Wstęp do historii sztuki. Architektura [WNHS-HS-WdHSAć]
Semestr letni 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wstęp do historii sztuki. Architektura [WNHS-HS-WdHSAć] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021/22_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 31 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 50 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marta Wiraszka | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura uzupełniająca - przykłady opisów architektonicznych (1. Z. Świechowski, Architektura romańska w Polsce, Warszawa 2000; 2. Architektura gotycka w Polsce, red. T. Mroczko i M. Arszyński, t. 2 - katalog obiektów, Warszawa 1995; 3. J. Zieliński, Atlas dawnej architektury ulic i placów Warszawy, t. 1-16, Warszawa 1994-2015.) |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
I. Elementy dekoracji budynku: 1. Podziały pionowe lica ściany i podziały poziome lica ściany 2. Opracowanie lica ściany i otwory drzwiowe 3. Otwory okienne 4. Elementy wzbogacające plan i bryłę budowli II. Opis architektoniczny: 5-7. Cel opisu i jego wykorzystanie, umiejętność widzenia dzieła sztuki - ćwiczenia 8. Ogólne zasady tworzenia opisu architektonicznego - schemat (budowle sakralne) 9-11. Opis planu: obiekty sakralne - ćwiczenia (elementy planu, liczba i szerokość przęseł/ naw, sklepienia/ kopuły/ stropy) 12-15. Opis bryły: fasada/elewacje boczne, wnętrze - ćwiczenia (rodzaje fasad, liczba osi i kondygnacji, elementy podziałów i dekoracji; rozpoznawanie elementów dekoracji architektonicznej) |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Wykład informacyjny ilustrowany prezentacjami multimedialnymi (prezentacja Power Point), powiązany z ćwiczeniami, które studenci realizują samodzielnie w trakcie zajęć w grupach 2-3 os. Podstawowym kryterium oceny jest zaliczenie na ocenę w formie pisemnego testu obejmujące wiedzę z wykładu (semestr zimowy) i ćwiczeń (semestr letni). Weryfikacja wiedzy odbywa się poprzez kolokwium pisemne (tryb stacjonarny), składające się z czterech zadań przygotowanych w formie prezentacji multimedialnej: zadanie 1 - prawidłowe rozpoznanie zaznaczonych na slajdzie elementów architektonicznych, zadanie 2 - prawidłowe podanie liczby naw i przęseł na podstawie dołączonych planów obiektów sakralnych, zadanie 3 - uporządkowanie kolejności podawanych informacji związanych z opisem architektonicznym, zadanie 4 - opis planu obiektu sakralnego pokazanego na slajdzie. Student otrzymuje ocenę wg przyjętej skali, uzyskując odpowiednią liczbę punktów : bardzo dobrą - powyżej 90-100% dobrą plus - powyżej 80-90% dobrą - powyżej 70-80% dostateczną plus - powyżej 60-70% dostateczną - 60-50% niedostateczną - poniżej 50% Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się na podstawie: Ocena bardzo dobra: 1. W 90-100% rozpoznaje i prawidłowo używa terminów architektonicznych 2. Umie na podstawie planu/ fasady/ elewacji bocznej/ wnętrza podać następujące informacje: rodzaj planu, typ przestrzenny, przekrój nawy głównej, rodzaj przykryć, liczbę naw/ przęseł, liczbę kondygnacji/ osi, elementy planu i bryły, rodzaje zwieńczeń, itp. 3. Analizuje prawidłowo opisy architektoniczne znajdujące się w publikacjach poświęconych historii architektury 4. Potrafi przygotować opis architektoniczny z zachowaniem: kolejności podawanych informacji, poprawności użytych terminów, szczegółowości, itp. Ocena dobra: 1. W 70-80% rozpoznaje i prawidłowo używa terminów architektonicznych 2. Umie w stopniu poprawnym określić na podstawie planu/ fasady/ elewacji bocznych/ wnętrza podstawowe informacje związane z formą budowli 3. Analizuje prawidłowo opisy architektoniczne znajdujące się w publikacjach poświęconych historii architektury 4. Potrafi w stopniu zadawalającym przygotować opis architektoniczny nieskomplikowanego w formie budynku Ocena dostateczna: 1. W 50-60% rozpoznaje i prawidłowo stosuje terminy architektoniczne 2. Umie w podstawowym zakresie odczytywać samodzielnie na podstawie planu/ fasady/ elewacji bocznych/ wnętrza potrzebne do opisu budynku informacje 3. Ma problemy z prawidłową analizą opisów znajdujących się w publikacjach poświęconych historii architektury 4. Samodzielne przygotowanie opisu architektonicznego nastręcza wielu problemów Ocena niedostateczna: 1. Poniżej 40-50% rozpoznaje i prawidłowo stosuje terminy architektoniczne 2. Nie umie podać podstawowych informacji o formie budowli na podstawie planu/ fasady/ elewacji bocznych/ wnętrza 3. Nie rozumie i nie potrafi prawidłowo zanalizować opisów architektonicznych znajdujących się w publikacjach poświęconych historii architektury 4. Nie potrafi przygotować samodzielnie opisu architektonicznego nawet prostej w formie budowli |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne. Student uzyskuje ocenę pozytywną gdy osiągnie minimum 50% punktów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.