Wstęp do nauki o języku [WH-FP-I-1-WsteNauJez]
Semestr zimowy 2021/22
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wstęp do nauki o języku [WH-FP-I-1-WsteNauJez] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021/22_Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 48 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 60 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Bartmiński J. (red.), 2001, Współczesny język polski, Lublin: Wyd. UMCS. Danieleiwczowa M., 2017, Do czego konieczny jest język? Co jest konieczne w języku?, "Załącznik kulturoznawczy" nr 4/2017, s. 11-31. Grabias S., 2019, Język w zachowaniach społecznych, Wyd.4., Wyd. UMCS: Lublin. Lyons J., 1983, Semantyka, t. 1, PWN, Warszawa, s. 176-223. de Saussure F., 2004, Szkice z językoznawstwa ogólnego, przekł. M. Danielewiczowa, Warszawa: Wyd. Dialog, z cz. „Dokumenty dawne”: drugi wykład genewski i „Cechy mowy ludzkiej”. Wajszczuk J., 2005, O metatekście, KLF UW: Warszawa. Whorf B. L., 2002, Język, myśl i rzeczywistość, T. Hołówka (tłum.), Wydawnictwo KR: Warszawa. Wierzbicka A., 2004, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Wyd. UMCS: Lublin. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Problemy szczegółowe, przedstawiane i omawiane w czasie wykładu: 1. Przedmiot językoznawstwa i różne aspekty badań lingwistycznych - językoznawstwo jako nauka interdyscyplinarna - problem pochodzenia języka 2. Typologie języków - rodziny i grupy językowe - języki fleksyjne, pozycyjne, aglutynacyjne, izolowane 3. Koncepcja języka F. de Saussure’a (langage, langue, parole; diachronia i synchronia) 4. Teorie znaku językowego - język wśród innych rodzajów znaków (językoznawstwo jako dział semiotyki) - koncepcja znaku językowego de Saussure’a - trójkąt semiotyczny Ogdena i Richardsa - trójkąt semiotyczny Morrisa - znaki językowe: fonemy, morfemy, leksemy, wypowiedzenia 5. Relacje semantyczne w systemie języka (antonimia, hiponimia, synonimia) 6. Relacje syntagmatyczne w systemie języka - podsystem składniowy języka polskiego 7. Problem części mowy - różne klasyfikacje (semantyczna, fleksyjna i składniowa) 8. Wyraz słownikowy - gramatyczny - graficzny; pojęcie jednostki języka A. Bogusławskiego 9. Frazeologizmy jako element systemu języka - wyrażenia, frazy i zwroty 9. Zróżnicowanie polszczyzny - środowiskowe, stylistyczne, terytorialne i temporalne 10. Teorie aktu komunikacji i funkcji języka - schemat aktu komunikacji K. Bühlera - schemat aktu komunikacji R. Jakobsona 11. Teoria aktów mowy J. Austina - performatywy i konstatacje - lokucja, illokucja i perlokucja 12. Implikatury konwersacyjne P. Grice'a 13. Język a kultura - hipoteza Sapira-Whorfa - teoria semów mowy A. Wierzbickiej |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Zajęcia prowadzone są metodą wykładu konwersatoryjnego. Studenci uczą się zabierania głosu w dyskusji na tematy lingwistyczne, a także krytycznej lektury tekstów naukowych i analizowania konkretnych zjawisk językowych (wspólne rozwiązywanie praktycznych zadań do poszczególnych tematów, np. wskazywanie jednostek języka, rozpoznawanie funkcji wypowiedzi i poszczególnych aktów mowy). Rozwiązywanie testów na platformie Moodle służy utrwaleniu najważniejszych omawianych zagadnień oraz usystematyzowaniu pracy własnej studenta. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Cykl wykładów zakończony jest egzaminem ustnym, do którego student dopuszczany jest na podstawie obecności na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności), a także aktywności, którą rozumiem jako udowodnienie ciągłości pracy własnej poprzez wypełnienie dwóch testów na platformie Moodle i/lub udział w omawianiu tekstów i wspólnym rozwiązywaniu zadań lingwistycznych w czasie zajęć. Ocena końcowa jest oceną z egzaminu ustnego. Zestawy egzaminacyjne zawierają zarówno zadania szczegółowe (wskazywanie jednostek języka oraz wyjaśnianie omawianych zjawisk lingwistycznych na konkretnych przykładach), jak i bardziej ogólne (omawianie zagadnień i przeczytanych tekstów). Ponadto: Student uzyskuje ocenę niedostateczną, jeżeli nie opanował efektów kształcenia. Student uzyskuje ocenę dostateczną, jeżeli: - po części zna podstawową terminologię z dziedziny językoznawstwa, wymienia działy tej nauki i umie uzasadnić jej interdyscyplinarny charakter; - w dostatecznym stopniu ma uporządkowaną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze językoznawstwa; ma dostateczną wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tym zakresie i kierunkach ich rozwoju z zakresu wybranych zagadnień, które będą mu potrzebne w dalszym studiowaniu przedmiotów językoznawczych; - w dostatecznym stopniu ma uporządkowaną wiedzę na temat języka jako systemu znaków, a także świadomość jego złożoności oraz problematyki związanej z użyciem systemu; - po części potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami językoznawczymi, m.in. dokonywać uproszczonej analizy morfologicznej i składniowej; wskazywać elementy aktów mowy, rozpoznawać funkcje języka; Dobrą ocenę uzyskuje Student, który: - dobrze zna podstawową terminologię z dziedziny językoznawstwa, wymienia działy tej nauki i umie uzasadnić jej interdyscyplinarny charakter; - w dobrym stopniu ma uporządkowaną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze językoznawstwa; ma dobrą wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tym zakresie i kierunkach ich rozwoju z zakresu wybranych zagadnień, które będą mu potrzebne w dalszym studiowaniu przedmiotów językoznawczych; - w dobrym stopniu ma uporządkowaną wiedzę na temat języka jako systemu znaków, a także świadomość jego złożoności oraz problematyki związanej z użyciem systemu; - dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami językoznawczymi, m.in. dokonywać uproszczonej analizy morfologicznej i składniowej; wskazywać elementy aktów mowy, rozpoznawać funkcje języka; Bardzo dobrą ocenę uzyskuje Student, który: - bardzo dobrze zna podstawową terminologię z dziedziny językoznawstwa, wymienia działy tej nauki i umie uzasadnić jej interdyscyplinarny charakter; - w bardzo dobrym stopniu ma uporządkowaną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze językoznawstwa; ma bardzo dobrą wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tym zakresie i kierunkach ich rozwoju z zakresu wybranych zagadnień, które będą mu potrzebne w dalszym studiowaniu przedmiotów językoznawczych; - w bardzo dobrym stopniu ma uporządkowaną wiedzę na temat języka jako systemu znaków, a także świadomość jego złożoności oraz problematyki związanej z użyciem systemu; - bardzo dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami językoznawczymi, m.in. dokonywać uproszczonej analizy morfologicznej i składniowej; wskazywać elementy aktów mowy, rozpoznawać funkcje języka; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.