Nauki pomocnicze [WH-FP-I-1-Nauk.pom-Z]
Semestr zimowy 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Nauki pomocnicze [WH-FP-I-1-Nauk.pom-Z] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021/22_Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Partyka | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie. Dyscypliny pomocnicze nauki o literaturze. 2. O przedmiocie naszej dyscypliny – literaturze. Funkcje literatury. Wartościowanie utworów literackich. 3. Wybrane elementy metodologii pracy naukowej: wybór zagadnienia i formułowanie tematu. O dziełach i arcydziełach literackich. 4. Wiedza o książce; Książka i jej historia, budowa książki; Typ wydań dzieł literackich. 5. Cechy stylu naukowego, „pisarstwo naukowe”. Gatunki wypowiedzi literaturoznawczych. 6. Biblioteka w pracy polonisty; Omówienie najważniejszych księgozbiorów polskich; Zbiory archiwalne i muzealne w pracy polonisty; Biblioteki cyfrowe w Polsce i na świecie. Zasady korzystania ze zbiorów zdigitalizowanych; Zasoby internetowe w pracy polonisty. 7. Bibliografia w pracy polonisty; Podstawowe pojęcia z zakresu teorii bibliografii; Rodzaje bibliografii. Układ i zawartość bibliografii ważnych w pracy polonisty: a) Bibliografia polska Karola Estreichera b) Bibliografia literatury polskiej „Nowy Korbut” c) „Przewodnik Bibliograficzny” d) „Bibliografia Zawartości Czasopism” e) „Polska Bibliografia Literacka” 8. C.D. 9. Narzędzia pracy polonisty: słowniki i leksykony – prezentacja i omówienie zawartości wydawnictw (m.in. słowniki literatur kolejnych epok, współczesne i historyczne słowniki języka polskiego, słowniki języka wybranych pisarzy, etymologiczne i terminów literackich, przewodniki encyklopedyczne, a także Polski Słownik Biograficzny, słowniki Wł. Kopalińskiego, Słownik Geograficzny Królestwa Polskiego, księgi cytatów i przysłów, słowniki pseudonimów, pisarzy i badaczy literatury). 10. Sporządzanie opisu bibliograficznego – zajęcia praktyczne. Adres bibliograficzny. Rodzaje opisów bibliograficznych; polska i łacińska terminologia w opisie i używane skróty; schemat budowy opisów rożnych typów publikacji. Metodyka tworzenia bibliografii załącznikowej. 11. Przypisy: typy, zasady opracowania, normy cytowania. 12. Przypisy i bibliografia – zajęcia praktyczno-sprawdzające. 13. Elementarne zasady poprawnej redakcji i edycji tekstu naukowego (referatu i prac dyplomowych); podstawowe reguły dobrego składu w komputerowym edytorze tekstu (wprowadzanie, poprawianie i formatowanie tekstu, przygotowanie wydruku). 14. KOLOKWIUM KOŃCOWE 15. Podsumowanie i rozliczenie zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody podające - słowne: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny. Metody problemowe: dyskusja. Metody ćwiczeniowo-praktyczne: ćwiczenia. Weryfikacja: 1. Zadanie na ocenę - praca grupowa 2. Sprawdzian 3. Kolokwium końcowe |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
METODY OCENIANIA Na ocenę końcową składają się: oceny ze sprawdzianów pisemnych z zakresu wiedzy przynależącej do poszczególnych bloków zagadnieniowych oraz aktywność na zajęciach. KRYTERIA OCENIANIA Efekt: FP1_W03 Na ocenę niedostateczną (2): student nie posiada uporządkowanej wiedzy. Nie zna elementarnej terminologii z zakresu nauk pomocniczych filologii polskiej Na ocenę dostateczną (3): student ma ogólnie uporządkowaną wiedzę oraz terminologię z zakresu nauk pomocniczych filologii polskiej Na ocenę dobrą (4): student posiada dobrze uporządkowaną wiedzę oraz terminologię z zakresu nauk pomocniczych filologii polskiej Na ocenę bardzo dobrą (5): student posiada bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę oraz terminologię z zakresu nauk pomocniczych filologii polskiej Efekt: FP1_U01; Na ocenę niedostateczną (2): Student nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych. Nie umie w sposób samodzielny zdobywać informacji naukowych i rozwijać kompetencji badawczych. Nie potrafi przygotować wystąpienia ustnego oraz prezentacji multimedialnej w języku polskim, z zakresu filologii polskiej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych. Na ocenę dostateczną (3): Student posiada niepełną umiejętność wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i poprawnego przekazywania informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych. Posiada niepełną umiejętność samodzielnego zdobywania informacji naukowych i rozwijania kompetencji badawczych. Posiada niepełną umiejętność przygotowania wystąpienia ustnego oraz prezentacji multimedialnej w języku polskim, z zakresu filologii polskiej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych. Na ocenę dobrą (4): Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i poprawnego przekazywania informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych. Posiada dobrą umiejętność samodzielnego zdobywania informacji naukowych i rozwijania kompetencji badawczych. Posiada dobrą umiejętność przygotowania wystąpienia ustnego oraz prezentacji multimedialnej w języku polskim, z zakresu filologii polskiej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych. Na ocenę dobrą (5): Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i poprawnego przekazywania informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych. Posiada bardzo dobrą umiejętność samodzielnego zdobywania informacji naukowych i rozwijania kompetencji badawczych. Posiada bardzo dobrą umiejętność przygotowania wystąpienia ustnego oraz prezentacji multimedialnej w języku polskim, z zakresu filologii polskiej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych. Efekt FP1_K01 Na ocenę niedostateczną (2): Student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. (3): Student jest w niewielkim stopniu gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. Na ocenę dobrą (4): Student w stopniu dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. Na ocenę dobrą (5): Student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.