Estetyka XX-XXI w. [WNHS-HS-ESTET]
Semestr letni 2021/22
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Estetyka XX-XXI w. [WNHS-HS-ESTET] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021/22_L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 50 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marek Maksymczak | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3awk_9Dh93WoqEUY89ixizta5wqBz4ewlh6_5d_UISvm81%40thread.tacv2/conversations?groupId=47b6c52e-9e51-4380-91d0-5460393a0c00&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura uzupełniająca: - D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, Universitas: Kraków 2008. - Bryl M., Między wspólnotą inspiracji a odrębnością tradycji. Niemiecko- i anglojęzyczna historia sztuki u progu trzech ostatnich dekad, "Rocznik Historii Sztuki", XXIV, 1999 - Bryl M., New Art History. Nauka, polityka, obyczaj, "Artium Quaestiones" VII, Poznań 1995 - Bryl M., Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia sztuki od 1970 roku, Poznań 2008 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
W programie pojawią się m. in. następujące tematy: - Wiedeńska szkoła historii sztuki A. Riegla - stylistyczna historia sztuki - R. Arnheim - historia sztuki i psychologia percepcji - M. Brötje - „egzystencjalno-hermeneutyczna nauka o sztuce” - M. Imdahl - historia sztuki i ikonika - W. Kepm - historia sztuki i estetyka recepcji - J. Berger - historia sztuki jako ideologia - Marksistowska historia sztuki - G. Pollock - feministyczna historia sztuki - Historia sztuki i intertekstualność - H. Belting - historia sztuki i antropologia obrazu - "Okularocentryzm" - wizja fotograficzna w sztuce XX w. i metody jej badań - Historia sztuki a postkolonializm - Historia sztuki a animal studies |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
- zadania w grupie - pogadanki - egzamin końcowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie: 1. obecności i aktywności na zajęciach z zadanych do przeczytania lektur, możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność w semestrze; 2. pozytywnej oceny z egzaminu; warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest otrzymanie pozytywnej oceny z ćwiczeń. Egzamin w formie pisemnej lub ustnej. Podczas egzaminu student odpowiada na pytania, które obejmują materiał z całego przedmiotu: wykładu i ćwiczeń. - na ocenę niedostateczną (2) student: nie ma uporządkowanej wiedzy o sztuce i tradycji intelektualnej historii sztuki XX i XXI w.; nie posługuje się zaawansowaną terminologią; nie zna i nie odróżnia metod badawczych poszczególnych historyków sztuki; - na ocenę dostateczną (3) student: posiada uporządkowaną wiedzę o sztuce i tradycji intelektualnej historii sztuki XX i XXI w.; posługuje się zaawansowaną terminologią; zna i odróżnia metody badawcze poszczególnych historyków sztuki - na ocenę dobrą (4) student: posiada uporządkowaną wiedzę o sztuce i tradycji intelektualnej historii sztuki XX i XXI w.; posługuje się zaawansowaną terminologią; zna i odróżnia metody badawcze poszczególnych historyków sztuki, potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację dzieł i zjawisk w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym; posługuje się konsekwentnie obraną metodą badawczą; jest w stanie objaśnić genealogię poszczególnych trendów metodologicznych, zastosować odpowiednią metodologię do wybranego przedmiotu badań - na ocenę bardzo dobrą (5) student: posiada uporządkowaną wiedzę o sztuce i tradycji intelektualnej historii sztuki XX i XXI w.; posługuje się zaawansowaną terminologią; zna i odróżnia metody badawcze poszczególnych historyków sztuki, potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację dzieł i zjawisk w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym; posługuje się konsekwentnie obraną metodą badawczą; jest w stanie objaśnić genealogię poszczególnych trendów metodologicznych, zastosować odpowiednią metodologię do wybranego przedmiotu badań, poddać krytycznemu namysłowi szkoły metodologiczne historii sztuki oraz omówić ich oddźwięk we współczesnej humanistyce. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Wymagana znajomość historii sztuki z epok wcześniejszych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.