Metody i techniki badań społecznych - badania jakościowe [WSE-SO-MiTBS-BJ]
Semestr letni 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metody i techniki badań społecznych - badania jakościowe [WSE-SO-MiTBS-BJ] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021/22_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Markocka | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Denzin N. K., Lincoln Y. S., Dziedzina i praktyka badań jakościowych w: Denzin N. K., Lincoln Y. S. (red.), Metody badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, tom 1, s. 19-76. 2. Angrosino M. V., Obserwacja w nowym kontekście. Etnografia, pedagogika i rozwój problematyki społecznej, w: Denzin N. K., Lincoln Y. S. (red.), Metody badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, tom 2, s. 129-149. Miller P., Wprowadzenie do obserwacji online: warianty i ograniczenia techniki badawczej, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 8, nr 1/2012, s. 76–97. 3. Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000, s. 145-168. 4. Fontana A., Frey J. H., Wywiad. Od neutralności do politycznego zaangażowania, w: Denzin N. K., Lincoln Y. S. (red.), Metody badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2010, tom 2, s. 81-121. Miński R., Wywiad pogłębiony jako technika badawcza. Możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnych, "Przegląd Socjologii Jakościowej", tom 13, numer 3/2017, s. 30-51. 5. Kamberelis G., Dimitriadis G., Wywiady zogniskowane. Strategiczne artykulacje pedagogiki, polityki i badań, w: Denzin N. K., Lincoln, Y., Metody badań jakościowych, PWN, Warszawa 2010, tom 2, s. 351-377. 6. Konecki K., Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, "Przegląd Socjologii Jakościowej", tom 1, numer 1/2005. Rogowski Ł., Socjologia wizualna w praktyce: empiryczne przykłady współpracy socjologów z fotografami, "Rocznik Lubuski", tom 41, część 1, 2015, s. 79-92. 7. Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, PWN Warszawa 2010, rozdz. 7 i 9. Literatura uzupełniająca: Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000, s. 7-23, 24-58, 169-181. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa 2007, s. 39-49, 52-67. Flick U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010, s. 73-95, 137-146. Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2010. Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Warszawa 2001, s. 40-95 i 113-154. Dukaczewska-Nałęcz A., Zogniskowane wywiady grupowe - jakościowa technika badawcza, w: Domanski H., Lutynska K., Rostocki A (red.), Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych, Warszawa 1999. Lofland J., Snow D. A., Anderson L., Lofland L. H., Analiza układów społecznych, Warszawa 2009, rozdz. 9 i 10. Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2011, rozdz. 4, 6 i 7. Sztompka P., Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, PWN 2006. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Metody i techniki badań społecznych - badania jakościowe. Zagadnienia wprowadzające: badania jakościowe, czyli jakie? 2. Charakterystyka podejścia jakościowego, porównanie jakościowych i ilościowych metod badawczych, badania jakościowe w Polsce. 3. Wybrane podejścia w badaniach jakościowych. 4. Obserwacja jako metoda gromadzenia danych jakościowych. Omówienie podstaw teoretycznych i przygotowanie do zadania praktycznego. 5. Obserwacja - prezentacja wyników prac w zespołach badawczych. 6. Prowadzenie wywiadów. Wywiad swobodny jako technika zdobywania informacji. 7. Konstruowanie narzędzi do wywiadów swobodnych i wprowadzenie w zasady ich przeprowadzania. 8. Wywiad swobodny - realizacja zadania badawczego i omówienie jego wyników. 9. Zogniskowane wywiady grupowe. Podstawy badan fokusowych. 10. Wywiad grupowy a wywiad indywidualny - porównanie. 11. Analiza danych jakościowych. Zasady przygotowywania raportu z badań. 12. Analiza zawartości przekazów. Socjologia wizualna. 13. Analiza treści (dokumentów). Media w badaniach jakościowych. 14. Analiza danych - prezentacja wyników zadania badawczego. 15. Podsumowanie omawianych zagadnień w zakresie metod gromadzenia i analizy danych jakościowych oraz wyników badań terenowych. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Efekty uczenia się w obszarze wiedzy osiągane są metodą polegającą na omówieniu teoretycznych podstaw w zakresie metod i technik badań jakościowych w oparciu o lekturę zdanych tekstów, z zastosowaniem prezentacji multimedialnej i dyskusji okrągłego stołu. Weryfikacja efektów kształcenia: realizacja zadań badawczych w małych zespołach, raport z badań, prezentacja wyników w grupie. Efekty kształcenia w obszarze umiejętności osiągane są metodą ćwiczeń praktycznych i indywidualnej lektury tekstów. Weryfikacja efektów: realizacja zadań badawczych w małych zespołach, raport z badań, prezentacja wyników w grupie. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na pozytywną ocenę z ćwiczeń składają się: - uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione) - 15% - systematyczna lektura zadanych tekstów i udział w dyskusji - 20% - realizacja zadań badawczych w grupach (3 w semestrze): przeprowadzenie badań terenowych i prezentacja wyników i doświadczeń na ćwiczeniach; za każde zadanie wystawiana jest ocena cząstkowa na podstawie kryteriów podanych w opisie (Moodle) - 60% - wykonanie ewentualnych zadań na platformie Moodle - 5% Na ocenę ndst (2,0) student: - nie identyfikuje żadnych omawianych metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych jakościowych, - nie potrafi opracować narzędzi badawczych ani zaproponować własnej koncepcji badań, - nie potrafi właściwie analizować przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społecznych z zastosowaniem wybranych metod badawczych w obszarze badań jakościowych, -nie podejmuje się przygotowania projektów badawczych indywidualnie lub w zespole. Na ocenę dst (3,0) student: - identyfikuje niektóre metody, techniki i narzędzia pozyskiwania danych jakościowych, - potrafi częściowo opracować narzędzia badawcze, a proponowana koncepcja badań własnych ma wiele niedociągnięć, - potrafi częściowo analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych z zastosowaniem wybranych metod badawczych w obszarze badań jakościowych, - podejmuje się przygotowania projektów badawczych w ograniczonym zakresie, indywidualnie lub w zespole. Na ocenę db (4,0) student: - poprawnie identyfikuje metody, techniki i narzędzia pozyskiwania danych jakościowych, - potrafi poprawnie opracować narzędzia badawcze oraz zaproponować własną koncepcję realizacji badań, - potrafi poprawnie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych z zastosowaniem wybranych metod badawczych w obszarze badań jakościowych, - podejmuje się przygotowania projektów badawczych, indywidualnie lub w zespole. Na ocenę bdb (5,0) student: - doskonale identyfikuje metody, techniki i narzędzia pozyskiwania danych jakościowych, - z łatwością opracowuje narzędzia badawcze oraz proponuje własną koncepcję realizacji badań, - potrafi w sposób pogłębiony analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych z zastosowaniem wybranych metod badawczych w obszarze badań jakościowych, - chętnie podejmuje się przygotowania projektów badawczych, pracując indywidualnie i/lub w zespole oraz uwzględnia wielorakie aspekty naukowe swoich przedsięwzięć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.