Seminarium licencjackie: Biogeografia ekologiczna [WF-OB-SLBG]
Semestr zimowy 2021/22
Seminarium licencjackie,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium licencjackie: Biogeografia ekologiczna [WF-OB-SLBG] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021/22_Z]
(zakończony)
Seminarium licencjackie [SEMLI], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Monika Bukacińska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=23181 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Czasopisma naukowe i popularnonaukowe z zakresu biologii, zoologii, biogeografii oraz ochrony przyrody: Przegląd Zoologiczny, Przyroda Polska, Kosmos, Notatki Ornitologiczne, Acta Ornithologica, Chrońmy Przyrodę Ojczystą, Wiedza i Życie, Świat Nauki, The American Naturalist, Trends of Ecology and Evolution, Journal of Biogeography, Conservation Biology i inne Książki w zależnosci od wybranego tematu pracy licencjackiej |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1-2. Zajęcia organizacyjne. Rodzaje publikacji naukowych: artykuł naukowy, materiałowy i przeglądowy, artykuły popularnonaukowe 3. Poszukiwanie i gromadzenie literatury do pracy dyplomowej 4. Zasady przygotowania pracy dyplomowej 5-15. Prezentacja konspektu pracy dyplomowej oraz konsultacje szczegółowe dotyczące prac |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Opis metod dydaktycznych: Semestr zimowy: zajęcia zdalne - synchroniczne prowadzone w MS Teams (link do zajęć umieszczony na platformie Moodle) i asynchronicznie na platformie Moodle oraz przez U-mail Wykład informacyjny – przedstawienie tematyki, sposobu prowadzenia zajęć oraz wymagań i oczekiwań nt. pracy na zajęciach i indywidualnego przygotowywania się do testów sprawdzających. Wyjaśnienie zasad nt. planowania, przygotowania i przeprowadzenia prezentacji multimedialnej Wykład seminaryjny – uzupełnianie, wyjaśnianie, ewentualne również uściślenie treści tematycznych dot. przedstawianej na danych zajęciach prezentacji Indywidualna lektura tekstów naukowych - indywidualna lektura materiałów naukowych również w języku angielskim (książka, czasopismo, Internet), niezbędnych do przygotowania prezentacji multimedialnych na wylosowany temat oraz przygotowania się do quizów sprawdzających, Analiza treści materiału – omówienie, wspólnie z studentami na zajęciach, treści przedstawianego referatu w celu wyjaśnienia treści niezrozumiałych i ewentualnej ich weryfikacji Dyskusja – omawianie samej prezentacji (forma, zakres tematyczny i sposób przedstawienia), jak również treści w niej zawartych. Prezentacja multimedialna – prezentacje w programie PowerPoint lub równoważnym na wylosowany i wybrany temat. Prezentacje nie powinny trwać krócej niż 30 min i nie dłużej niż 45 min. Praca licencjacka – samodzielnie napisana praca przeglądowa na wylosowany (lub wybrany za zgodą wykładowcy) temat. Szczególnie ważne jest samodzielne wyszukanie literatury (naukowej i popularnonaukowej) na temat pracy i umiejętne jej wykorzystanie w przeglądzie. Opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia: Referat tematyczny/prezentacja multimedialna na wylosowany/wybrany temat – sposobem weryfikacji wyników kształcenia będzie ocena jakości pracy wykonanej przy przygotowaniu i wygłoszeniu referatu/prezentacji. Oceniana będzie treść tj. poziom merytoryczny, sposób przedstawienia tj. zaprezentowanie się studenta w czasie prezentacji oraz forma tj. sposób przygotowania prezentacji w PowerPoint Praca licencjacka – sposobem weryfikacji wyników kształcenia będzie ocena jakości pracy wykonanej przy przygotowaniu i napisaniu pracy. Oceniana będzie treść, zgodność z tematem oraz umiejętność doboru odpowiedniej literatury. Oceniana będzie również samodzielność w wyszukiwaniu literatury na zadany (lub wybrany) temat. Indywidualna ocena przygotowania, aktywności i sumienności podczas zajęć – brak sumienności (duża liczba nieobecności) będzie obniżała, zaś aktywność na zajęciach podwyższała ocenę z przedmiotu. