Ekologia [WF-OB-EKO]
Semestr letni 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Ekologia [WF-OB-EKO] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021/22_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Paweł Boniecki, Izabella Olejniczak | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp. Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1.Zajęcia wprowadzające - informacja o sposobie przebiegu zajęć - podział na zespoły ćwiczeniowe - przygotowanie przez zespoły ćwiczeniowe doświadczeń laboratoryjnych - wybór tematów problemowych do prezentacji przez poszczególne zespoły ćwiczeniowe 2. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie organizmów - prezentacja przez poszczególne zespoły ćwiczeniowe wybranych tematów dotyczących czynników abiotycznych i biotycznych decydujących o rozmieszczeniu organizmów - obserwacja, pomiary i opis roślin doświadczalnych w uprawie hydroponicznej 3. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie organizmów – podsumowanie - obserwacja, pomiary i opis roślin doświadczalnych w uprawie hydroponicznej - analiza zebranego materiału - dyskusja - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia hydroponicznego 4. Wybiórczość siedliskowa - obserwacja zachowania się dżdżownic w różnych warunkach wilgotnościowych - omówienie wyników - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia 5. Adaptacje organizmów do warunków środowiskowych 6. Relacje między organizmami, drapieżca-ofiara - modelowe doświadczenia z hipotetycznymi układami drapieżca-ofiara - omówienie wyników - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń 7. Relacje między organizmami, allelopatia - doświadczenie z dwoma gatunkami roślin – założenie doświadczenia 8. Relacje między organizmami, allelopatia - omówienie wyników - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań 9. Relacje między organizmami, roślinożerca-roślina - wybiórczość pokarmowa na przykładzie wybranych gatunków owadów roślinożernych - omówienie wyników doświadczeń - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń 10. Tempo przyrostu populacji - modelowe doświadczenia z hipotetycznymi populacjami - omówienie wyników - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń 11. Relacje między osobnikami należącymi do tego samego gatunku - pomiary ślimaków z rodzaju Achatina hodowanych w rożnych wariantach doświadczalnych: a) w warunkach ograniczonego dostępu do pokarmu, b) w warunkach przegęszczenia - analiza danych dotyczących rozwoju piskląt mew w a) warunkach ograniczonego dostępu pokarmu, b) w warunkach przegęszczenia - porównanie i omówienie wyników - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń 12. Zespoły organizmów - wskaźniki biocenotyczne: - bogactwo gatunkowe i różnorodność zespołów organizmów na przykładzie zespołów mew - podobieństwo zespołów organizmów na przykładzie zespołów mew - omówienie wyników - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań 13. Tempo rozkładu materii organicznej, znaczenie destruentów - analiza tempa rozkładu ściółki trawiastej, wyłożonej na glebie i nad glebą – porównanie masy ściółki przed i po zakończeniu doświadczenia - omówienie wyników - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia 14. Monitoring, korytarze ekologiczne – zajęcia terenowe 15. Podsumowanie i zaliczenie zajęć |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Podczas prowadzenia zajęć wykorzystywane są następujące metody dydaktyczne: - metody praktyczne- ćwiczeniowe – obserwacje i prowadzenie własnych doświadczeń - metoda stolików eksperckich – studenci planują, i omawiają prowadzone przez siebie doświadczenia w zespołach ćwiczeniowych - metoda projektu – zespoły ćwiczeniowe prowadzą swoje doświadczenia w ciągu całego semestru. Praca nad projektem składa się z kilku etapów: 1) planowanie doświadczenia, 2) założenie doświadczenia, 3) zbieranie danych, 4) opracowanie i analiza danych, 5) prezentacja i dyskusja wyników |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- ćwiczenia praktyczne - prezentacje ustne - sprawozdania w formie krótkich doniesień badawczych Kryteria oceniania: - na ocenę 2 (ndst.) nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyniki swoich badań - na ocenę 3 (dst.) potrafi w sposób podstawowy zaprezentować wyniki swoich badań - na ocenę 4 (db) potrafi zanalizować, przedstawić i wyniki swoich badań - na ocenę 5 (bdb.) potrafi zanalizować, przedstawić, dyskutować i porównywać swoje wyniki z danymi literaturowymi oraz zaproponować własne wyjaśnienie tych wyników |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.