System bezpieczeństwa Unii Europejskiej [WSE-BW-SB]
Semestr letni 2021/22
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | System bezpieczeństwa Unii Europejskiej [WSE-BW-SB] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021/22_L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 50 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Monika Trojanowska-Strzęboszewska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Barcz Jan (red.), Współpraca sądowa w sprawach cywilnych, karnych i współpraca policyjna, Wyd. Beck, Warszawa 2021. Borawska-Kędzierska Elżbieta, Strąk Katarzyna, Zarządzanie granicami polityka wizowa azylowa i imigracyjna, Instytut Wydawniczy Europrawo, 2011. Buczma Sławomir, Kierzynka Rafał, Europejski nakaz dochodzeniowy: nowy model współpracy w sprawach karnych w Unii Europejskiej, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2018. Ciupiński Andrzej, Europejska Unia Bezpieczeństwa i Obrony: struktury, wizje, perspektywy, Wyd. Difin, Warszawa 2020, Gruszczak Artur, Współpraca policyjna w Unii Europejskiej w wymiarze transgranicznym: aspekty polityczne i prawne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009. Grzelak Agnieszka, Współpraca wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych i współpraca policyjna, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa 2011. Panek Bogdan, Bezpieczeństwo w Europie w II i III dekadzie XXI wieku: zagrożenia i wyzwania, Wyd. Difin, Warszawa 2020. Szymańska Jolanta, Rola wyspecjalizowanych agencji Unii Europejskiej w obszarze spraw wewnętrznych i wymiaru sprawiedliwości, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Warszawa 2013. Piechowicz Michał, Rola Frontexu w zarządzaniu przestrzenią wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości UE, „Przegląd Politologiczny” 2018 nr 2. Wawrzyk Piotr, Bezpieczeństwo wewnętrzne Unii Europejskiej, Wydawnictwa Akademickie i Literackie ŁG, Warszawa 2014. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do zagadnień bezpieczeństwa międzynarodowego. 2. Zapewnianie bezpieczeństwa w warunkach integracji europejskiej. 3. Problematyka bezpieczeństwa w procesie integracji europejskiej po II wojnie światowej: inicjatywy z obszaru bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego, podejmowane wspólnie przez państwa integrujące się w ramach EWG. 4. Problematyka bezpieczeństwa w Unii Europejskiej – analiza dawnych: II i III filaru UE. 5. Zapewnianie bezpieczeństwa zewnętrznego UE – Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa – rozwój podstaw prawnych działania tej polityki (od Traktatu z Amsterdamu do Traktatu z Lizbony), rozbudowa instrumentów działania UE w zakresie WPZiB, wymiar instytucjonalny (Wysoki Przedstawiciel UE do spraw Polityki Zagranicznej i ESDZ) i podejmowanie decyzji w polityce bezpieczeństwa zewnętrznego UE; wymiar strategiczny WPZIB, w tym: Europejska strategia bezpieczeństwa z 2003 r. – 4 godziny. 6. Europejska Polityka Bezpieczeństwa i Obrony UE – geneza powstania, koncepcja EPBiO, budowanie zasobów i zdolności. 7. Zapewnianie bezpieczeństwa wewnętrznego UE – Przestrzeń Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości – rozwój podstaw prawnych działania tej polityki (od Traktatu z Amsterdamu do Traktatu z Lizbony), rozbudowa instrumentów działania UE w zakresie PWBiS, planowanie strategiczne w ramach bezpieczeństwa wewnętrznego (w tym: Strategia bezpieczeństwa wewnętrznego UE z 2010 r.), wymiar instytucjonalny i podejmowanie decyzji w polityce bezpieczeństwa wewnętrznego UE – 4 godziny. 8. Budowa Unii Bezpieczeństwa – uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne budowy unii bezpieczeństwa; oczekiwania obywateli w zakresie działań UE; znaliza unijnych strategii bezpieczeństwa – Europejska agenda bezpieczeństwa na lata 2015-2020, Komunikat KE z 2016 r. (założenia i gł. postanowienia unii), Strategia UE w zakresie bezpieczeństwa na lata 2020-2025 – 4 godziny. 