Seminarium magisterskie [WH-FP-II-1-Sem.mgr-Z]
Semestr zimowy 2021/22
Seminarium,
grupa nr 3
Przedmiot: | Seminarium magisterskie [WH-FP-II-1-Sem.mgr-Z] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021/22_Z]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Wojciech Kudyba | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
B. Baczko, Wyobrażenia społeczne. Szkice o nadziei i pamięci zbiorowej, przeł. z franc. M. Kowalska, Warszawa 1994; D. Schacter, Siedem grzechów pamięci, przeł. E. Haman, J. Rączaszek, Warszawa 2001; Pamięć w filozofii XX wieku, red. i z wprowadzenie Z. Rosińska, Warszawa 2006; S. Nalbantian, Pamięć w literaturze. Od Rousseau do neurobiologii, przeł. O. Mastela.„Pamiętnik Literacki” 2013, z. 4. S. Czarnowski, Dawność a teraźniejszość w kulturze, w: tegoż, Dzieła, t.1:Studia z historii kultury, Warszawa 1956; F. Yates, Sztuka pamięci. przeł. W. Radwański, posłowie L. Szczucki, Warszawa 1977; P. Nora, Czas pamięci. Przeł. W. Dłuski. „Res Publica Nowa” 2001, nr 7; M. Kula, Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002; J. Assmann, Pamięć zbiorowa i tożsamość kulturowa, przeł. R. Żytyniec i S. Dyroff, „Borussia” 2003, nr 29; F. Ankersmit, Narracja, reprezentacja, doświadczenia. Studia z teoriihistoriografii, wstęp E. Domańska, Kraków 2004 (tłumacze różni); Z. Bokszański, Tożsamość zbiorowa, Warszawa 2006; K. Pomian, Historia. Nauka wobec pamięci, przeł. z franc. H. Abramowicz; rozdział Niezbywalna różnorodność historii przeł. J. Pietrzak-Tebault, Lublin 2006; P. Ricoeur, Pamięć, historia, zapomnienie, przeł. J. Margański. Kraków 2006 (wyd. II - 2012) J. Le Goff, Historia i pamięć, przeł. A. Gronowska, J. Stryjczyk, Warszawa 2007; M. Halbwachs, Społeczne ramy pamięci, przeł. i wprowadzenie M. Król, Warszawa 2008 (wyd. I – 1969); A. Szpociński, Miejsca pamięci (lieux de mémoire); „Teksty Drugie” 2008, nr 4; M. Augė, Formy zapomnienia, przeł. A. Turczyn, wstęp J. Mikułowski Pomorski, Kraków 2009; M. Saryusz-Wolska, Wprowadzenie do: Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. M. Saryusz-Wolskiej, Kraków 2009; P. Nora, Między pamięcią a historią: lieux de memoire, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, „Didaskalia” 2011, nr 105; D. Malczewska-Pawelec, T. Pawelec, Rewolucja w pamięci historycznej. Porównawcze studia nad praktykami manipulacji zbiorową pamięcią Polaków w czasach stalinizmu, Kraków 2011; M. Hirsch, Pokolenie postpamięci, przeł. M. Borowski, M. Sugiera. „Didaskalia” 2011, nr 105; S. Bednarek, Mnemotoposy. Słowo wstępne. „Przegląd Kulturoznawczy” 2012, nr 1. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Literackie miejsca pamięci, literackie sposoby uobecniania przyszłości - trauma, nostalgia, wyparcie. Pamięć indywidualna i zbiorowa w literaturze. Polityka pamięci i jej konsekwencje w literaturze. Pamięć historyczna i pamięć biograficzna w literaturze. Problemy powieści historycznej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Konwersacja, dyskusja, prezentacja, elementy wykładu, praca z tekstem. Weryfikacją są poszczególne fragmenty pracy magisterskiej, a wreszcie i cała praca. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który przedstawi bardzo dobry fragment pracy. 2. Ocenę dobrą - student, który przedstawi fragment z niewielkimi mankamentami 3.Dostateczną - student, który przedstawi fragment obciążony dużymi błędami. 4. Niedostateczną - student, który nie przedstawi fragmentu pracy. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.