Psychologia rehabilitacyjna,Warszawa 2007.

Zakres tematów:

Program i treść wykładów:

1. Problemy wychowania dzieci niepełnosprawnych w rodzinie

Istota i właściwości wychowania.

2. Cele wychowania dziecka niepełnosprawnego.

3. Samodzielność

4. Odporność emocjonalna

5. Optymizm

6. Samoakceptacja

7. Umiejętność funkcjonowania społecznego

8. Środowiskowe uwarunkowania oddziaływań wychowawczych

9. Psychologiczna i społeczna sytuacja dzieci niepełnosprawnych

Podstawowe założenia

Stadia doznawania niepełnosprawności

Stadium uświadomienia sobie ograniczeń

Stadium prób funkcjonowania z niepełnosprawnością

Stadium przystosowania do niepełnosprawności

10. Wychowanie dzieci autystycznych

Charakterystyka zaburzeń dzieci autystycznych

Dynamika rozwoju dzieci z autyzmem.

Przyczyny autyzmu

Diagnozowanie zaburzeń i terapia

11. Wychowanie dzieci z zaburzeniami mowy

Trudności w mówieniu jako specyficzny typ niesprawności dziecka

Rozwój mowy dziecka

późniony rozwój mowy

Zaburzenia mowy i artykulacji u dzieci

12. Rola rodziny w kształtowaniu prawidłowej mowy dziecka - profilaktyka rodzinna

13. Wychowanie dzieci niedowidzących i niewidomych

Wychowanie dzieci niewidome i niedowidzące

Psychospołeczne następstwa braku lub uszkodzeń analizatora wzroku.

Uczenie się czynności życia codziennego

14. Kształtowanie postawy samoakceptacji dzieci z wada słuchu.

Rodzaje i przyczyny wady słuchu

Początki nauczania dziecka z wadą słuchu

15. Specyfika rozwoju dziecka niesprawnego ruchowo

Sytuacje trudne w życiu dziecka niesprawnego ruchowo,

Wychowanie dzieci niesprawnych ruchowo

Specyfika rozwoju dziecka niepełnosprawnego ruchowo

Kształtowanie psychicznej odporności

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Aktywność na platformie e-learningowej.

Metody:

1. Wykład informacyjno-konwencjonalny

2. Wykład problemowy

3. Wykład konwersatoryjny

4. Metoda sytuacyjna

5. Giełda pomysłów

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza

Student po wysłuchaniu wykładów powinien umieć w sposób jasny i klarowny definiować, wyjaśniać, rozróżniać, prezentować, formułować problemy związane z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego.

Umiejętności

Student uczestniczący w wykładach powinien nabyć umiejętności w zakresie analizy problemów związanych z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego. Powinien nabyć umiejętność opracowywania, porządkowania, klasyfikowania i porównywania. Powinien również nabyć umiejętności wyprowadzania wniosków na podstawie twierdzeń, weryfikowania i przewidywania oraz ustalać kryteria dotyczące rozpoznawania motywów i przyczyn. Powinien również nabyć umiejętności prowadzenia i wdrażania nowych projektów.

Kompetencje

Student po wysłuchaniu wykładów powinien nabyć następujące kompetencje: ostrożność i krytycyzm w wyrażaniu opinii, nabyć umiejętności pracy w zespole oraz nim kierowania, być otwartym na nowe problemy, wykazywać odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Powinien być otwarty i kreatywny, wrażliwy na problemy drugiego człowieka oraz zdolny dyskusji i kompromisu.

Na ocenę ndst. (2) nie umie wykorzystać w teorii i praktyce przekazanej wiedzy.

Na ocenę dst. (3) częściowo wykorzystuje zdobytą wiedzę

Na ocenę db (4) poprawnie wykorzystuje i potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umie dyskutować

Na ocenę bdb (5) student poprawnie wykorzystuje wiedzę zdobytą w trakcie wykładów. Potrafi ją zastosować w praktyce i w teorii oraz samodzielnie jest zdolny do rozwiązywania codziennych problemów dziecka niepełnosprawnego

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-4 (2023-10-17)