Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Asystent osoby starszej z niepełnosprawnościami [WSE-PS-AOSzN] Semestr letni 2021/22
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Asystent osoby starszej z niepełnosprawnościami [WSE-PS-AOSzN]
Zajęcia: Semestr letni 2021/22 [2021/22_L] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45
sala 418
Kampus Wóycickiego Bud. 23 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 6
Limit miejsc: 13
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Agnieszka Zduniak
Literatura:

Żukiewicz A. (2010), Asystent osoby niepełnosprawnej – nowy obszar działania społecznego, w: tenże (red.), Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 9-13.

Mirewska E. (2010), Miejsce asystenta osoby niepełnosprawnej w systemie pomocy społecznej, w: A. Żukiewicz (red.), Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 21-30.

Hrynkiewicz J. (2012), „Los starca zależy od kontekstu społecznego” – wprowadzenie, w: J. Hrynkiewicz (red.), O sytuacji ludzi w starszym wieku, Rządowa Rada Ludnościowa, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa, s. 7-18.

Pędlich W. (2007), Gerontologia i geriatria, w: T. Grodzicki, J. Kocemba, A. Skalska, Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Podręcznik dla lekarzy i studentów, Wydawnictwo Via Medica, Gdańsk, s. 2-5.

Kocemba J. (2007), Starzenie się człowieka, w: T. Grodzicki, J. Kocemba, A. Skalska, Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Podręcznik dla lekarzy i studentów, Wydawnictwo Via Medica, Gdańsk, s. 6-11.

Leszczyńska-Rajchert A. (2011), Cele, zadania i zasady pracy socjalnej z seniorami, w: E. Kantowicz (red.), Koncepcje i praktyka działania społecznego w pracy socjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, s. 59-72.

Rosochacka-Gmitrzak M. (2011), Przyszłość pracy socjalnej z osobami starszymi: między wiedzą, sztuką a praktyką, w: A. Kwak, E. Wyrwich-Hejduk, W kręgu zagadnień pracy socjalnej. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa, s. 173-190.

Trojańska M. (2010), Asystent osoby niepełnosprawnej jako metoda aktywizacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych, w: A. Żukiewicz (red.), Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 33-42.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (2014), Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich, Warszawa.

B. Literatura uzupełniająca:

Krasiejko I. (2012), Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną. Wydanie drugie, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice.

Pikuła N. (2011), Etos starości w aspekcie społecznym. Gerontologia dla pracowników socjalnych, Wydawnictwo WAM, Kraków.

Kucharska E., Kamanová I. (2015), Senior – Gerontologia i praca socjalna, Wydawnictwo Goodstudio, Kraków.

Rymsza M. (2012), (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.

Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M. (2006), Podstawy gerontologii społecznej, Wydawnictwo ASPRA

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie w tematykę asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością (historia, cel, funkcje).

2. Starość jako faza ludzkiego życia (definicje, teorie i periodyzacje starości).

3. Proces starzenia się ludności w Polsce i Europie.

4. Przeobrażenia struktury rodziny i ich konsekwencje dla ludzi starszych.

5. Potrzeby i stan zdrowia ludzi starszych.

6. Środowisko zamieszkania osób starszych w tym niepełnosprawnych.

7. System opieki, pomocy i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnością.

8. Niepełnosprawność - definicja, geneza, typologie, przyczyny i skutki. Definiowanie niepełnosprawności w krajach Unii Europejskiej. Skala problemu i struktura populacji.

9. Systemy orzekania o niepełnosprawności. Pojęcie i rodzaje rehabilitacji.

10. Niesamodzielność nowym ryzykiem socjalnym.

11. Rola i zadania asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością. Standard usług asystenckich

12. Praca socjalna asystenta z osobą starszą z niepełnosprawnością (cele, zasady, modele).

13. Asystent osoby starszej z niepełnosprawnością – rozwiązania w wybranych krajach.

14. Zadania samorządu terytorialnego wobec ludzi w podeszłym wieku ze szczególnym uwzględnieniem seniorów niepełnosprawnych.

15. Instytucje i organizacje rządowe i pozarządowe działające na rzecz osób starszych/osób z niepełnosprawnością.

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

W zakresie wiedzy: odpowiedzi ustne na zajęciach, udział w dyskusjach

W zakresie umiejętności: przygotowanie referatu na wybrany temat, praca zespołowa

W zakresie kompetencji: praca w grupie

Metody i kryteria oceniania:

1) efekt kształcenia nr 1 pn.: potrafi efektywnie posługiwać się fachową terminologią z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności:

- na ocenę 2 (ndst.): nie umie posługiwać się podstawową terminologią z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności,

- na ocenę 3 (dst.): poprawnie posługuje się zaledwie niewielką ilością fachowej terminologii z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności,

-na ocenę 4 (db.): poprawnie posługuje się fachową terminologią z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności,

- na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowaną w trakcie zajęć terminologię z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności.

2) student aby osiągnąć efekt kształcenia nr 2 pn.: potrafi wymienić i analizować teorie i typologie z zakresu starości i niepełnosprawności:

- na ocenę 2 (ndst.): nie umie wymienić i analizować podstawowych teorii i typologii;

- na ocenę 3 (dst.): poprawnie posługuje się zaledwie niewielką ilością teorii i typologii;

-na ocenę 4 (db.): poprawnie posługuje się teoriami i typologiami;

- na ocenę 5 (bdb.): potrafi efektywnie prezentować i analizować teorie i typologie.

3) student aby osiągnąć efekt kształcenia nr 3 pn.: potrafi opisać system pomocy i opieki osobom starszym i niepełnosprawnym:

-na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi w najprostszy sposób opisać systemu pomocy i opieki;

- na ocenę 3 (dst.): poprawnie opisuje system pomocy i opieki bez umiejęteności jego analizy;

-na ocenę 4 (db.): poprawnie opisuje system pomocy i opieki, dokonuje jego analizy;

- na ocenę 5 (bdb.): potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o systemie pomocy i opieki.

4) student aby osiągnąć efekt kształcenia nr 4 pn.: potrafi scharakteryzować pracę socjalną asystenta osoby starszej i niepełnosprawnej:

-na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi w najprostszy sposób scharakteryzować pracy socjalnej asystenta;

- na ocenę 3 (dst.): poprawnie charakteryzuje pracę socjalną asystenta, bez umiejętności jej analizy;

-na ocenę 4 (db.): poprawnie charakteryzuje pracę socjalną asystenta i umie poddać ją analizie;

- na ocenę 5 (bdb.): potrafi efektywnie wykorzystywać przekazaną w trakcie zajęć wiedzę nt. pracy socjalnej asystenta.

5) student aby osiągnąć efekt kształcenia nr 5 pn.: potrafi rozpoznać możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności:

-na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi rozpoznać możliwości oraz ograniczeń w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności;

- na ocenę 3 (dst.): poprawnie rozpoznaje zaledwie część symptomów;

-na ocenę 4 (db.): poprawnie rozpoznaje symptomy;

-na ocenę 5 (bdb.): potrafi rozpoznawać symptomy, a także samodzielnie proponować metody rozwiązania problemu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)