Historia sztuki średniowiecznej [WNHS-ODKS-HSŚ]
Semestr zimowy 2021/22
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia sztuki średniowiecznej [WNHS-ODKS-HSŚ] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021/22_Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 31 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 50 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Romana Rupiewicz | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA - Bochnak A., Historia sztuki średniowiecznej, Warszawa 1973 - Duby G., Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, przeł. K. Dolatowska, Warszawa 1986 - Huizinga J., Jesień średniowiecza, Warszawa 1974 - Le Goff J., Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1970 - Meyer P., Historia sztuki europejskiej, t. 1, Warszawa 1973 (stosowne fragmenty) - Sauerländer W., Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978 - N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 2012. - Sztuka świata, t. 3 i 4, Warszawa. (stosowne fragmenty) - Sztuka romańska. Architektura, rzeźba, malarstwo, Olsztyn 2000. - Gotyk. Architektura, rzeźba, malarstwo, Warszawa 2000 (stosowne fragmenty). LITERATURA UZUEŁNIAJĄCA - Mayr-Harting H., Ottonian book illumination: an historical study, t. 1-2, London 1991. - Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. T. 1, Sztuka dworu burgundzkiego oraz miast niderlandzkich, Warszawa 2008 [wybrane zagadnienia] - Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. T. 2, Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430-1500, Warszawa 2011 [wybrane zagadnienia] - Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. T. 3, Wspólnota rzeczy : sztuka niderlandzka i północnoeuropejska 1380-1520, Warszawa 2015 [wybrane zagadnienia] - Białostocki J., Spory o późny gotyk, [w:] Późny gotyk. Studia nad sztuką przełomu średniowiecza i czasów nowych. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Wrocław 1962, red. J. Białostocki, Warszawa 1963, s. 18-82 - Dobrzeniecki T., Średniowieczne źródła Piety, [w:] Treści dzieła sztuki. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Gdańsk, grudzień 1966, Warszawa 1969 - Filarska B., Początki sztuki chrześcijańskiej, Lublin 1986 - Kłoczowski J., Franciszkanie a sztuka europejska XIII wieku, [w:] Sztuka i ideologia XIII wieku. Materiały Sympozjum Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk, Warszawa, 5 i 6 IV 1971 r., red. P. Skubiszewski, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1974, s. 165-178 - Panofsky E., Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa 1971 [artykuły dotyczące sztuki średniowiecznej] - Secomska K., Mistrzowie i książęta. Malarstwo francuskie XV i XVI wieku, Warszawa 1989 - Skubiszewska M., Malarstwo Italii w latach 1250-1400, Warszawa 1981 - Skubiszewski P., Malarstwo karolińskie i przedromańskie, Warszawa 1973 - Skubiszewski P., Sztuka Europy Łacińskiej od VI do IX w., Lublin 2001 - Vegh J., Malarstwo niderlandzkie XV wieku, Warszawa 1977 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Architektura sakralna VII-XV, malarstwo, rzeźby i rzemiosła artystycznego od schyłku cesarstwa rzymskiego, przez renesans karoliński, sztukę Ottonów, sztandarowe dzieła romanizmu i gotyku, w tym gotyku międzynarodowego. Różnice pomiędzy architekturą romańską a gotyckimi katedrami, rozwój stylów obecnych od VII-XV w. w krajach europejskich w kontekście historycznym i społecznym. Wykład kończy się zarysem dzieł późnośredniowiecznej sztuki burgundzkiej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Wykład z użyciem prezentacji multimedialnej. Weryfikacja efektów uczenia się odbywa się podczas egzaminu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: Egzamin w formie ustnej: Student musi rozpoznać 3 losowo wybrane obiekty sztuki. Musi sformułować zwięzłą wypowiedź na temat tychże obiektów, uwzględniającą określenie czasu powstania, autorstwa lub prowieniencji artystycznej. Musi potrafić ukazać kontekst artystyczny i formalny dzieł sztuki. Rozpoznanie obiektów i podanie najważniejszych informacji - ocena dst. Ukazanie szerszego kontekstu dzieła sztuki, opisanie jego ikonografii, cech formalnych - ocena db - bdb. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
wymagana jest podstawowa znajomość historii średniowiecznej Europy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.