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Wiedza (EK 1-3): - na ocenę 2 (ndst.) Student nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić znaczenia czynników odpowiedzialnych za współczesne rozmieszczenie i różnorodność fauny i flory, zarówno historycznych, jak i współczesnych; nie potrafi zinterpretować znaczenia różnych czynników zmieniających zasięgi gatunkowe; student ma problem ze scharakteryzowaniem poziomów organizacji życia, bioróżnorodności w różnych rejonach świata; student nie potrafi poprawnie zidentyfikować, sklasyfikować i przeanalizować zakłóceń spowodowanych przez człowieka wpływających na rozmieszczenie fauny i flory i jej różnorodność. - na ocenę 3 (dst.) Student poprawnie rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie niektórych czynników odpowiedzialnych za współczesne rozmieszczenie i różnorodność fauny i flory, zarówno historyczne, jak i współczesne; poprawnie interpretuje znaczenie niektórych czynników zmieniających zasięgi gatunkowe; student stara się scharakteryzować poziomy organizacji życia, bioróżnorodności w różnych rejonach świata, nie zawsze poprawnie; student poprawnie identyfikuje i klasyfikuje niektóre zakłócenia spowodowane przez człowieka wpływające na rozmieszczenie fauny i flory i jej różnorodność, ale ma problemy z poprawną analizą ich przyczyn i nie wie jak można im zapobiegać. - na ocenę 4 (db.) Student rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie większości czynników odpowiedzialnych za współczesne rozmieszczenie i różnorodność fauny i flory, zarówno historycznych, jak i współczesnych; dobrze interpretuje znaczenie różnych czynników zmieniających zasięgi gatunkowe; student właściwie charakteryzuje poziomy organizacji życia, bioróżnorodności w różnych rejonach świata; student identyfikuje, klasyfikuje i prawidłowo analizuje zakłócenia spowodowane przez człowieka wpływające na rozmieszczenie fauny i flory i jej różnorodność i zna niektóre sposoby zapobiegania tym zakłóceniom. - na ocenę 5 (bdb.) Student doskonale rozumie i wyczerpująco wyjaśnia znaczenie czynników odpowiedzialnych za współczesne rozmieszczenie i różnorodność fauny i flory, zarówno historycznych, jak i współczesnych; wyczerpująco interpretuje znaczenie różnych czynników zmieniających zasięgi gatunkowe; student bardzo dobrze charakteryzuje poziomy organizacji życia, bioróżnorodności w różnych rejonach świata; student trafnie identyfikuje, klasyfikuje i wyczerpująco analizuje zakłócenia spowodowane przez człowieka wpływające na rozmieszczenie fauny i flory i jej różnorodność i wie jak im zapobiegać. 2. Umiejętności (EK4-7): - na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi użytkować komputera i stosownego oprogramowania w zakresie koniecznym do wyszukiwania ważnych informacji i sporządzania prezentacji, potrafi komunikować się za pomocą komputera; student korzysta z informacji źródłowych wyłącznie w języku polskim (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe), nie potrafi prowadzić analizy, syntezy, podsumowania, krytycznej oceny i poprawnego wnioskowania na podstawie źródeł; student nie potrafi postawić poprawnej hipotezy dotyczącej przyczyn zaistniałych zagrożeń; student nie potrafi przygotować w sposób poprawny ustnej prezentacji dotyczącej szczegółowych zagadnień z zakresu biogeografii oraz nie uczestniczy w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego; nie potrafi napisać pracy dyplomowej. - na ocenę 3 (dst.): student poprawnie użytkuje komputer i stosowne oprogramowanie w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, sporządzania prezentacji; student korzysta z informacji źródłowych wyłącznie w języku polskim (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe) prowadzi analizy, podsumowania, ma problem z poprawnym wnioskowaniem na podstawie źródeł; student próbuje stawiać poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych zagrożeń, choć nie zawsze mu się to udaje; student potrafi przygotować poprawną ustną prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu biogeografii, ale nie uczestniczy