Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia sztuki średniowiecznej [WNHS-ODKS-HSŚ] Semestr zimowy 2021/22
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Historia sztuki średniowiecznej [WNHS-ODKS-HSŚ]
Zajęcia: Semestr zimowy 2021/22 [2021/22_Z] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 16:45 - 18:15
sala 104
Kampus Wóycickiego Bud. 23 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 31
Limit miejsc: 50
Zaliczenie: Egzaminacyjny
Prowadzący: Romana Rupiewicz
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

- Bochnak A., Historia sztuki średniowiecznej, Warszawa 1973

- Duby G., Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, przeł. K. Dolatowska, Warszawa 1986

- Huizinga J., Jesień średniowiecza, Warszawa 1974

- Le Goff J., Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1970

- Meyer P., Historia sztuki europejskiej, t. 1, Warszawa 1973 (stosowne fragmenty)

- Sauerländer W., Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978

- N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 2012.

- Sztuka świata, t. 3 i 4, Warszawa. (stosowne fragmenty)

- Sztuka romańska. Architektura, rzeźba, malarstwo, Olsztyn 2000.

- Gotyk. Architektura, rzeźba, malarstwo, Warszawa 2000 (stosowne fragmenty).

LITERATURA UZUEŁNIAJĄCA

- Mayr-Harting H., Ottonian book illumination: an historical study, t. 1-2, London 1991.

- Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. T. 1, Sztuka dworu burgundzkiego oraz miast niderlandzkich, Warszawa 2008 [wybrane zagadnienia]

- Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. T. 2, Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430-1500, Warszawa 2011 [wybrane zagadnienia]

- Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. T. 3, Wspólnota rzeczy : sztuka niderlandzka i północnoeuropejska 1380-1520, Warszawa 2015 [wybrane zagadnienia]

- Białostocki J., Spory o późny gotyk, [w:] Późny gotyk. Studia nad sztuką przełomu średniowiecza i czasów nowych. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Wrocław 1962, red. J. Białostocki, Warszawa 1963, s. 18-82

- Dobrzeniecki T., Średniowieczne źródła Piety, [w:] Treści dzieła sztuki. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Gdańsk, grudzień 1966, Warszawa 1969

- Filarska B., Początki sztuki chrześcijańskiej, Lublin 1986

- Kłoczowski J., Franciszkanie a sztuka europejska XIII wieku, [w:] Sztuka i ideologia XIII wieku. Materiały Sympozjum Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk, Warszawa, 5 i 6 IV 1971 r., red. P. Skubiszewski, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1974, s. 165-178

- Panofsky E., Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa 1971 [artykuły dotyczące sztuki średniowiecznej]

- Secomska K., Mistrzowie i książęta. Malarstwo francuskie XV i XVI wieku, Warszawa 1989

- Skubiszewska M., Malarstwo Italii w latach 1250-1400, Warszawa 1981

- Skubiszewski P., Malarstwo karolińskie i przedromańskie, Warszawa 1973

- Skubiszewski P., Sztuka Europy Łacińskiej od VI do IX w., Lublin 2001

- Vegh J., Malarstwo niderlandzkie XV wieku, Warszawa 1977

Zakres tematów:

Architektura sakralna VII-XV, malarstwo, rzeźby i rzemiosła artystycznego od schyłku cesarstwa rzymskiego, przez renesans karoliński, sztukę Ottonów, sztandarowe dzieła romanizmu i gotyku, w tym gotyku międzynarodowego. Różnice pomiędzy architekturą romańską a gotyckimi katedrami, rozwój stylów obecnych od VII-XV w. w krajach europejskich w kontekście historycznym i społecznym. Wykład kończy się zarysem dzieł późnośredniowiecznej sztuki burgundzkiej.

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Wykład z użyciem prezentacji multimedialnej.

Weryfikacja efektów uczenia się odbywa się podczas egzaminu.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

Egzamin w formie ustnej: Student musi rozpoznać 3 losowo wybrane obiekty sztuki. Musi sformułować zwięzłą wypowiedź na temat tychże obiektów, uwzględniającą określenie czasu powstania, autorstwa lub prowieniencji artystycznej. Musi potrafić ukazać kontekst artystyczny i formalny dzieł sztuki.

Rozpoznanie obiektów i podanie najważniejszych informacji - ocena dst.

Ukazanie szerszego kontekstu dzieła sztuki, opisanie jego ikonografii, cech formalnych - ocena db - bdb.

Uwagi:

wymagana jest podstawowa znajomość historii średniowiecznej Europy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)