9. Zapewnianie bezpieczeństwa w UE w praktyce – Zintegrowane zarządzanie granicami UE jako element polityki BW UE: - powstanie i rozwój strefy Schengen, - postanowienia dot. zasad kontroli granicznych, - włączenie prawa Schengen do prawa UE, - powstanie, działanie, uprawnienia SIS, - systemy wspomagające: VIS, Eurodac, system Enter/Exit, System ETIAS. 10. Zapewnianie bezpieczeństwa w UE w praktyce - Współpraca policyjna w UE jako element polityki BW UE: - obszary współpracy policyjnej, w tym działania UE w zakresie zwalczania terroryzmu i cyberterroryzmu; - formy współpracy policyjnej w UE (wymiana informacji, w tym w ramach SIS, SIREN, oficerowie łącznikowi, współpraca w ramach Europol); - COSI i Centrum Analiz Wywiadowczych; - przygraniczne formy współpracy policyjnej: pościg i obserwacja transgraniczna, wspólne patrole; - cykl polityki (policy cycle) w walce z groźną i zorganizowaną przestępczością. 11. Zapewnianie bezpieczeństwa w UE w praktyce - Współpraca wymiarów sprawiedliwości w UE jako element: - zakres współpracy wymiarów sprawiedliwości państw członkowskich w sprawach karnych (w tym działalność Eurojust), - europejski nakaz aresztowania i zasada ne bis in idem, - zakres współpracy wymiarów sprawiedliwości państw członkowskich w sprawach cywilnych mających skutki transgraniczne karnych, - Prokuratura Europejska – powstanie, zakres terytorialny działania, uprawnienia. 12. Zapewnianie bezpieczeństwa w UE w praktyce – Przeciwdziałanie radykalizacji postaw i zwalczanie terroryzmu: diagnoza sytuacji w tym zakresie (materiały z European Security Summits); wymiar strategiczny: Strategia UE w walce z terroryzmem z 2005 r.; działania wspierające państwa członkowskie w przeciwdziałaniu radykalizacji i terroryzmowi, w tym np. Europejskie Centrum Zwalczania Terroryzmu przy Europolu, sieć RAN, EU Internal Referral Unit. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Zasadniczą metodą dydaktyczną sa wykład konwencjonalny oraz wykład konwersatoryjny, podczas którego prowadząca zajęcia dokonuje wprowadzenia w omawiane zagadnienie i referuje zasadnicze elementy omawianego tematu, zaś podczas omawiania kwestii problemowych inicjowana jest dyskusja z udziałem studentów lub też wybrani studenci referują przygotowane przez siebie referaty dotyczące szczegółowych zagadnień, reprezentatywnych do danego tematu. Wspomagająco do przesyłania informacji dotyczących zajęć oraz dodatkowych materiałów poszerzających wiedzą w zakresie programu nauczania może być stosowana Platforma Moodle. W trakcie zajęć wykorzystywane są następujące metody dydaktyczne: - wykład konwencjonalny, - wykład konwersatoryjny, aktywizujący studentów poprzez stawianie pytań, prowokowanie dyskusji, - drobne formy aktywizujące, jak "mglisty punkt" (co trudne, co niejasne), "krótkie podsumowanie", "test-quiz", metoda pauz, - referaty indywidualne studentów. Weryfikacja efektów uczenia się następuje w wyniku egzaminu pisemnego kończącego zajęcia. Ponadto, w trakcie zajęć studenci mają możliwość wypowiadania sie (udział w dyskusji, wygłaszanie referatów), co także stwarza okazję do śledzenia efektów uczenia się studentów. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu odbywa się w drodze egzaminu pisemnego. Skala ocen przyjęte w odniesieniu do egzaminu pisemnego; od 53% - ocena dostateczna od 63% - ocena dostateczna plus od 73% - ocena dobra od 83% - ocena dobra plus od 91% - ocena bardzo dobra Ocena końcowa uzyskana na podstawie egzaminu pisemnego może być podniesiona o pół lub cały stopień w związku z: - systematycznym uczestnictwem studenta/ki w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), i - aktywnością studenta/ki w zajęciach poprzez przygotowanie i wygłoszenie referatu problemowego, ustalonego z prowadzącą zajęcia. Referaty oceniane są w skali ocen: 2-5. Ocena końcowa uzyskana na podstawie egzaminu pisemnego może być obniżona w związku z: - brakiem systematycznego uczestnictwa studenta/ki w zajęciach: od 2 do 4 nieobecności - obniżenie o 0,5 stopnia; powyżej 4 nieobecności obniżenie o 1 stopień oceny uzyskanej z egzaminu końcowego. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
III rok I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.