w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego, posługuje się językiem potocznym i nieprecyzyjnym; jest w stanie napisać prace dyplomowa, ale jest ona napisana nieprofesjonalnie, oparta głównie o źródła internetowe (nieliczne) - na ocenę 4 (db.): Student sprawnie użytkuje komputer i stosowne oprogramowanie w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, sporządzania prezentacji, choć nie zawsze właściwie dobiera źródła; student potrafi korzystać z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim w zakresie podstawowym (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe) prowadzi analizy, syntezy, podsumowania, krytyczne oceny i poprawne wnioskowania na podstawie źródeł; student stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych zagrożeń; student potrafi przygotować samodzielnie ustną prezentację dotycząca szczegółowych zagadnień z zakresu biogeografii oraz uczestniczy w ukierunkowanej dyskusji. Brakuje mu biegłości w wykorzystaniu języka naukowego; student jest w stanie przygotować dobra prace licencjacką, która jest jednak oparta na słabym materiale literaturowym i wymaga wielu poprawek i uzupełnień. Brakuje biegłości w posługiwaniu się językiem naukowym - na ocenę 5 (bdb.): student sprawnie użytkuje komputer i stosowne oprogramowanie w zakresie koniecznym do wyszukiwania właściwych informacji, komunikowania się, sporządzania prezentacji; student bez problemu korzysta z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe) doskonale prowadzi analizy, syntezy, podsumowania, krytyczne oceny i prawidłowe wnioskowania na podstawie znalezionych źródeł; student stawia prawidłowe hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych zagrożeń, potrafi znaleźć rozwiązania; student potrafi przygotować samodzielną ustną prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu biogeografii oraz uczestniczy w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego; jest w stanie napisać bardzo dobrą prace licencjacka, dobrze przygotowana, napisana językiem naukowym i oparta na bogatym materiale źródłowym 3. Kompetencje (EK8-10): Oceniana jest chęć ciągłego dokształcania się, głębsze zainteresowanie tematyką, ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, Internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do zagadnień poruszanych na seminarium; pogłębianie umiejętności językowych, a także samodzielność w wyszukiwaniu i wykorzystywaniu dostępnych źródeł. Na ocenę końcową składają się: Ocena z prezentacji artykułu związanego z tematem i/lub prezentacji związanej z danym tematem. Oceniane są: forma, treść i sposób przedstawienia prezentacji, umiejętność wyszukania odpowiedniego materiału do prezentacji) Ocena z wstępnej wersji pracy dyplomowej. Oceniane są forma, treść oraz samodzielność w wyszukiwaniu i odpowiedni wybór literatury do przeglądu. Ocena aktywności podczas zajęć (uczestniczenie w dyskusji). Ocena semestralna w semestrze zimowym jest wypadkową (średnią arytmetyczną) dwóch czynników: oceny z prezentacji konspektu pracy dyplomowej i oceny z wstępnej wersji pracy dyplomowej. Do zaliczenia konieczne jest zaliczenie przynajmniej na ocenę dostateczną zarówno prezentacji jak i pracy dyplomowej. Praca dyplomowa musi być oddana w terminie wyznaczonym przez wykładowcę, w wyjątkowych przypadkach, w porozumieniu z wykładowcą, co najmniej 4 tygodnie przed terminem oddania pracy do dziekanatu, prace oddane później mogą nie zostać ocenione w I terminie. W terminie poprawkowym prace będą przyjmowane do oceny najpóźniej do połowy/końca czerwca w zależności od terminu urlopu wykładowcy. Po tym terminie praca nie będzie oceniana, co jest jednoznaczne z niezaliczeniem seminarium. Dalsze szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane uczestnikom w trakcie zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
zajęcia zdalne - synchroniczne prowadzone w MS Teams (link do zajęć umieszczony na platformie Moodle) i asynchronicznie na platformie Moodle |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.