PPSF: Bioetyka [WF-FI-123-PPSFET-M21]
Semestr zimowy 2021/22
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | PPSF: Bioetyka [WF-FI-123-PPSFET-M21] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021/22_Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jacek Meller | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Chyrowicz Barbara, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015 Ślipko Tadeusz, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009 Utylitaryzm w bioetyce, W. Bołoz, B. Hover (red.), Warszawa 2002 Bołoz Wojciech, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Powstanie i rozwój bioetyki 2. Bioetyka jako dyskurs i nauka interdyscyplinarna 3. Różne modele bioetyki 4. Przykładowe schematy argumentacyjne (zasada podwójnego skutku, argument śliskiego stoku itp.) 5. Instytucjonalny aspekt bioetyki 6. Spór o naturę człowieka 7. Świętość a jakość ludzkiego życia 8. Prawa człowieka jako możliwa podstawa uniwersalnej bioetyki 9. Medycznie wspomagana prokreacja 10. Status embrionu i aborcja 11. Manipulacje genetyczne i klonowania 12. Eksperymenty na człowieku 13. Przeszczepy 14. Ingerencje w nature człowieka 15. Przedłużanie życia i eutanazja |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
wykład informacyjny, wykład problemowy sprawdzian pisemny |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: - na ocenę 2 (nast..): nie zna podstawowych terminów, pojęć oraz teorii bioetycznych, ani metod jej uprawiania - na ocenę 3 (dst.): wie czym jest bioetyka, zna podstawowe terminy, pojęcia oraz teorie ale nie potrafi szczegółowo omówić i rozwinąć poszczególnych zagadnień - na ocenę 4 (db.): Student identyfikuje i rozróżnia metody uprawiania bioetyki oraz omawia w sposób poprawny wybrane zagadnienia bioetyczne. - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w problematyce bioetycznej, posługuje się wiedzą zawartą we wskazanym piśmiennictwie Umiejętności - na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi interpretować i porównywać teoretycznych założeń głównych kierunków w bioetyce. na ocenę 3 (dst.): Student uzasadnia konieczność uprawiania bioetyki i jej stosowania, jednak nie potrafi wskazać i wytłumaczyć związku praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi. - na ocenę 4 (db.): student interpretuje i porównuje teoretyczne założenia głównych kierunków w bioetyce, potrafi poprawnie wskazać i wytłumaczyć związek praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi. - na ocenę 5 (bdb.): student potrafi krytycznie ustosunkować się do współczesnego dyskursu bioetycznego, jak również zająć własne stanowisko w szczegółowych kwestiach bioetycznych oraz je poprawnie uzasadnić Kompetencje: Jest świadomy złożoności problematyki bioetycznej w wymiarze jednostkowym i społecznym. Wykazuje racjonalne podejście w stosunku do informacji dostępnej w literaturze naukowej i mass mediach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.